Czy samorządy odpowiednimi rozwiązaniami i skutecznie radzą sobie z wykluczeniem transportowym i jak wygląda ich współpraca z władzami centralnymi w tym zakresie, co można byłoby poprawić? Na takie pytania próbowano znaleźć odpowiedź w ramach jednego z paneli Krynica Forum 2024.
- Województwo Małopolskie od pięciu lat bardzo mocno postawiło na rozwój kolei w regionie. Zdecydowaliśmy, że kolej jest rusztem komunikacyjnym - podkreślił marszałek Małopolski Łukasz Smółka.
- Bardzo mocno inwestujemy w tabor kolejowy, aby nasi pasażerowie mieli poczucie bezpieczeństwa, komfortu. Do tego rozwijamy autobusowe Małopolskie Linie Dowozowe. Jest ich około 50. Funkcjonują wspólnie z koleją - dodał marszałek Łukasz Smółka.
Pociągiem, autobusem, rowerem po Małopolsce
Założenie jest takie, by autobusem można było dojechać do stacji kolejowych i tam przesiąść się na pociąg. Marszałek Smółka podkreśla również, że władze województwa mocno stawiają też na stwarzanie możliwości dojeżdżania do przystanków kolejowych rowerem czy też przewożenia rowerów pociągami.
W przypadku rozwoju linii autobusowych plan jest taki, by nowe autobusowe linie dowozowe powstawały szczególnie tam, gdzie kursów nie realizują jeszcze prywatni przewoźnicy.
- Budujemy partnerstwa na zasadzie składania przez gminy wniosków do funduszu autobusowego. Jeżeli prywatny przewoźnik realizuje przewozy na danej trasie, to analizujemy, czy nowa linia powinna tam powstać. W przypadku wskazywania nowych połączeń bardzo ważne dla nas jest to, by działało to oddolnie. Wsłuchujemy się w głosy mieszkańców i przedstawicieli lokalnych samorządów - zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.
Przyznał, że potrzebne są dokładne analizy, aby nie dochodziło do sytuacji, że petycję w sprawie uruchomienia nowej linii autobusowej podpisuje tysiąc osób, a później autobusem jeździ kilku mieszkańców.
- Blisko 15 milionów Polaków jest wykluczonych komunikacyjnie. Na system, który ma rozwiązać problem wydajemy około miliard złotych rocznie. Nie mamy jednak systemu weryfikacji tego, co w związku z tym dzieje się z wykluczeniem komunikacyjnym. Przed nami duże wyzwanie i reforma tego systemu. Należy do tego włączyć komponent kolejowy, co już jest realizowane w Małopolsce i to trzeba pochwalić - skomentował Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. - Potrzebna jest decentralizacji systemu dotyczącego likwidowania wykluczenia komunikacyjnego. Pewne rzeczy lepiej widać z mniejszych ośrodków niż z Warszawy - dodał.
Coraz więcej pieniędzy na transport i przewozów w Małopolsce
Wysokość dofinansowania przekazywanego przekazywanego przez Województwo Małopolskie na pracę eksploatacyjną w transporcie kolejowym w 2024 roku to ponad 350 mln zł. Dla porównania - to ponad dwa razy więcej niż w 2020 roku (160 mln zł).
Rozwój oferty przewozowej pociąga za sobą dynamiczny wzrost liczby przewożonych pasażerów. W 2023 r. operatorzy świadczący usługi na rzecz Województwa Małopolskiego przewieźli ponad 20 mln osób (dla porównania – w 2020 r. było to 7,8 mln osób). W I półroczu 2024 r. operatorzy przewieźli 13,89 mln podróżnych.
Do rozwoju połączeń kolejowych przyczyniło się wprowadzenie od 1 sierpnia 2023 r. oferty Biletu Metropolitalnego i Małopolskiego Biletu Zintegrowanego, która umożliwiła podróżowania na jednym bilecie różnymi środkami transportu. Nowa oferta obowiązuje w pojazdach: Komunikacji Miejskiej w Krakowie, Polregio S.A., Koleje Małopolskie sp. z o.o. i Koleje Śląskie sp. z o.o.; Małopolskich Linii Dowozowych, Połączeń autobusowych gmin: Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wieliczka, Wielka Wieś i Zielonki.
Bilet metropolitalny usprawnia poruszanie się po centralnej części województwa, natomiast Małopolski Bilet Zintegrowany ułatwia podróżowanie z dalszych zakątków regionu.
Zakup nowych pociągów, w planach kolejne linie
Województwo Małopolskie rozwija też tabor kolejowy. 9 września 2024 r. zawarło umowę ramową z firmą NEWAG S.A. na dostawę taboru kolejowego. Umowa przewiduje możliwość na dostawy do 25 wieloczłonowych pociągów wraz z usługą serwisowo-utrzymaniową. W czteroletnim okresie obowiązywania umowy Województwo Małopolskie będzie mogło udzielać zamówień wykonawczych, łącznie do kwoty 1.391.559.974,40 zł. brutto. Planuje się, że pierwsza z umów wykonawczych obejmująca dostawę 6 pociągów zostanie zawarta jeszcze w tym roku.
Mając na uwadze planowany dalszy rozwój oferty przewozowej, jak również stały trend wzrostowy liczby pasażerów, spółka Koleje Małopolskie zdecydowała o zakupie 6 zmodernizowanych pociągów EN57AL. Jednostki mogą być wykorzystane między innymi na linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej 2 Oświęcim – Skawina - Kraków Główny - Sędziszów jak i na pozostałych trasach Kolei Małopolskich.
Województwo Małopolskie z sukcesem złożyło aplikację w „Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku”. Dzięki temu, w 2023 r. podpisało z PKP PLK S.A. (wykonawcą programu) umowy na budowę połączeń kolejowych: Kraków – Niepołomice, Kraków – Olkusz i Kraków – Myślenice.
W przypadku Małopolskich Linii Dowozowych obecnie w Małopolsce uruchomionych jest 51 linii użyteczności publicznej. W planach jest jeszcze uruchomienie w 2024 r. dodatkowych dwóch linii autobusowych. Rekordowa kwota dofinansowania uruchomienia wszystkich 53 połączeń będzie łącznie wynosić ponad 45,8 mln zł. Ponadto, „Koleje Małopolskie” złożyły wniosek o dofinansowanie zakupu 15 zeroemisyjnych oraz 15 niskoemisyjnych autobusów w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?