Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Francja ukarała Google za wykorzystywanie swojej siły reklamowej. Firma ma zapłacić 220 mln euro

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
pixabay
Kolejna kara spadła na amerykańskiego giganta technologicznego. Francja nakazała Google zapłacić 220 mln euro za wykorzystywanie swojego potencjału reklamowego ze szkodą dla konkurencji.

Gigant technologiczny Google został ukarany grzywną w wysokości 220 milionów euro przez francuskie władze za
wykorzystywanie swojej siły reklamowej.

Francuski organ nadzorujący konkurencję orzekł, że Google promuje własne usługi reklamowe online ze szkodą dla rywali.

Okazało się, że platforma zarządzania reklamami Google dla dużych wydawców, Google Ad Manager, faworyzuje własny
internetowy rynek reklamowy firmy, Google AdX.

Google zapowiedział, że wprowadzi zmiany w swojej działalności reklamowej. Amerykański gigant technologiczny zgodził się ułatwić wydawcom korzystanie z jego danych i narzędzi. Będziemy testować i rozwijać te zmiany w nadchodzących miesiącach, zanim wdrożymy je szerszej skali, w tym niektóre globalnie – zawarto w oświadczeniu firmy.

To nie pierwszy raz, kiedy firma należąca do Alphabet zo-stała ukarana wysokimi grzywnami za naruszenie europejskich przepisów reklamowych. Google został ukarany przez Unię Europejską grzywną w wysokości 1,49 mld euro za blokowanie konkurencyjnych reklamodawców w wyszukiwarkach internetowych w 2019 roku.

Firma ta została również ukarana grzywną w wysokości 50 mln euro w 2019 roku przez francuskiego regulatora danych CNIL za naruszenie unijnych zasad ochrony danych.

Unijny organ ochrony konkurencji nałożył na Google grzywnę w wysokości 4,34 mld euro w 2018 roku za używanie
popularnego mobilnego systemu operacyjnego Android do blokowania rywali. Z kolei rok wcześniej na amerykańskiego giganta technologicznego nałożono karę w wysokości 2,42 miliarda euro za utrudnianie rywalom porównywarek zakupów.

Obecna decyzja o nałożeniu sankcji na Google ma szczególne znaczenie, ponieważ jest to pierwsze na świecie werdykt, który skupił się na złożonych algorytmicznych procesach aukcyjnych, na których opiera się branża reklamy internetowej – oświadczył Isabelle de Silva, szefowa francuskiego Urzędu ds. Konkurencji(Autorité de la concurrence).

Watchdog oświadczył, że Google Ad Manager dostarczał AdX strategicznych danych, takich jak zwycięskie ceny oferto-we, z kolei AdX miał również uprzywilejowany dostęp do żądań zgłaszanych przez reklamodawców za pośrednictwem usług reklamowych Google.

Okazało się też, że AdX wymieniał dane płynniej z Ad Managerem niż z innymi platformami do zarządzania reklamami. Platformy mają kluczowe znaczenie dla wydawców w zarządz-niu i sprzedaży powierzchni reklamowej.

Francuski minister finansów Bruno Le Maire powiedział: Praktyki wprowadzone przez Google w celu faworyzowania własnych technologii reklamowych wpłynęły na grupy praso-we, których model biznesowy jest silnie uzależniony od przychodów z reklam. To poważne praktyki i zostały słusz-nie ukarane.

Francuski organ wszczął dochodzenie w 2019 roku po wspólnej skardze News Corp, francuskiej grupy wydawniczej Le Figaro i belgijskiej grupy prasowej Rossel. Zdaniem francuskiego ministra finansów, jego decyzja otwiera drogę wy-dawcom, którzy czuli się pokrzywdzeni, dochodzenia odszkodowania od Google.

Chociaż wierzymy, że oferujemy wartościowe usługi i konkurujemy merytorycznie, jesteśmy zaangażowani w proaktywną współpracę z organami regulacyjnymi na całym świecie, aby ulepszać nasze produkty — oznajmiła Maria Gomri, dyrektor ds. prawnych Google France.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Francja ukarała Google za wykorzystywanie swojej siły reklamowej. Firma ma zapłacić 220 mln euro - Portal i.pl

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna