Wystawę zatytułowaną "Początek" można było oglądać w Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie jesienią ubiegłego roku. W piątek, 31 sierpnia, projekt pojawi się w Galerii Arsenał w Białymstoku. Kuratorką przedsięwzięcia jest szefowa białostockiej galerii sztuki współczesnej Monika Szewczyk. Autorem - Hubert Czerepok - artysta sztuk wizualnych, autor instalacji, fotografii i filmów, profesor na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, kierownik Pracowni Filmu Eksperymentalnego.
Wystawa składa się z trzech instalacji wideo
Pierwsza z nich to trzykanałowa projekcja zrealizowana na miejscu wykopalisk w Karahan Tepe w Turcji, gdzie odkryto najstarsze miejsce kultu datowane na 10 tysięcy lat przed naszą erą. Jeszcze przed rewolucją neolityczną, czyli przed początkiem rolnictwa i hodowli zwierząt, z połączonych ścianami słupów megalitycznych powstały tam owalne struktury. W sferze domysłów pozostaje, jaka cywilizacja zdołała tego dokonać, kim byli ludzie, którzy zasypali sanktuarium 1500 lat później i dlaczego.
TU ZOBACZ TEŻ: Najlepsze memy o sesji poprawkowej! Internauci są bezlitośni. Studenci przygotowują się do poprawek
Artysta analizuje różne teorie dotyczące powstania tego niezwykłego miejsca, porównując wyprawę w tak odległą przeszłość do podróży na Marsa i nawiązując do "Stalkera" Andrieja Tarkowskiego. W filmie tym narracja prowadzona jest przez trzy postacie: Pisarza (człowieka sztuki), Profesora (człowieka nauki) i Stalkera symbolizującego duchowość. W pracy Huberta Czerepoka te trzy perspektywy widzenia ucieleśniają trzy roboty - łaziki marsjańskie.
Na planie w Turcji
W sierpniu ubiegłego roku łaziki marsjańskie z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej: Magma 2, #next i RED pojechały na plan zdjęciowy do Turcji. Roboty wystąpiły w tej produkcji nie tylko jako "aktorzy", ale i jako "operatorzy filmowi".
Nagrania w Turcji były wykonywane jednocześnie w technologii 2D oraz 360°. Roboty zostały wyposażone w klatki z zamontowanymi kamerami, które mogły rejestrować obraz wokół, jak i wewnątrz łazików. Dzięki temu powstały unikatowe ujęcia. Na potrzeby filmu łaziki przeszły gruntowną przebudowę i zyskały nowe poszycia. Różne charaktery bohaterów zostały odzwierciedlone przez różną budowę i charakteryzację robotów. Mimo, iż roboty są w filmie nieme, prowadzą dialog, który widz może obserwować w postaci przewijających się linii kodu - opisuje uczestnik wyprawy mgr inż. Maciek Rećko.
Projekt ten stanowił niezwykłe wyzwanie dla robotów oraz budującego je zespołu. Konstrukcje przygotowywane na zawody University Rover Challenge w USA stały się narzędziem pracy artystów. Sama współpraca świata inżynierii i świata sztuki stanowi ciekawe doświadczenie, którego efektem jest ten film. Plener był niezwykle trudny. Malownicze tereny południowo-wschodniej Turcji są cały dzień skąpane w pełnym słońcu. Temperatura osiąga tam nawet 50 stopni Celsjusza, co nie jest korzystne dla delikatnych elementów elektronicznych robota. Zdarzały się drobne awarie, które szybko były naprawiane. Praca w terenie stanowiła jednak idealny poligon doświadczalny. Pozwoliło to na wypracowanie nowych pomysłów, które usprawnią kolejną generację robotów konstruowanych na zawody - dodawał Maciek po powrocie z Turcji.
Warto przypomnieć, że niedawno Studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wywalczyli z najnowszym łazikiem ARGO drugie miejsce w Canadian International Rover Challenge (10 - 13 sierpnia 2018 r. w Drumheller w Kanadzie).
Hubert Czerepok. Początek
Wystawa w ramach Festiwalu Wschód Kultury / Inny Wymiar
31.08.2018 - 31.10.2018
Otwarcie - 31.08.2018, godz. 18:00
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2
TU OGLĄDASZ: Pracownia Politechniki Białostockiej, w której powstał łazik Hyperion
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?