RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
To już trzynasty z rzędu spadek sprzedaży r/r. Przyczyny tego stanu rzeczy są od wielu miesięcy te same: ograniczona podaż aut, będąca efektem problemów związanych z dostępnością niektórych komponentów, w tym mikroprocesorów; wysoki poziom inflacji ograniczający zasobność portfeli Polaków; rosnące stopy procentowe, przekładające się na wysoki poziom rat leasingu/wynajmu/kredytu, a także rosnące ceny. Każdy z wymienionych czynników odgrywa inną rolę w procesie zakupu. Wydaje się, iż dziś największym problemem jest ograniczona podaż, jednak rola szeroko rozumianych czynników finansowych będzie rosła i może się okazać, że już wkrótce, pomimo zapowiadanej poprawy w dostawach aut na nasz rynek, sprzedaż nie będzie się zwiększać, gdyż wysokie ceny oraz raty stanowić będą - w aspekcie powiększającej się niepewności gospodarczej - istotną przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie auta.
Prognoza IBRM SAMAR na 2022 rok zakłada rejestrację 430 tys. samochodów osobowych (-3,7%) oraz 66 tys. dostawczych (-10,7%). Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lipcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 425 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 11,21% (-4 979 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 12,60% (-5 683 szt.) mniej niż w czerwcu 2022 roku. Dane skumulowane (283 397 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 12,85% (-41 791 szt.).
- Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 11,41%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 32,59% - informuje Onstytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lipcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 34 702 samochody osobowe, o 10,68% (-4 149 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 12,34% (-4 885 szt.) mniej niż w czerwcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 247 119 samochodów osobowych, o 12,06% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-33 880 szt.).
Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła czerwiec 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.
Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 56 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (79 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (96 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (130 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w czerwcu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 113 zarejestrowanych samochodów na 10 000 mieszkańców.
W lipcu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,91%. Udział firm osiągnął poziom 69,09%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 975 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,15%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Trzy z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Hyundai o 11,44%, największy spadek zanotowała Skoda, o 32,24%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 43 812 aut tej marki, o 5,70% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,73%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 956 szt., o 32,24% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 8,88%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 20 647 samochodów, o 7,99% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,36%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 18 702 szt., o 20,10% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,57%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 17 053 auta tej marki, o 11,44% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,90%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (12 555 szt.; -8,25% r/r), za którą uplasowała się KIA Sportage (7 186 szt.; -40,16% r/r) oraz Toyota Yaris (7 016 szt. -35,13% r/r), następnie Toyota RAV4 (6 810 szt.;-0,48%/r), a za nią Toyota C-HR (6 415 szt.; +12,74% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Kia Sportage (3 291 szt.;+29,46%), na drugim miejscu Dacia Duster (3 159 szt.; -18,03%), na trzecim - Toyota Yaris Cross (3 067 szt.), na czwartym – Toyota Yaris (3 045; -36,92 szt.), a na piątym – Hyundai Tucson (2 546 szt.-2,90%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (10 824 szt.; +2,00%). Na drugim miejscu jest Hyundai i30 (4 874 szt.; +36,56%), na trzecim Toyota RAV4 (4 421 szt.; -6,99%), czwartym– Skoda Octavia (4 353 szt.; -48,22%), a na piątym – Toyota C-HR (4 191 szt.; +4,31%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w lipcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 723 samochody dostawcze, o 14,9% (-830 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 14,45% (-798 szt.) mniej niż w czerwcu 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 36 278 samochodów dostawczych, o 17,9% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Pięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Isuzu, o 41,33%. Największy spadek zanotował Citroen – o 54,78%.
Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 8 462 auta tej marki, o 3,43% więcej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 23,33%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 069 szt., o 8,47% mniej niż w 2021r. Udział marki w rynku wyniósł 13,97%. Na trzecim miejscu jest IVECO. W 2022r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 4 207 pojazdów dostawczych, o 3,65% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,60%. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 413 szt., o 39,37% mniej niż w 2021r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,41%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2022r. zarejestrowano dotychczas 2 899 aut dostawczych tej marki, o 18,11% mniej niż w analogicznym okresie 2021r. Udział marki wyniósł 7,99%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master (6 593 szt.; +0,89% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (4 207 szt.; +3,65%), na trzeciej Mercedes Sprinter (2 380 szt.; -15,09% r/r), a na czwartej Ford Transit (2 170 szt.; +16,79%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit Custom (1 328 szt.;+18,57%).