Spis treści
Ford Ranger Raptor. Nadwozie i wnętrze
Ford Ranger Raptor łączy w sobie nowe ze starym i robi to świetnie! Z jednej strony mamy nową generację, która prezentuje się lepiej, a z drugiej strony, to wciąż ten sam, nieco wulgarny, staroświecki, ale fantastycznie wyglądający Ranger Raptor. Auto to cechują poszerzone nadkola, wielkie zderzaki, ogromny grill z wybitym napisem FORD, świetnie wyglądające światła LED, szerokie nakładki i akcenty z tworzywa sztucznego, oraz wzmocnienia, między innymi pod przednim zderzakiem. Praktycznym dodatkiem są stopnie ułatwiające wejście do kabiny, a także 17-calowe felgi o terenowym charakterze, wyposażone w agresywne opony terenowe o ogromnym profilu. Na tylnej części auta znajduje się duża klapa z wytłoczonym napisem RANGER oraz logo RAPTOR po prawej stronie. Podobny do poprzednika, ale jednocześnie zupełnie inny. Auto bazuje na platformie Ford T6 i jest produkowane m.in. w fabryce Silverton w Pretorii.
We wnętrzu znajdziemy wiele elementów charakterystycznych dla ostatnich modeli Forda, takich jak ogromny środkowy ekran (12 cali), umieszczony w centralnej części deski rozdzielczej w orientacji pionowej, oraz równie duży (12,4 cala) ekran wirtualnych zegarów. Oba ekrany prezentują wysoką jakość obrazu i ładną grafikę. Wnętrze utrzymane jest w typowym dla marki surowym stylu, z użyciem tworzyw sztucznych, które zostały połączone z elementami ze skóry ekologicznej. Tworzy to unikalny klimat, który może nie przypaść do gustu wszystkim, szczególnie estetom i zwracającym uwagę na detale. Niemniej jednak, muszę przyznać, że to nieco dziwne połączenie świetnie pasuje do tego auta, które łączy w sobie elementy motoryzacji sprzed lat z nowoczesnymi rozwiązaniami. Fotele są fantastyczne, świetnie się prezentują i zapewniają dobrą stabilność w zakrętach, które swoją drogą można pokonywać z dość dużą prędkością, szczególnie po nierównej nawierzchni. Całość prezentuje się naprawdę interesująco i harmonijnie, zaskakująco ergonomicznie i komfortowo. Jeździłem Raptorem zarówno po mieście, gdzie liczyła się wygoda i względna cisza, w trasie, jak i w lekkim terenie, gdzie doceniałem trzymanie boczne. Pasażerowie z kolei chwalili uchwyty, bo w terenie potrafi trochę rzucać. I właśnie do tego stworzony jest Raptor. Kupowanie tego auta do jazdy po równej nawierzchni to jak kupowanie Nissana GT-R do jazdy po zakupy. Można, ale po co?
Ford Ranger Raptor. Wrażenia z jazdy i oferta silnikowa
Pod maską Forda Rangera Raptora pracuje nowa 3-litrowa jednostka V6 EcoBoost o mocy 292 KM i momencie obrotowym 491 Nm. To podwójnie doładowany silnik, którego blok wykonano z żeliwa wermikularnego. Jest ono o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system przyspieszający reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST, umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy. Brzmi zachęcająco, ale jak się spisuje w praktyce?
Ten system jest dostępny wyłącznie w trybie jazdy Baja, który ma za zadanie utrzymać przepustnicę w pozycji otwartej przez trzy sekundy po zwolnieniu pedału przyspieszenia przez kierowcę. Dzięki temu możliwe jest szybsze odzyskanie mocy po ponownym wciśnięciu pedału na wyjściu z zakrętu lub po zmianie biegu. Dodatkowo, dla każdego z biegów w 10-stopniowej automatycznej przekładni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co także przyczynia się do poprawy osiągów. Muszę przyznać, że reakcja na gaz i brak opóźnień przy dodawaniu i odejmowaniu gazu są niezwykłe i dostarczają ogromnej frajdy! A do tego dochodzi jeszcze ten dźwięk... Mało jest nowych aut, które brzmią tak, jak powinny.
Aby jeszcze bardziej wzbogacić doświadczenie dźwiękowe, Ford zastosował elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy, który działa w czterech trybach. W trybie Cichym układ wydechowy jest praktycznie wyciszony (przynajmniej nie jest nadmiernie głośny), co pozwala na spokojne wjeżdżanie i wyjeżdżanie spod bloku lub z garaży podziemnych bez wybudzania sąsiadów z połowy osiedla. W trybie Normalnym układ wydechowy pracuje zrównoważenie, jest dość cichy, ale daje otoczeniu do zrozumienia, że pod maską znajduje się duży i potężny silnik V6. W trybie Sportowym układ wydechowy brzmi głośniej, bardziej donośnie, a w trybie Baja przypomina niemal sportowy układ wydechowy. Według Forda, tryb Baja jest przeznaczony tylko do jazdy terenowej i poza terenem zabudowanym, ale obawiam się, że nie wszyscy będą przestrzegać tych zaleceń... Nie namawiam do złego, ale jak wspomniałem, tak soczyste dźwięki już niedługo będą rzadkością, a dla miłośników motoryzacji to najgorsze, co może przyjść.
Frajda z jazdy w warunkach terenowych jest oczywiście niesamowita i co ciekawe, nie musi to być od razu głębokie błoto, ciężki teren, skały itp. Wystarczy zamknięta i nieuczęszczana polna droga, aby się świetnie bawić przy dozwolonych prędkościach. Tryb Baja pokazuje swoje najlepsze oblicze wtedy, gdy przyczepność jest gorsza, a podłoże nieco luźne. Mimo to pewność prowadzenia oraz możliwość układania auta w zakręcie za pomocą kierownicy i pedału gazu daje niesamowicie dużo frajdy i już po chwili można poczuć się pewnie za kierownicą. Jeśli chodzi o inne tryby jazdy, jest ich w sumie aż siedem, z czego cztery do jazdy w terenie tj. jazda po skałach, po piasku, błocie i koleinach oraz dający najwięcej frajdy tryb Baja. Do tego mamy aż cztery tryby pracy napędów tj. 4A (nowy tryb pozwalający na automatyczną pracę dyferencjałów), 2H, 4H oraz 4L. Nie będę tłumaczył każdego z osobna, a jedynie wspomnę, że w każdym trybie głównym możemy dodatkowo dopasować tryb pracy układu kierowniczego, zawieszenia oraz wydechu. Kombinacji jest więc mnóstwo i momentami zastanawiałem się, po co jest ich aż tyle, bo trochę to komplikuje jazdę, ale dla miłośników jazdy w terenie na pewno nie jest to problem. Osiągi?
Dla kogoś, kto nie jest zaznajomiony z tego typu autami, osiągi mogą wydać się zaledwie dobre, ale to tylko wrażenie. Silnik 3.0 V6 generuje 292 KM i 491 Nm, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i prędkość maksymalną 180 km/h. Brzmi tak sobie, ale jeśli zestawimy to z gabarytami i masą, wszystko nabierze nieco innego kolorytu. Ford Ranger Raptor mierzy bowiem 5381 mm długości, 2028 mm szerokości (bez lusterek) i 1922 mm wysokości. Rozstaw osi to 3270 mm a masa to blisko 2,5 tony. Tak czy inaczej wrażenia z jazdy są fenomenalne! Spalanie? Duże. Nawet bardzo, ale znów – moc, osiągi i gabaryty potrzebują sporych ilości paliwa. W trasie przy ok. 120 km/h jest to około 11-13 l/100 km, w mieście będzie to powyżej 15 l/100 km, ale wrażliwość na zmiany spalania jest ogromna i w mieście możemy zejść do 13, albo wskoczyć na ponad 20 l/100 km. Ale czy ktoś w takim aucie przejmuje się spalaniem?
Ford Ranger Raptor. Ceny i wyposażenie
Ceny Forda Rangera Raptora z silnikiem 3.0 EcoBoost Bi-Turbo o mocy 292 KM z automatyczną 10-stopniową przekładnią startują od poziomu 304 550 złotych netto (374 289 złotych brutto). W ofercie już niedługo będą skromniejsze odmiany tj. XL i XLT, Wildtrack, jak również nowa Platinum (bardziej lifestylowa, niż terenowa). W zasadzie Raptor jest wersją topową, najdroższą i niewiele można do niej dołożyć. W standardzie dostajemy bowiem m.in.:
- wyczynowe zawieszenie z amortyzatorami FOX;
- blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego;
- 7 trybów jazdy i 4 tryby pracy układu wydechowego;
- 12-calowy zestaw wskaźników;
- nawigację satelitarną;
- zestaw kamer 360 stopni;
- podgrzewane fotele i kierownicę etc.
Opcjonalnie możemy co najwyżej dorzucić:
- lakier opcjonalny – 3200 złotych;
- naklejki „Raptor” na nadwozie – 3150 złotych;
- pakiet „Raptor Dress Up” (elektryczna roleta skrzyni ładunkowej, czarna nakładka etc.) – 8600 złotych;
- dodatkowe zabezpieczenie koła zapasowego – 350 złotych.
Cena tak skonfigurowanej wersji zatrzymuje się na poziomie 316 650 złotych netto.
Podsumowanie
Ford Ranger Raptor jest, był i zawsze będzie niesamowitym samochodem. Może nie jest to pojazd konieczny do codziennej pracy, w której wystarczy "zwykły" model XL czy XLT. Ale czy to oznacza, że nie powinien być dostępny w ofercie Forda? Wręcz przeciwnie! Ranger Raptor przyciąga uwagę, dostarcza mnóstwo przyjemności, jest niezwykle zwinny w terenie i zaskakująco wydajny. Teraz otrzymał również mocny i rewelacyjnie brzmiący układ napędowy! Dla tych, którzy woleliby silnik Diesla, w marcu dołączy jednostka z "poprzedniego" modelu Rangera. W międzyczasie cieszmy się tym, co mamy, ponieważ może to nie potrwać zbyt długo...
Zalety:
- fantastyczna, brutalna, staroświecka stylistyka z nutą nowoczesności;
- rewelacyjne właściwości jezdne zarówno w terenie, jak i na drodze;
- zaskakująco wysoki (jak na ten segment i charakter auta) komfort podroży;
- bardzo dobre wyposażenie i mnogość ustawień układu napędowego, zawieszenie itp.;
- świetne osiągi i brzmienie silnika 3.0 V6.
Wady:
- wysokie spalanie (ale to można wybaczyć);
- trochę problematyczny w mieście i na parkingach (to również można wybaczyć);
- to pewnie jedno z ostatnich takich aut przeznaczonych na rynek europejski…
Porównanie Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost Bi-Turbo V6 292 KM (AT10) do wybranych konkurentów:
| Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost Bi-Turbo V6 292 KM (AT10) | Jeep Gladiator 3.0 MultiJet II 264 KM (AT8) | Mitsubishi L200 2.2 Power 185 KM (AT6) |
Cena (zł, brutto) | od 374 289 | od 318 000 | od 194 444 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | pickup/4 | pickup/4 | pickup/4 |
Długość/szerokość (mm) | 5360/1922 | 5591/1849 | 5305/1815 |
Wysokość (mm) | 1926 | 1905 | 1775 |
Rozstaw osi (mm) | 3270 | 3488 | 3000 |
Pojemność bagażnika (l) | b.d./b.d. | b.d./b.d. | b.d./b.d. |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 2475 | 2294 | 1960 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Rodzaj silnika | benzynowy | wysokoprężny | wysokoprężny |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 10-stopniowa | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 292 | 264 | 185 |
Moment obrotowy (Nm) | 491 | 600 | 502 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 | 8,6 | 10,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 177 | 171 |
Średnie zużycie paliwa (l/100km) | 13,6 (WLTP) | 9,5 (WLTP) | 9,7 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 310 (WLTP) | 248 (WLTP) | 254 (WLTP) |