Jak wyjaśnia w rozmowie z AIP Artur Kopania, poleasingowe.pl, zwiększony ruch na rynku samochodów używanych wzrósł i wzrasta. Ekspert wskazuje dwa czynniki. Po pierwsze pandemię, która wiele podmiotów prywatnych zachęciła, a niekiedy "zmusiła" do zakupu samochodu na własny użytek - po to, by np. nie poruszać się komunikacją miejską, by mieć większą mobilność itd. - Drugim czynnikiem jest obecna sytuacja na rynku samochodów nowych- dodaje.
- Jeśli chodzi o firmy to pandemia paradoksalnie wzmożyła popyt - dotacje rządowe pozwoliły na lokowanie środków finansowych właśnie m.in. w ruchomości jakimi są auta poleasingowe, natomiast udogodnienia i wyjście przez firmy leasingowe naprzeciw konsumentom ("wakacje od spłaty", obniżenie rat itp.) spowodowały sytuację, że liczba windykacji się zmniejszyła. Leasingi są utrzymywane, więc firmy, zamiast przeznaczać środki na raty, mogły inwestować w innym miejscu- wyjaśnia. Ekspert przypomina również, że podczas pandemii dochodziło do lockdownów, co tylko zwiększyło zainteresowanie kupowaniem aut w formie online.
Tak jak wspominał wcześniej auta używane zyskały na sytuacji z jaką mamy do czynienia na rynku samochodów nowych. - M.in. z tytułu braków półprzewodników producenci nie są w stanie dostarczać samochodów na potrzeby klientów. Teraz wchodząc do salonu, możemy usłyszeć od dealera, że owszem można kupić, ale trzeba "stanąć w kolejce" i czekać aż samochód będzie dostępny. Na początku były to 2-3 miesiące oczekiwania, z biegiem czasu okres ten się wydłużał do 5-8 miesięcy, a teraz już można usłyszeć, że nie wiadomo kiedy auto będzie dostępne- wylicza.
Kopania wyjaśnia, że to spowodowało zwrot klientów w stronę samochodów używanych, szczególnie że wśród poleasingowych sporą część stanowią roczne lub 2-letnie samochody z bogatym wyposażeniem. - Konsument, mając do wyboru oczekiwanie na nowy samochód, bez gwarancji, kiedy go otrzyma a prawie nowy, poleasingowy, gdzie nie musi iść na kompromis, jeśli chodzi o wyposażenie albo ten kompromis zakłada niewielkie ustępstwa, to wybór dla niego jest prosty- tłumaczy.
Zapytany jakie samochody sprzedają się najlepiej, odpowiada, że "wszystko sprzedaje się lepiej niż zwykle". - Jeśli mamy wyróżnić to ewidentnie widać różnicę w sprzedaży samochodów premium, samochodów do 3 lat (bo "zastępują" samochody nowe) i samochodów ciężarowych- wylicza.
Jak wynika z wynika z raportu poleasingowe.pl „Samochody poleasingowe- trendy w sprzedaży online 2021" największą popularnością wśród sprzedawanych marek samochodów osobowych cieszy się BMW. Drugie miejsce zajmuje Skoda, a podium zamyka Mercedes. Wśród samochodów dostawczych prowadzi Renault, kolejne miejsca należą do Fiata i Iveco. Natomiast w przypadku aut ciężarowych pierwsze miejsce należy do Mercedesa. Na drugim miejscu uplasował się MAN, a tuż za nim DAF.
Co ciekawe, samochody roczne potrafią być wylicytowane za cenę większą niż cena samochodu nowego. Z kolei zainteresowanie samochodami ciężarowymi tłumaczy potrzebą prowadzenia biznesu, więc każdy jest na wagę złota. - Jeśli chodzi o wzrost licytowanych sum, to ogólnie rzecz biorąc, można stwierdzić, że są wyższe nawet do 30 proc.- dodaje.
Z raportu dowiadujemy się, które modele samochodów sprzedawały się najlepiej. I tak w przypadku aut osobowych, liderem jest BMW serii 3, Opel Astra oraz Skoda Fabia. W TOP 7 znalazły się ponadto: Bmw serii 5, Skoda Octavia, Audi A4 oraz Fiat Tipo.
W przypadku samochodów dostawczych najchętniej kupowane były: Renault Master, Fiat Ducato oraz Iveco Daily. Jeżeli chodzi o auta ciężarowe to pierwsze miejsce zajmuje MAN TGX, drugie miejsce Mercedes Actros, a trzecie Iveco Stralis.
Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?