Jakimi turystami są Polacy? Czego oczekujemy na wakacjach?

Materiał informacyjny BGK
Stajemy się coraz bardziej wymagającymi turystami. Rosnąca konkurencja zmusza właścicieli turystycznych biznesów do ciągłego poszerzania swojej oferty. Polacy cenią sobie komfortowe warunki pobytu, miłą obsługę, różnorodność oferowanej kuchni. Mile widziane są dodatkowe, czy bardziej ekskluzywne atrakcje w hotelach, pensjonatach i kwaterach agro – od wypożyczalni rowerów po basen i sauny. Ważne także jest zadbanie o ciekawe propozycje aktywnego spędzania czasu w okolicy. Tym rosnącym oczekiwaniom mają szansę sprostać firmy z Polski Wschodniej (czyli z woj.: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego), dzięki finansowemu wsparciu z projektu „Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka”.

BGK

Mimo wciąż trudnej sytuacji i ograniczeń pandemicznych, prognozy dla branży turystycznej w Polsce na 2021 rok są optymistyczne: według badania pracowni Kantar Public (z 21 maja), 46 proc. rodaków deklarowało, że ma plany wakacyjne, ale przeważnie w Polsce (aż 40 proc!). Trzy tygodnie później (9 czerwca) z badania Santander Consumer Banku przeprowadzonego na potrzeby raportu ,,Polaków portfel własny: nowa normalność” wynikało już, że na wakacje zdecyduje się 55 proc. rodaków. Warto przypomnieć, że według danych ARC Rynek i Opinia, w zeszłym roku ponad połowa Polaków (54 proc.) w ogóle nie wyjechała na żadne wakacje. W tym roku w badaniu ARC Rynek i Opinia (dane także z czerwca) o połowę mniej osób deklaruje, że nie planuje wyjazdu, a 12 proc. jeszcze nie podjęło decyzji. W tym ostatnim badaniu wakacyjny wypoczynek w kraju zadeklarowało już aż 47 procent Polaków.

Co ważne dla przedsiębiorców z rejonów Polski Wschodniej, według badania Santander Consumer Banku, ci, którzy zdecydują się wyjechać na wakacje, będą przebywać w kameralnym otoczeniu. Większość ankietowanych zadeklarowała, że na miejsce swojego letniego pobytu wybierze prywatną kwaterę lub pensjonat (kolejno 21,4 proc. i 18,6 proc.). Widać więc, że nadal bardziej komfortowo czujemy się wówczas, gdy nie otacza nas tłum innych ludzi – a to jest impulsem do odkrywania nowych miejsc i atrakcji w „zielonych” rejonach Polski.

BGK

Komfortowe pokoje i pyszne jedzenie

Według danych portalu money.pl, szukając miejsc noclegowych najczęściej bierzemy pod uwagę standard pokoi, możliwość zaparkowania samochodu na terenie obiektu i różnorodność wyżywienia. Goście zwracają szczególną uwagę na wyposażenie i estetykę miejsc noclegowych oraz jakość i smak serwowanych potraw. Ważnym elementem podróży jest możliwość zasmakowania regionalnej kuchni i dostępność posiłków przygotowanych z lokalnych, ekologicznych produktów. Nie bez znaczenia są również atrakcje czy udogodnienia, zarówno w pobliżu, jak i na terenie hotelu, zapewniające komfort pobytu. Tym lepiej, jeśli turysta ma możliwość skorzystania na miejscu z np.:

  • sauny,
  • boiska,
  • strefy SPA,
  • wypożyczalni rowerów,
  • parkingu,
  • restauracji,
  • placu zabaw,
  • udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.

W urokliwych miejscowościach zlokalizowanych nad wodą, jakich wiele w regionie Polski Wschodniej, turysta szukać będzie wypożyczalni sprzętu do pływania, np. kanadyjek czy kajaków oraz mariny dla małych i średnich jachtów. Turyści coraz bardziej doceniają możliwość spędzenia czasu aktywnie. By wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, warto sięgnąć po wsparcie finansowe z projektu „Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka”, tak jak zrobił to Krzysztof Kraj, właściciel Czarteru Jachtów we wsi Wrony obok Giżycka. Dzięki korzystnej pożyczce na rozwój turystyki sfinansował zakup dodatkowych, nowoczesnych jachtów i budowę pomostu na swojej przystani.

Organizacja atrakcji to podstawa!

Zapewnienie rozrywek i atrakcji dla gości to – poza komfortem pobytu, kolejne wyzwanie dla przedsiębiorców z branży turystycznej. Turystami warto się zaopiekować na każdym etapie. Odpowiadanie na ich potrzeby i wyjście im naprzeciw zagwarantuje, że będą chcieli wrócić do miejsca, w którym ciekawie spędzili czas lub polecą je znajomym.

Turyści bardzo często chcą i biorą czynny udział w wydarzeniach lokalnych, organizowanych przez grona miłośników tradycji danego regionu. Modne są zajęcia rękodzielnicze, takie jak np. produkcja podlaskiego sękacza, wypiek chleba na lubelskiej wsi czy wyrób owczego sera na Podkarpaciu. To odkrywane na nowo, unikalne atrakcje turystyczne, aktywizujące turystów.

Warto zauważyć, że konkurencja w branży turystycznej jest dość duża. Firmy starają się przyciągnąć do siebie urlopowiczów nowymi rozwiązaniami. Wystarczy mieć pomysł, a pomocą w jego realizacji może być pożyczka z projektu „Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka”. Finansowanie pozwala rozwinąć się firmom z branży turystycznej i przyciągnąć swoją ofertą kolejne grupy turystów. Przekonali się o tym właściciele Zagrody Edukacyjnej „Warmińska Pszczoła” w Purdzie (województwo warmińsko-mazurskie). To wielofunkcyjne gospodarstwo turystyczne rozwinęło się właśnie dzięki wsparciu z pożyczki na rozwój turystyki.

W 2020 roku jako start-up otrzymaliśmy pożyczkę na rozwój turystyki od instytucji finansującej, która współpracuje z BGK. Środki przeznaczyliśmy na zakup domku do apiterapii oraz uli pszczelich. Zarówno domek inhalacyjny, jak i ule, które zasiedliliśmy pszczołami, znacząco podwyższyły poziom atrakcyjności i wachlarz usług dla naszych gościprzyznają Andrzej i Katarzyna Maziec, właściciele „Warmińskiej Pszczoły”.**

Oprócz korzystania z dwóch całorocznych domków, delektowania się ciszą, spokojem i niesamowitymi mazurskimi widokami, ich goście - zarówno mali, jak i duzi - mogą uczestniczyć w warsztatach pszczelarskich, podczas których zostają wtajemniczani w magiczny świat pszczół.

Inwestuj w turystykę i przyciągnij turystów

Projekt „Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka” realizowany jest przez BGK, a finansowany przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej. Wsparcia w poszczególnych regionach Polski Wschodniej udzielają instytucje finansujące współpracujące z BGK. Z pożyczki mogą skorzystać osoby chcące rozwijać lub otworzyć swój biznes turystyczny w jednym z pięciu wschodnich województw.

Pożyczka jest atrakcyjna, dlatego firmy chętnie po nią sięgają. Wartość udzielonych pożyczek rośnie z roku na rok. W 2017 roku wyniosła 1,1 mln zł, w 2020 roku prawie 43 mln zł, a w pierwszym kwartale tego roku prawie 10 mln zł. W 2020 roku, mimo pandemii koronawirusa, udzieliliśmy prawie 230 pożyczekmówi Przemysław Cieszyński, Członek Zarządu BGK.

Na początku tego roku przekazaliśmy instytucjom finansującym kolejne 60 milionów zł dla mikro, małych i średnich firm, które chcą realizować inwestycje w Polsce Wschodniejdodaje.

Warunki pożyczki i zasady jej uzyskania

Dzięki pożyczce na rozwój biznesu turystycznego m.in.:

  • zbudujesz lub rozbudujesz obiekt noclegowy lub gastronomiczny,
  • stworzysz lub rozwiniesz infrastrukturę rekreacyjno-sportową,
  • rozpoczniesz lub rozwiniesz produkcję i sprzedaż produktów ekologicznych, regionalnych lub tradycyjnych,
  • podniesiesz jakość świadczonych usług.

Najwyższa kwota finansowania jaką firma może uzyskać, to 500 tys. zł. Maksymalny okres spłaty to 7 lat. Co ważne, oprocentowanie pożyczki jest stałe i zdecydowanie korzystniejsze niż w finansowaniu komercyjnym.

  • oprocentowanie to obecnie 0,0375 proc. (dla start-upów i obiektów posiadających status miejsca przyjaznego rowerzystom Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo) lub 0,075 proc. dla pozostałych firm,
  • możliwość przeznaczenia środków na inwestycje i finansowanie działalności bieżącej,
  • brak opłat i prowizji za udzielenie i obsługę pożyczki,
  • możliwość karencji spłat lub wakacji kredytowych,
  • wkład własny od 0 zł.

Przed branżą turystyczną z Polski Wschodniej, mimo wciąż trwającej pandemii, otwiera się szansa na szybki i jakościowy rozwój. Sprzyja temu rosnąca – i wzmocniona przez doświadczenia z pandemią – popularność wakacji spędzanych w urokliwych zakątkach Polski, niekoniecznie tych dotąd najbardziej znanych i obleganych. W tym trendzie pomysł na turystyczny biznes, na stworzenie dla swoich gości unikalnej atmosfery pobytu, oryginalnych atrakcji – to wyzwanie dla prawdziwie przedsiębiorczych. Pożyczki z projektu „Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka” mogą być doskonałym wsparciem takiego rozwoju.

Aby odpowiedzieć na aktualne potrzeby turystów i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, właściciele turystycznych biznesów mogą skorzystać z pożyczki na rozwój swojej działalności. Przedsiębiorca powinien zgłosić się do wybranej instytucji finansującej w danym regionie i złożyć wniosek. Ich lista dostępna jest na stronie bgk.pl/turystyka. Przedsiębiorcy otrzymają wsparcie merytoryczne oraz pomoc przy wypełnianiu dokumentów.

BGK

Projekt finansowany ze środków Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej

Materiał oryginalny: Jakimi turystami są Polacy? Czego oczekujemy na wakacjach? - Kurier Lubelski