Jak po sznurku

Piotr Walczak
Połączenie elastyczne jest bezpieczniejsze niż linka stalowa. Grozi nam najwyżej zerwanie holu - mówi Ireneusz Alaszkiewicz
Połączenie elastyczne jest bezpieczniejsze niż linka stalowa. Grozi nam najwyżej zerwanie holu - mówi Ireneusz Alaszkiewicz
Niemal każdy kierowca przynajmniej raz w życiu zmuszony jest do skorzystania z holu.

Do wyboru mamy dwa rodzaje połączeń: giętkie i sztywne. Dodatkowo, to pierwsze można podzielić na dwa kolejne - linki stalowe i połączenia sprężyste.
- Zdecydowanie bezpieczniejsze są hole elastyczne - mówi Ireneusz Alaszkiewicz, szef firmy Autopomoc AAA z Białegostoku. - Nie należy używać linek stalowych, gdyż słabo się rozciągają - szarpnięcia mogą uszkodzić zarówno pojazd holowany, jak i holujący. W tym pierwszym można wyrwać cały przód auta. W drugim może zostać uszkodzony zaczep - tłumaczy.

Jak radzi Ireneusz Alaszkiewicz, przy holowaniu szczególnie ważne jest trzymanie odpowiedniej odległości, aby linka była jak najbardziej naciągnięta. Powinno też zwracać się uwagę na to, aby nie najechać na nią kołami - to zadanie dla kierowcy, który jedzie w holowanym samochodzie. Natomiast holujący powinien przede wszystkim starać się jechać spokojnie, aby nie dopuścić do szarpnięć i zerwania holu. Nie można holować pojazdu, jeżeli jest on całkowicie unieruchomiony i nie działa silnik, gdyż można doprowadzić w ten sposób do uszkodzenia układu kierowniczego. Pamiętajmy także o zachowaniu bezpiecznej prędkości.

Kolejny typ holu to połączenie sztywne. Co prawda, taki hol zajmuje dużo miejsca w bagażniku i jest droższy od zwykłej liny, ale za to jest bardziej uniwersalny.
- Nawet jeśli w potrzebującym pomocy aucie są niesprawne hamulce, to taki hol nadaje się do podłączenia - twierdzi Ireneusz Alaszkiewicz.

Konieczne jest, by bardzo równo jechać za autem holującym i zachować uwagę i ostrożność na zakrętach. A samochód holujący nie może być lżejszy od holowanego. Sztywnego połączenia nie można użyć przy holowaniu auta z automatyczną skrzynią biegów.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
hej ho

pełniejsza wersja artykułu znajduje się w Kurierze Porannym (i to w wersji gazetowej, a nie internecie). Tutaj po prostu nie ma wszystkiego.

I
Ireneusz Alaszkiewicz
W dniu 08.09.2008 o 14:46, jaszczur napisał:

"Nie można holować pojazdu, jeżeli jest on całkowicie unieruchomiony i nie działa silnik, gdyż można doprowadzić w ten sposób do uszkodzenia układu kierowniczego." - Znaczy się, żę jak mi wysiadł silnik to nie mogę holować auta? To jakiś żart?Z tego co wiem, to aut z automatyczną skrzynią biegów wogóle nie wolno holować, może się mylę?



Masz rację, bieg neutralny jest biegiem jałowym, ale służy tylko do rozłączenia silnika od skrzyni biegów. Każdy producent danej marki podaje prędkość i odległość dopuszczalną do takiego holowania z wymuszoną pracą przekładni. Są producenci którzy zabraniają takiego holowania.
W pojazdach ciężarowych rozłącza się wały pędne.
Co do holowania z wyłączonym silnikiem:
-wyłączone wspomaganie układu hamowania powoduje niepełno sprawny układ hamowania, czyli brak właściwego nacisku na zaciski i rozpieracze hamulców
Przepis o ruchu drogowym o tym mówi "Kodeks drogowy" art.31 ust. 2 pkt 1 i 2

Ireneusz Alaszkiewicz
I
Ireneusz Alaszkiewicz
W dniu 08.09.2008 o 15:24, Małolat napisał:

Mylisz się auta z automatyczna skrzynia biegow posiadają taki bieg jak neutral i na tym biegu można holowac ,a co do unieruchomionego silnika to problem stanowi brak wspomagania może dlatego autor o tym wspomniał.



Proponuję Ci przeczytać instrukcję obsługi pojazdu ze skrzynią automatyczną.
Jeśli nie posiadasz to zapoznaj się z budową i zasadą działania takiej przekładni.
M
Małolat

Mylisz się auta z automatyczna skrzynia biegow posiadają taki bieg jak neutral i na tym biegu można holowac ,a co do unieruchomionego silnika to problem stanowi brak wspomagania może dlatego autor o tym wspomniał.

j
jaszczur

"Nie można holować pojazdu, jeżeli jest on całkowicie unieruchomiony i nie działa silnik, gdyż można doprowadzić w ten sposób do uszkodzenia układu kierowniczego." - Znaczy się, żę jak mi wysiadł silnik to nie mogę holować auta? To jakiś żart?
Z tego co wiem, to aut z automatyczną skrzynią biegów wogóle nie wolno holować, może się mylę?

Dodaj ogłoszenie