Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Giżycko: Nową kładką nad Niegocin

Paweł Tomkiewicz [email protected]
Koncepcja nowej kładki w Giżycku według projektu pracowni Kaczyński i spółka. Będzie rozciągał się z niej widok zarówno na Niegocin, Eko-Marinę, jak i port Żeglugi Mazurskiej.
Koncepcja nowej kładki w Giżycku według projektu pracowni Kaczyński i spółka. Będzie rozciągał się z niej widok zarówno na Niegocin, Eko-Marinę, jak i port Żeglugi Mazurskiej. www.kaczynskiispolka.pl
Będzie miała około 200 metrów długości, a na jej końcu znajdzie się taras widokowy.

Kolejną atrakcję dla mieszkańców i turystów przygotowują władze Giżycka. Już wkrótce z centrum miasta nad brzeg jeziora przejdą spacerując kilka metrów nad ziemią. Nowa kładka połączy istniejące już przejście nad torami kolejowymi z molem.

Kładka dzieli, a nie łączy

W 2011 roku w Giżycku odbyło się uroczyste otwarcie kładki nad torami kolejowymi w centrum miasta. Jej budowa budziła wiele kontrowersji.

Zdaniem części mieszkańców i lokalnych samorządowców jej betonowa bryła i rozmiary były zdecydowanie zbyt duże. Konstrukcja ma bowiem ponad 71 metrów długości, a pylon, do którego przyczepione są stalowe liny podtrzymujące kładkę - 39 metrów wysokości.

Oprócz wyglądu, zdaniem niektórych, Giżycka nie było stać na taką inwestycję. Budowa kładki pochłonęła około 8 mln zł, a tylko 2 mln z tej kwoty to unijne dofinansowanie.
Teraz ma powstać kolejna kładka. Obie konstrukcje zostaną połączone.

- Istniejąca kładka nad torami to masywny, betonowy, obiekt mostowy. Natomiast projektowana kładka z założenia miała być formą o charakterze lekkiego pomostu oprowadzającego gości po przestrzeni portu pasażerskiego Eko-Marina oraz portu Żeglugi Mazurskiej, zakończona tarasem widokowym z widokiem na jezioro Niegocin - czytamy na stronie internetowej pracowni Kaczyński i spółka, która przygotowała projekt.

Stal i drewno zamiast betonu

Zgodnie z planem nowa kładka będzie miała około 200 metrów długości. - Całość konstrukcji składa się z dwóch podstawowych części - kładki nad wodą o rozpiętości 40 m oraz kładki nad lądem stałym i molem - czytamy na stronie architektów.

Część nad wodą będzie wisząca, tak jak kładka nad torami kolejowymi. Jednak w tym przypadku pylon będzie prawie o połowę niższy - będzie miał 20 metrów wysokości. Pozostała część kładki, nad lądem, będzie osadzona na metalowych podporach.

Turyści i mieszkańcy będą spacerowali po deskach. Pod ażurową konstrukcją zostaną podwieszone płachty zabezpieczające głowy przechodniów przed sypiącym się piaskiem i wodą lejącą się z kładki.
Na końcu kładki znajdzie się taras o powierzchni około 150 metrów kwadratowych. Wejście na kładę i taras niepełnosprawnym zapewnią dwie windy - istniejąca przy połączeniu obu konstrukcji oraz projektowana przy tarasie widokowym.

Całkowita wartość inwestycji to nieco ponad 3,8 mln zł. Znaczą część tej kwoty, bo aż 2,66 mln zł pochodzi z Unii. Budowa nowej kładki rozpoczną się w tym roku.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna