Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klient może wygrać

Julia Szypulska [email protected]
sxc.hu
Wadliwe buty i ubrania, sprzęt RTV oraz usługi telekomunikacyjne - na to najczęściej skarżą się konsumenci.

Adresy rzeczników w woj. podlaskim

Adresy rzeczników w woj. podlaskim

Każdy, kto czuje się oszukany przez nieuczciwego sprzedawcę czy instytucję finansową, może zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumenta. Znajdują się oni w każdym większym mieście województwa podlaskiego oraz niektórych powiatowych. Oto niektóre przydatne adresy:

- Białystok, Urząd Miejski, 15-002 Białystok, ul. Sienkiewicza 53, tel./fax: 85 874 98 80.
- Suwałki, Urząd Miejski, 16-400 Suwałki, ul. Mickiewicza 1, tel. 87 562 80 00, fax: 87 562 80 98.
- Łomża, Urząd Miejski, 18-400 Łomża, ul. Stary Rynek 14, tel. 86 215 67 47, fax: 86 216 45 56, 215 67 06.
- Mońki, Powiatowy Urząd Pracy, 19-100 Mońki, ul. Wyzwolenia 22, tel. 85 716 46 30, fax: 85 716 27 13.
- Augustów, Starostwo Powiatowe, 16-300 Augustów, ul. 3 Maja 29, tel. 87 643 96 51, fax: 87 643 96 95.

Dane dotyczą ubiegłego roku. Analizy dokonał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego klienci zwracają się po porady. Pracownicy UOKiK udzielili w 2010 roku ponad 386 tys. porad. Ich liczba z roku na rok jest coraz większa. Z jakimi problemami zmagają się konsumenci?

Nadal najczęściej psują nam się buty, odzież i sprzęt RTV i AGD. Nie jesteśmy zadowoleni także z usług telekomunikacyjnych i finansowych. Jak wynika z obserwacji UOKiK, ludzie wciąż niewiele wiedzą o reklamacji. Nie chodzi tutaj tylko o klientów, ale też sprzedawców. Zdarzało się na przykład, że sklep odrzucał reklamację powołując się na opinię własnych rzeczoznawców bądź nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie. Rzecznicy interweniowali także w sytuacji, gdy sklep uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta.

Uwaga na zakupy w sieci
Najczęściej konsumenci mieli problem z reklamacją produktów, które okazały się wadliwe, czyli niezgodne z umową. W wielu przypadkach sprzedawca obarczał winą za to klienta.

W ostatnim czasie wzrosła liczba problemów związanych z coraz popularniejszymi zakupami przez internet. ale też zakupami poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w czasie wycieczek czy podczas pobytu na wczasach. Jeszcze w 2009 roku porad dotyczących wymienionych sytuacji było ponad 18 tys. Natomiast rok później już prawie 25 tys. Problemy dotyczyły niezrozumiałych wzorców umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni czy braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się też sytuacje poważniejsze, kiedy dochodziło do fałszowania podpisów na umowach czy sprzedawca nie wysłał zamówionego towaru.

Niejasne umowy kredytowe
Jeśli chodzi o usługi telekomunikacyjne, sporo interwencji rzeczników dotyczyło wad telefonów komórkowych kupionych w promocji. Często także operator uruchamiał dodatkową usługę niezgodnie z umową. Konsumenci skarżyli się również na przerwy w dostępie do internetu oraz zawyżone rachunki. Ponad 37 tys. porad udzielonych w ubiegłym roku przez rzeczników dotyczyło właśnie usług telekomunikacyjnych.

Sporo konsumentów prosiło UOKiK o pomoc w sporze z wykonawcami robót budowlanych. Niektórzy nie mieli zawartych pisemnych umów, co zaowocowało odmową przyjęcia reklamacji. Jeszcze inni skarżyli się na to, że wykonawca użył materiałów niskiej jakości, spóźniał się czy żądał opłaty wyższej niż umówiona. Porad udzielono w sumie ponad 16,1 tys.

Konsumenci narzekali też na usługi turystyczne. Interwencje rzeczników dotyczyły gorszego standardu zakwaterowania i środka transportu, niekorzystnej zmiany programu wycieczki, niskiej jakości wyżywienia czy wręcz skrócenia imprezy. Takich sytuacji było ponad 8,2 tys.

Z danych UOKiK wynika, że w ciągu trzech ostatnich lat wzrosła liczba skarg dotyczących usług finansowych - z ponad 15 tys. w 2008 roku do prawie 22 tys. w 2010 roku.

Rzecznik wspiera słabszego
Skargi dotyczyły trudności w zrozumieniu umów kredytów hipotecznych, działalności firm windykacyjnych, którym sprzedano dług kredytobiorcy, uzyskania potwierdzenia rozliczenia spłaty kredytu, błędnego naliczania opłat czy problemów z wydostaniem się z tzw. spirali długów.

- Do rzecznika konsumentów zgłosiła się starsza kobieta otrzymująca niską rentę, której instytucje finansowe przyznały 23 różne obciążenia na kwotę 80 tys. zł - podaje przykład Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. - Po odliczeniu kwot na spłatę rat konsumentka musi się otrzymać z sumy 300 zł miesięcznie. Po interwencji rzecznika udało się racjonalnie rozłożyć płatności, a instytucje zaprzestały agresywnych działań windykacyjnych.

W przypadku sporu między konsumentem a przedsiębiorcą z reguły bez pomocy rzecznika słabsza strona nie może wyegzekwować przysługujących jej praw. Rzecznik może wezwać przedsiębiorcę do udzielenia wyjaśnień.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna