Jak BlaBlaCar walczy z wykluczeniem transportowym na trasie Białystok - Warszawa (zdjęcia)

(adek)
Jak BlaBlaCar walczy z wykluczeniem transportowym na trasie Białystok - Warszawa
Jak BlaBlaCar walczy z wykluczeniem transportowym na trasie Białystok - Warszawa BlaBlaCar
Udostępnij:
Wykluczenie transportowe dotyka blisko 14 mln Polaków. Serwis BlaBlaCar, platforma długodystansowych wspólnych przejazdów, jest przykładem firmy, która podejmuje z nim walkę. Oprócz rozbudowania swojej wyszukiwarki tak, aby użytkownicy mogli znaleźć więcej przejazdów jeszcze bliżej siebie, od 1 grudnia rozpoczyna w Ostrowi Mazowieckiej tematyczną kampanię outdoorową.

Kolej nie dojeżdża. Za mało połączeń dalekobieżnych autobusów. W piątek po południu autobusy przepełnione. To rzeczywistość mieszkańców Ostrowi. Z jednej strony wprowadzone zostały ograniczenia kursów przez PKS, z drugiej mówi się, że miasto zostało spisane na kolejowe zapomnienie. Ostrów jest największym miastem powiatowym w województwie mazowieckim bez pociągów pasażerskich i przez najbliższe lata nie zapowiada się na żadne zmiany w tym zakresie.

BlaBlaCar bez opłat serwisowych

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Klub Jagielloński, aż 14 mln osób w Polsce jest wykluczonych transportowo, a do 20% wsi nie dociera żaden transport publiczny. BlaBlaCar, serwis skupiający największą na świecie społeczność korzystającą ze wspólnych przejazdów, chce stawić czoła problemowi. Świadomie rozwija swoją wyszukiwarkę w taki sposób, aby użytkownicy z mniejszych miejscowości i przedmieść mogli łatwo znaleźć połączenia komunikacyjne, gdy muszą wyjechać z miasta i na przykład dojechać do pracy w Warszawie czy Białymstoku.

Po pierwsze - BlaBlaCar, dokonawszy analizy danych z wielu przejazdów, wprowadził do systemu punkty na mapie, które są dogodnymi miejscami spotkań pasażerów i kierowców. Są to miejsca znajdujące się wzdłuż i w pobliżu najpopularniejszych tras pokonywanych przez kierowców korzystających z serwisu. Do większości z tych punktów dojechać można komunikacją miejską, znajdują się przy głównych ulicach lub w charakterystycznych miejscach, a kierowca z reguły może tam wygodnie i bezpiecznie zaparkować, by poczekać na pasażerów. W Polsce punktów spotkań jest już ponad 50 tysięcy, co ułatwia pasażerom znaleźć takie miejsce w swojej bliskiej okolicy. Po drugie - BlaBlaCar tak rozwinął swoją wyszukiwarkę, żeby pasażerowie mogli łatwo odnaleźć przejazdy, których trasy przebiegają w ich najbliższej okolicy.

- Tuż obok przejeżdżają samochody z pustymi miejscami - najwyższy czas zagospodarować ten potencjał! W tym roku wprowadziliśmy algorytm, który pozwala pasażerom dosiadać się do kierowców w dowolnym punkcie na trasie ich przejazdu. Dba on o to, aby dla kierowcy dotarcie do miejsca odbioru pasażera było łatwe i szybkie, a pasażerowi umożliwia niemal bezpośrednią podróż od drzwi do drzwi. To jedno z podejmowanych przez nas działań, mających na celu ułatwienie dostępu do wolnych miejsc w samochodach kierowców oferujących podwiezienie i wyjście naprzeciw milionom osób wykluczonych transportowo - mówi Michał Pawelec, Country Manager BlaBlaCar w Polsce.

Trzecim działaniem podjętym przez serwis carpoolingowy jest nieszablonowa kampania outdoorowa przeprowadzona w kilku miastach o utrudnionej sytuacji transportowej - w tym w Ostrowi Mazowieckiej, leżącej przy ruchliwej trasie Warszawa-Białystok. W grudniu można zobaczyć tam charakterystyczne naklejki na witrynach sklepów oraz oklejone autobusy miejskie. Prezentują one liczbę kierowców BlaBlaCar, którzy codziennie przejeżdżają przez najbliższą okolicę - i mogą zabrać pasażerów. Celem kampanii jest pokazanie mieszkańcom i miasta, i regionu, jak łatwo, szybko i wygodnie mogą znaleźć transport jeszcze bliżej siebie. Podobnych miast, jak Ostrów Mazowiecka, zarówno w regionie, jak i w całej Polsce jest bardzo wiele. Dla każdego z nich wspólne przejazdy mogą być realnym rozwiązaniem problemu wykluczenia transportowego.

Przeczytaj też:

Ósemka z Białegostoku do Warszawy została domknięta. Doczekaliśmy się. Ósemka do stolicy wreszcie gotowa!

Pożar tira na DK 8. Trasa do Warszawy była zablokowana (12.05.2019)

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Wcale to nie jest takie tanie. Ale jak ktoś musi pojechać to i musi zapłacić tyle co poproszą. Jak to się mówi "okazja czyni złodzieja"

G
Gość

Pomijając fakt darmowej reklamy.

Jaka walka, jest to po prostu wykożystanie okazji.

Tylko że o ile Uber, czy Bolt, to zło, bo tworzy konkurencję, wymaga się od nich różnych uprawnień i opłat, o tyle w przypadku BlaBla już nic nie jest wymagane do przewozu osób.

To że ludzie są wykluczeni to wina tylko i wyłącznie rządu i samorządów.

G
Gość

Ciekawe kto płaci odszkodowanie pasazerowi w razie wypadku?

Dodaj ogłoszenie