Oficjalne pożegnanie tych maszyn ma się odbyć jutro w Radomiu. „W tamtejszej 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego są ostatnie dwa latające wojskowe samoloty tego typu. Kolejne cztery An-2 są jeszcze w Krakowie, ale skończył im się już resurs płatowca (maksymalna możliwa liczba wylatanych godzin) – poinformowała Rzeczpospolita.
– Samoloty An-2 w różnych wersjach służyły w wojsku przez rekordowe 56 lat. Znaczna ich liczba po zakończeniu kariery wojskowej została przejęta przez instytucje cywilne, w tym aerokluby. W wojsku samoloty te były wykorzystywane m.in. do szkoleń spadochronowych. Do dzisiaj były jedynymi dwupłatowcami służącymi w wojskach NATO – powiedział „Rz” ppłk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych.
W sumie przez te lata w wojsku polskim służyło blisko 140 „Antków” wyprodukowanych w nieistniejącej już Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) Mielec - obecnie PZL Mielec.
Legendarny dwupłatowiec An-2 to znana konstrukcja radzieckiego biura Olega Antonowa. Pierwszy egzemplarz samolotu oblatano w 1947 r. W kilka lat później seryjną produkcje tych samolotów, na licencji radzieckiej rozpoczęto w WSK Mielec. W sumie wyprodukowano ponad kilkanaście tysięcy sztuk tych maszyn.
Samoloty te były cenione za niezawodność, prostotę łatwość obsługi pilotażu. Oczywiście głównym odbiorcą „Antków” nie było wojsko lecz gospodarki byłego ZSRR i krajów także nieistniejącego RWPG
An 2 były wykorzystywane głownie w lotnictwie rolniczym, pasażerskim, sportowym (szkolenie spadochronowe) i transporcie sanitarnym w ponad 20 krajach świata.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?