Zrealizowane badanie objęło gospodarstwa o powierzchni powyżej 50 ha, specjalizujące się w produkcji polowej. Poszczególne utrudnienia rolnicy oceniali w oparciu o pięciopunktową skalę, gdzie przyznanie 1 punktu oznaczało, że dana kwestia „zdecydowanie stanowi dla nich problem”, z kolei 5 punktów znaczyło, że „zdecydowanie nie stanowi problemu”.
Największą trudnością w kontekście rozwoju polskich gospodarstw rolnych okazało się pozyskanie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Ta niedogodność oceniona została przez rolników na poziomie 2,2 punktu. Spośród badanych w skali kraju rolników aż 60 proc. wskazało, że pozyskanie odpowiednich pracowników istotnie stanowi problem. Drugim wyzwaniem, z jakim muszą się mierzyć polscy rolnicy, jest pozyskanie środków unijnych, o czym świadczy przyznanie 2,8 punktu w pięciopunktowej skali.
- Wpływ na takie postrzeganie dostępności dotacji może mieć przede wszystkim pechowy termin przełomu dwóch perspektyw finansowych UE, przez co faktycznie mogły występować przestoje i niejasności związane z zasadami przyznawania środków unijnych - wyjaśnia Anna Danylczenko, wiceprezes zarządu Techmot.
W dodatku możliwości pozyskania tych środków na inwestycje w gospodarstwa rolne z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) są w obecnej perspektywie finansowej UE rzeczywiście mniejsze niż w poprzedniej.
Jeśli chodzi o istniejący stan prawny raport wykazał, że ogólnie polscy rolnicy uważają, że trudności i ograniczenia prawne nie stanowią bariery dla rozwoju ich gospodarstw. Średnia przyznana przez nich w tym względzie ocena to 3,2 punktu na 5 możliwych. Kolejnej ważnej dla rozwoju gospodarstw rolnych kategorii - dostępności kredytów i pożyczek - polscy rolnicy przyznali 3,9 punktu, tym samym oceniając swój dostęp do zewnętrznego finansowania pożyczkowego jako stosunkowo łatwy. Badanie wykazało także, że rolnicy dość dobrze oceniają dostęp do praktycznej wiedzy, o czym świadczy wynik 4,1 punktu.
- Mimo że rolnicy są generalnie zadowoleni z dostępu do praktycznej wiedzy w zakresie zagadnień związanych z prowadzeniem gospodarstwa, nasz raport wykazał, że brakuje niezależnej wiedzy eksperckiej - komentuje Maciej Sokołowski, partner w firmie doradczej Attention Marketing. - Rolnicy skarżą się na brak narzędzi, które pomogłyby im w podejmowaniu decyzji zakupowych i były oparte na rzetelnej wiedzy i doradztwie.
Stąd tez niezależne doradztwo to bez wątpienia obszar rozwojowy i wart monitorowania w najbliższych latach.
„Portret Polskiego Rolnika. Analiza Rynku” to badanie opracowane przez Agrotime, Attention Marketing i firmę badawczą PMR.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?