Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupiłeś drogi prezent. Zepsuł się? Sprawdź co zrobić

Donata Żmiejko [email protected]
Fot. Sxc
Gdy towar ma wady.

Zepsuła się droga zabawka, kupiona dziecku w sklepie. Jakie mam prawa w stosunku do sprzedawcy? Czy lepiej skorzystać z gwarancji czy rękojmi? - zapytał nasz Czytelnik.

Jeśli przykładowy Kowalski kupuje rzecz ruchomą, która nie jest związana z jego działalnością zawodową lub gospodarczą, to jest stroną sprzedaży konsumenckiej. Zatem, jeśli dokonujemy zakupu jakiegoś towaru do własnego, prywatnego użytku, to zawieramy umowę sprzedaży konsumenckiej, która jest uregulowana w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Natomiast, jeśli ten sam przedmiot kupujemy w celu prowadzenia działalności zawodowej lub gospodarczej - jako firma - jest to sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcami, do której w kwestii rękojmi i gwarancji mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego.

Umowa i obowiązki sprzedawcy
Sprzedaż konsumencka dotyczy wyłącznie sprzedaży rzeczy ruchomych (nie dotyczy więc np. zakupu mieszkania, działki, domu). Nie obejmuje również sprzedaży energii elektrycznej, gazu i wody, a także sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.
Sprzedawca ma ustawowy obowiązek udzielenia kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim.

Powinien w szczególności podać:
- nazwę towaru,
- określić producenta lub importera oraz kraj pochodzenia towaru,
- znak bezpieczeństwa i znak zgodności,
- informacje o dopuszczeniu do obrotu w Polsce,
- stosownie do rodzaju towaru, podać określenie jego energochłonności.

Na żądanie klienta sprzedawca powinien również wyjaśnić mu znaczenie poszczególnych postanowień umowy.

Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych sprzedawca ma obowiązek potwierdzenia na piśmie wszystkich istotnych elementów umowy. W pozostałych przypadkach sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, na którym powinno znaleźć się oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, data sprzedaży, określenie towaru oraz jego ilość i cena.

Wraz z kupowanym towarem sprzedawca ma obowiązek wydania kupującemu wszystkich istotnych elementów wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.

Co daje rękojmia
Z tytułu rękojmi kupujący przede wszystkim ma prawo żądania wymiany, naprawy towaru lub poprawienia usługi, jak również żądania zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny.

Procedura reklamacji na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przedstawia się następująco.

Reklamację towaru niezgodnego z umową można złożyć w ciągu dwóch lat od jego nabycia. Jeśli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą skrócić ten termin, jednak nie poniżej jednego roku. W razie uwzględnienia żądania i wymiany towaru na nowy, termin ten biegnie na nowo. Co ważne, reklamacja powinna nastąpić nie później niż dwa miesiące po wykryciu niezgodności z umową. W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od jego wydania, domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do żądania kupującego, które dotyczy doprowadzenia towaru wadliwego do stanu zgodnego z umową (przez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy) w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie zrobi w tym terminie, to uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, gdy wada towaru jest istotna i jednocześnie:
- sprzedawca nie jest w stanie spełnić takiego żądania w określonym czasie,
- naprawa (wymiana) narażałaby kupującego na znaczne niedogodności,
- naprawa (wymiana) są niemożliwe lub wymagałaby zbyt wysokich kosztów.

Zapewniona jakość
Innym uprawnieniem kupującego jest skorzystanie z gwarancji jakości. Gwarant (np. producent, sprzedawca, dystrybutor) udziela takiej gwarancji dobrowolnie i nieodpłatnie, poprzez wydanie tzw. dokumentu gwarancyjnego. Przyjmuje w nim na siebie odpowiedzialność za właściwości rzeczy, o których istnieniu zapewniał (np.: co do funkcjonalności, wytrzymałości, jakości).

Sprzedawca odpowiada za wady fizyczne, które tkwią w samej rzeczy. Jeżeli wada ujawni się w okresie gwarancji określonym w dokumencie, wówczas kupującemu przysługują uprawnienia wskazane w jego treści (np.: usunięcia wad lub dostarczenia rzeczy bez wady).

Okres obowiązywania gwarancji, zakres obowiązków gwaranta i uprawnień kupującego, jej zasięg terytorialny i dane gwaranta muszą zostać wskazane w dokumencie gwarancyjnym. Dostarczanie wadliwego produktu do punktu gwarancyjnego, podobnie jak w przypadku rękojmi, następuje na koszt gwaranta. Pamiętajmy, że od chwili wymiany lub dostarczenia nam rzeczy wolnej od wad, okres gwarancji biegnie na nowo.

Musimy wybrać - gwarancja albo rękojmia
Wybór jednego z uprawnień - rękojmia czy gwarancja - należy do konsumenta. Przysługują mu one niezależnie, jednak nie możemy z nich skorzystać jednocześnie. Decydując się na jedno z nich, należy brać pod uwagę ustawowe lub umowne terminy, w których możemy się powoływać na dane uprawnienie i cel, jaki chcemy osiągnąć.

Pamiętajmy, że na podstawie gwarancji, jeżeli nie jest to w niej wyraźnie wskazane, nie mamy prawa odstąpienia od umowy. Poszczególne gwarancje mogą jednak dawać dłuższą ochronę niż rękojmia. Ważne jest też to, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza, ani też nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową (tj. rękojmi).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna