Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiełbasa - i tylko parę kalorii

Wojciech Nowicki
Z roku na rok producenci żywności wymyślają coraz więcej zdrowych i dietetycznych produktów
Z roku na rok producenci żywności wymyślają coraz więcej zdrowych i dietetycznych produktów
Moda na szczupłą sylwetkę i zdrowy styl życia sprawiła, że coraz częściej dbamy o niskokaloryczne, bogate w minerały i witaminy menu.

Opinia - Ewa Ceborska dietetyk z poradni Food & Diet

Opinia - Ewa Ceborska dietetyk z poradni Food & Diet

Polacy muszą jeszcze wiele nauczyć się o zdrowym odżywianiu. Często lepiej wybierać produkt nie o obniżonej kaloryczności, ale za to pełen witamin, mikroelementów, błonnika. Zapotrzebowanie na naturalne, ekologiczne jedzenie rośnie w Polsce jeszcze szybciej niż rynek produktów light. Producenci żywności już to jednak dostrzegli i wydają miliony na reklamy swoich produktów. Te reklamy mogą jednak wprowadzać w błąd, bo część produktów light czy fit wcale nie jest niskokaloryczna. Klienci sklepów, głównie kobiety, kupują jogurty, sery, wędliny light czy fit, nie czytając etykiet na opakowaniach. A na przykład niektóre jogurty light, które zawierają mniej cukru, są zazwyczaj bardziej tłuste niż normalne.

Hitami są chleb z witaminami, jogurty bez cukru, odtłuszczone wędliny, soki z selera i marchwi, ekobanany i jabłka. Aż 20 proc. ubiegłorocznych nowości na rynku spożywczym stanowiły produkty prozdrowotne - wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR. 15 proc. to tzw. ekologiczna żywność, wytwarzana na ekologicznych plantacjach bez użycia nawozów sztucznych, 9 proc. - produkty light.

Wielkie koncerny spożywcze już dawno zorientowały się, że napis "light" albo "0 proc. tłuszczu" na opakowaniu wystarczy, żeby produkt lepiej się sprzedał. Z roku na rok wymyślają coraz więcej zdrowszych i bardziej dietetycznych odpowiedników swoich produktów. Już trzy lata temu producent mięsa Sokołów wypromował linię Fitness - szynka wołowa i z indyka oraz parówki Fitness mają obniżoną zawartość tłuszczu.

Prawie połowa z nas chce kupować zdrową żywność - to wynik kolejnych badań, tym razem firmy SixtyTwo. W ubiegłym roku przeciętny Polak wydał na zakup takich produktów zaledwie 1,3 euro. Statystyczny mieszkaniec UE - 29 euro. A zapotrzebowanie na te produkty będzie rosło w tempie 30 proc. rocznie - oceniają eksperci.

Dziś - według Instytutu Badań i Rozwoju Zdrowych Stylów Życia - półki z takim jedzeniem są już w ponad 600 super- i hipermarketach.

Rośliny bez sztucznych nawozów osiągają mniejsze plony niż te hodowane w gospodarstwach wielkoprzemysłowych. Dlatego ekowarzywa, owoce i ziarna są średnio o połowę droższe niż normalne. Jednak analitycy są przekonani, że coraz częściej będziemy sięgać po te pierwsze, bo bogacimy się, chcemy o siebie bardziej dbać i gotowi jesteśmy kupować lepszą, choć droższą żywność.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna