MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jakie studia wybrać, aby pracować z dzieckiem autystycznym? Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego oraz jego rola w szkole

Barbara Wesoła
Praca z dzieckiem z autyzmem w szkole. Na czym polega i jakie trzeba mieć wykształcenie?
Praca z dzieckiem z autyzmem w szkole. Na czym polega i jakie trzeba mieć wykształcenie? 123rf.com
Z roku na rok w szkołach przybywa uczniów z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, bardzo często ze względu na autyzm. Ważna jest dla nich rola nauczycieli wspomagających. Taki pedagog może pomóc dzieciom z autyzmem w zrozumieniu lekcji, dbając o dostosowanie np. tempa pracy. Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel wspomagający? Które studia wybrać, aby pracować z dzieckiem z autyzmem?

Spis treści

Nauczyciel wspomagający dla ucznia z autyzmem i nie tylko. Jego rola w szkole

Rola nauczyciela wspomagającego to wspieranie uczniów z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Dzięki wsparciu dodatkowego nauczyciela, który towarzyszy dziecku w szkole (w tym zajmuje się np. wyzwaniami behawioralnymi dziecka), nauczyciel prowadzący może skupić się na prowadzeniu lekcji. Przykładowo nauczyciel wspomagający ma wpływ na:

  • pomaganie uczniowi w utrzymaniu optymalnej koncentracji,
  • minimalizowanie bodźców (na przykład głośnych dźwięków),
  • reagowanie na trudne emocje ucznia i pomaganie mu w regulacji emocji.

Nauczyciel wyspecjalizowany do pracy z dziećmi z autyzmem umożliwia wielu dzieciom naukę i funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym na lepszym poziomie. Ponieważ rozpowszechnienie zaburzeń ze spektrum autyzmu stale rośnie, prawdopodobnie wszyscy regularni nauczyciele zetkną się z takimi uczniami na pewnym etapie swojej pracy.

W związku z tym nauczyciele muszą być przygotowani do wspierania potrzeb uczniów z autyzmem, w tym zapewniania zindywidualizowanego wsparcia, opracowywania strategii radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stoją oraz wykorzystywania ich mocnych stron.

Jakie studia wybrać, aby uczyć dzieci z autyzmem? Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego

Osoba, która chce pracować w szkole jako nauczyciel wspomagający dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, powinna posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Specjalność musi być dostosowana do rodzaju niepełnosprawności ucznia.

W przypadku autyzmu będzie to np. oligofrenopedagogika, która jest odrębnym działem w pedagogice dotyczącym terapii i wsparcia dzieci ze spektrum autyzmu (w tym z Zespołem Aspergera), a także uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

W przypadku świeżo upieczonych maturzystów warto rozważyć studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalna. Jeżeli jesteś już pedagogiem, ale chcesz poszerzyć swoje kwalifikacje, możesz wybrać studia drugiego stopnia lub podyplomowe (w zależności od stopnia wykształcenia) na takich kierunkach, jak:

  • edukacja włączająca,
  • rewalidacja,
  • terapia pedagogiczna,
  • resocjalizacja,
  • surdopedagogika,
  • tyflopedagogika,
  • oligofrenopedagogika,
  • edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • pedagogika osób zdolnych i uzdolnionych,
  • logopedia, pedagogika korekcyjna.

Kursy zamiast studiów? Tylko w niektórych przypadkach

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289), jako nauczyciel wspomagający mogą pracować tylko osoby, które posiadają wykształcenie wyższe z pedagogiki specjalnej. Nauczyciel, który jest np. po pedagogice ogólnej, może uzupełnić swoje kwalifikacje, kończąc kurs kwalifikacyjny albo studia podyplomowe z jednego z działów pedagogiki specjalnej (np. surdopedagogiki).

Studia magisterskie z pedagogiki specjalnej można podjąć na ponad 20 uczelniach publicznych (m.in. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Śląski czy Katolicki Uniwersytet Lubelski) oraz na uczelniach niepublicznych np. w Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie lub w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Kursy kwalifikacyjne oferują liczne uczelnie prywatne, centra kształcenia nauczycieli, szkoły online oraz uczelnie wyższe.

Kiedy zatrudnienie nauczyciela wspomagającego jest obowiązkowe?

Dodatkowe zatrudnienie nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej jest obowiązkowe w przedszkolach i szkołach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone — czytamy o tym w rozporządzeniu MEiN z dnia 9 sierpnia 2017 r.

Rozporządzenia, które mogą cię zainteresować, jeśli planujesz pracować jako nauczyciel dzieci w spektrum autyzmu:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna