Z raportów techników 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego można wnioskować, że wśród usterek, jakie wystąpiły w samolocie Tu-154M od stycznia 2010 roku, a przed dniem katastrofy w Smoleńsku, mogła znaleźć się awaria żyrokompasu - czytamy w Naszym Dzienniku. Jak podaje gazeta, jego wyłączenie skutkuje brakiem danych na temat kierunku lotu dla systemów samolotu, o ile nie ma możliwości kierowania się na radiolatarnię. Jeśli i ta zawiedzie, załodze pozostają wskazania GPS oraz informacje od kontrolera lotów.
Jak podaje ND, z relacji techników "specpułku" wynika, że wśród usterek notowanych w samolocie Tu-154M na początku ubiegłego roku występowały m.in. problemy z odbiornikiem nawigacyjnym KURS-MP70 oraz odnotowano problemy z sygnałem kursu w systemie UNS-1D. W ocenie inż. Nikołaja Wasylenki, byłego pilota doświadczalnego, awaria UNS-1D, która wystąpiła 7 stycznia ubiegłego roku, była spowodowana awarią centrali areometrycznej VBE-SVS. - Jest to system sygnałów powietrznych wysokościomierza barometrycznego elektromechanicznego
Kolejny problem wystąpił już 17 stycznia 2010 r. podczas pierwszego lotu z Haiti. Chodziło o nieprawidłowe wskazania wibracji z silnika, a także niesprawność SELCALL - systemu, przez który wieża może przywołać załogę samolotu.
Tu-154M zawiódł jednak także 22 stycznia 2010 roku. Wtedy - także na Haiti - odnotowano usterkę sterowania lotkami i autopilota.
Kolejną awarię odnotowano 28 lutego 2010. Na skutek chwilowych zakłóceń przerywały urządzenia GPS. Bardzo późno udało się złapać radiolatarnię warszawską (VOR WAR), która się mieści w Zaborówku koło Błonia (na północny zachód od Warszawy). Stało się tak prawdopodobnie dlatego, że włączyła się radiolatarnia awaryjna. Jest to urządzenie pozwalające odnaleźć samolot w czasie akcji ratunkowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?