Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hamowanie: pewne i bezpieczne

Piotr Walczak
Płyn hamulcowy należy wymieniać wtedy, gdy zaleca to producent – mówi Jacek Bagiński, kierownik serwisu. – Po zimie warto jednak sprawdzić jego jakość.
Płyn hamulcowy należy wymieniać wtedy, gdy zaleca to producent – mówi Jacek Bagiński, kierownik serwisu. – Po zimie warto jednak sprawdzić jego jakość. Fot. P. Walczakl
Serwis po zimie. Sól na drogach może być przyczyną korozji w układzie hamulcowym. Rdza często pojawia się na zaciskach, klockach i tarczach.

- Pierwsze objawy świadczące o korozji to nieskuteczne działanie hamulców i piski - mówi Jacek Bagiński, kierownik serwisu Mazdy Auto Księżyno. - Dlatego po zimie warto sprawdzić u mechanika, czy wszystko jest w porządku. W końcu sprawny układ hamulcowy ma duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Z wizytą w warsztacie lepiej nie zwlekać

Sprawne oko mechanika oceni, czy potrzebna jest wymiana klocków. Ich zużycie uzależnione jest od samego kierowcy. Jeżeli porusza się autem głównie po mieście, klocki szybciej będą nadawały się do wymiany. Tylko fachowiec skontroluje, czy ich grubość jest odpowiednia i wystarczająca do bezpiecznej jazdy. Jeżeli w czasie hamowania usłyszymy metaliczne dźwięki, nie zwlekajmy zbyt długo z wizytą w warsztacie. To sygnał, że klocki są już niesprawne.
Charakterystyczne bicie spod pedału hamulca to objaw zużytych tarcz hamulcowych. Pojawi się ono już nawet przy lekkim naciśnięciu pedału.
Warto zwrócić mechanikowi uwagę, aby przy wymianie klocków sprawdził też stan zacisków i ich prawidłowe zamocowanie.

Producenci płynów hamulcowych zalecają ich wymianę co dwa, a nawet co cztery lata. Po tym okresie płyn się starzeje. Ciecz ta jest higroskopijna, co oznacza, że wchłania wilgoć z otoczenia. Zawartość wody powyżej 3 proc. obniża temperaturę wrzenia płynu, co może w skrajnych przypadkach doprowadzić do tego, że zagotuje się on podczas hamowania. W nowoczesnych samochodach o zbyt niskim poziomie płynu poinformuje nas świecąca się kontrolka.

Szkodliwe mieszanie

W sklepach znajdziemy płyny w opakowaniach 0,5 litra i 0,25 l. Te pierwsze kupuje się, jeśli konieczna jest wymiana, drugie zaś do uzupełniania braków.
Płyny nie są drogie, zapłacimy za nie kilkanaście złotych. Najczęściej spotykane są ciecze z oznaczeniami DOT3 i DOT4. Jednak każdy płyn ma inne właściwości i żaden producent nie zaleca mieszania różnych rodzajów.

Drastyczne obniżanie się poziomu płynu może świadczyć o wycieku lub zużyciu klocków hamulcowych. Te najlepiej wymieniać razem z tarczami.

- Po zimie istotne jest również, by sprawdzić przewody hamulcowe, szczególnie elastyczne - radzi Jacek Bagiński. - Po najechaniu na przykład na bryłę lodu mogliśmy je uszkodzić. W efekcie podczas gwałtownego hamowania przewód może pęknąć. Poza tym z czasem guma się także starzeje. Skontrolujmy również linki hamulca pomocniczego, czyli ręcznego. To też jest ważne.

Wszystko jest ze sobą powiązane

Specjaliści przypominają, że układ hamulcowy działa prawidłowo, ale tylko wtedy, gdy inne systemy są w nienagannym stanie. Jeżeli np. będziemy mieli niesprawne amortyzatory, pojawi się problem z systemem ABS podczas hamowania. Może on nie zadziałać w awaryjnej sytuacji na drodze.

O problemie z samym systemem ABS poinformuje nas świecąca kontrolka. Nie lekceważmy tego i udajmy się jak najszybciej do serwisu. Sami nie poradzimy sobie z usunięciem awarii tego systemu. Dopiero w serwisie możliwe jest podłączenie komputera i sprawdzenie, gdzie znajduje się błąd.
Skontrolowanie stanu układu hamulcowego powinno kosztować nas w Białymstoku kilkadziesiąt złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna