MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Influencer marketing to fenomen, który rośnie w siłę. Rok 2023 będzie stał pod znakiem marek influencerskich

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Często materiały w serwisach internetowych tworzone są we współpracy lub na zlecenie reklamodawców. Zgodnie z prawem każdy przekaz komercyjny powinien być oznaczony w odpowiedni sposób
Często materiały w serwisach internetowych tworzone są we współpracy lub na zlecenie reklamodawców. Zgodnie z prawem każdy przekaz komercyjny powinien być oznaczony w odpowiedni sposób Lukasz Kaczanowski/ Polska Press
Kampanie z udziałem influencerów stały się nieodłącznym elementem strategii promocyjnych wielu marek, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Już w czasie pandemii większość aktywności przeniosła się do sieci. To również okres rozwoje e-commerce. Sprzedaż została przeniesiona także na platformy, takie jak Instagram czy TikTok. Firmy deklarują, że będą na cel przeznaczać jeszcze więcej środków. Pod koniec zeszłego roku UOKiK rozpoczął kontrolę dotyczącą prawidłowego oznaczania reklam w internecie.

Spis treści

Fenomen influencer marketingu

Kampanie z udziałem influencerów stale do promocji swoich produktów wykorzystuje coraz więcej marek. Na przestrzeni zaledwie kilku lat takie działania przestały być dodatkiem do kampanii marketingowych, a stały się głównym źródłem kontaktu z odbiorcami.

– Fenomenu influencer marketingu, który stale rośnie w siłę, pomimo trudnej sytuacji na polskim rynku, można doszukiwać się przede wszystkim w różnorodności, którą oferuje. Kampanie influencerskie stale ewoluują, zapewniając coraz to nowsze możliwości promowania produktów i usług. To już nie tylko wykorzystanie wielu platform, ale także nowe twarze, niekonwencjonalne formaty, jakość contentu oraz trendy panujące w digitalowym świecie – mówi Karina Hertel, partner zarządzający BrandLift.

Jak podano, zeszły rok stał pod znakiem contentu w formie wideo. Krótkie, dynamiczne filmy publikowane na TikToku osiągały największy przyrost zaangażowania. Nie bez powodu TikTok stał się platformą z największą dynamiką wzrostu, skupiającą ponad 50 proc. społeczności w wieku 18-24.

Rok 2023 będzie stał pod znakiem marek influencerskich

– Coraz więcej twórców internetowych będzie sprzedawało dropy produktów sygnowane swoim nazwiskiem lub marką. Bez względu na branżę to trend, który stale rośnie w siłę – mówi ekspertka.

Jednocześnie podkreśla, że w trendach będzie znajdował się live selling, który stale będzie zyskiwać popularność. Nawyki konsumenckie zmieniły się po pandemii nieodwracalnie, a sprzedaż w sieci stała się pożądana przez konsumentów. – To nowa strategia sprzedaży, która bazuje na naszych pierwotnych doświadczeniach zapoznania się z produktem przed jego zakupem – wyjaśniono.

UOKiK i prawidłowe oznaczanie reklam w internecie

– Zdecydowanie rewolucyjną zmianą w branży były jasne rekomendacje UOKiK dotyczące oznaczania reklam. Od tej pory wszystkie współprace komercyjne muszą zawierać precyzyjnie określone opisy – mówi Hertel.

Często zdarza się, że materiały w serwisach internetowych tworzone są we współpracy lub na zlecenie reklamodawców. Zgodnie z prawem każdy przekaz komercyjny powinien być oznaczony w odpowiedni sposób, tak aby konsumenci nie mieli wątpliwości, że mają do czynienia z reklamą.

Wyróżniliśmy różnego rodzaju współprace komercyjne, w tym autopromocję, czyli reklamę marki własnej, a także prezenty, czyli popularne paczki PR – wyjaśniał w zeszłym roku Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak wskazano, rekomendacje Prezesa UOKiK „zawierają wiele praktycznych przykładów i graficznych propozycji, zaś powstały po to, by pomóc internetowym twórcom prawidłowo oznaczać treści komercyjne”. – Dokument zawiera nie tylko ważne definicje czy regulacje prawne i konsekwencje, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą, ale także konkretne przykłady oznaczeń materiałów reklamowych w różnych mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, TikTok, YouTube i inne, wraz z podaniem praktycznego schematu działań do każdego z nich – tłumaczył Chróstny.

Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści w mediach społecznościowych powstały po kilku miesiącach konsultacji z przedstawicielami branży influencer marketingu: Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR oraz Radą Reklamy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Influencer marketing to fenomen, który rośnie w siłę. Rok 2023 będzie stał pod znakiem marek influencerskich - Strefa Biznesu

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna