Lotniska nie ma, ale zakazy już są

Anna Mierzyńska
Bogusław Łącki, prezes APS, na dachu hali, którą chciałby podwyższyć o dwa piętra. W tle - budynek o takiej właśnie wysokości. APS nie dostała jednak zgody na nadbudowę.
Bogusław Łącki, prezes APS, na dachu hali, którą chciałby podwyższyć o dwa piętra. W tle - budynek o takiej właśnie wysokości. APS nie dostała jednak zgody na nadbudowę. A. Zgiet
Krywlany. Choć regionalnego lotniska na Krywlanach nie ma (i nie wiadomo, czy będzie), to już utrudnia ono życie przedsiębiorcom, architektom i miejskim planistom.

Decydują lotnicy

Decydują lotnicy

Także miejskie inwestycje muszą być dopasowane do lotniczych przepisów. Architekci właśnie przeprojektowują rozmieszczenie budynków w Parku Naukowo-Technologicznym, który ma powstać obok lotniska - nieruchomości okazały się bowiem za wysokie. Zresztą nawet postawienie masztów oświetleniowych na nowym stadionie wymagało uzgodnień z ULC.

Wszystkie nowe budynki trzeba bowiem dopasowywać do wymogów lotniczych.

O tym, że brak decyzji o lokalizacji lotniska sporo kosztuje, przekonała się firma Automatyka Pomiary Sterowanie (APS) z Białegostoku. Ostatnio jej zarząd postanowił rozbudować halę produkcyjną przy ul. Mickiewicza, przez dobudowanie do istniejącego budynku dwóch pięter. Nikt nie spodziewał się problemów, tym bardziej że tuż obok hali stoi budynek innej firmy, o wysokości właśnie takiej, jaką miałaby rozbudowana hala.

APS wystąpiła do Urzędu Miejskiego o zgodę na nadbudowę. Ze względu na bliskość lotniska, magistrat przesłał plany do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. A ten... nie zgodził się na nowe piętra w hali! Na drodze nalotu budynki nie mogą przekraczać wysokości 166 m nad poziomem morza - a rozbudowana hala byłaby wyższa o 2,5 m. To, że tuż obok stoi budynek o takiej właśnie wysokości, nie przekonuje ULC. Skąd takie sprzeczności?

- Kiedyś przepisów "lotniskowych" nie przestrzegano i dlatego w pobliżu Krywlan mamy sporo wysokich budynków, jak choćby nowy sąd rejonowy - wyjaśnia Donat Kuczyński, dyrektor Departamentu Architektury Urzędu Miejskiego. - Ale gdy zrobiło się głośno o lotnisku, przepisy "ożyły" i dziś każdą nową budowę uzgadniamy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

- Za radą architektów obniżyliśmy halę o dwa metry. Ale i tak przekraczamy dozwoloną wysokość o pół metra, prawdopodobnie więc znów nie dostaniemy zgody - mówi Bogusław Łącki, prezes APS. - Proszę mi wierzyć, gdyby na Krywlanach budowano lotnisko regionalne, sam bym zbyt wysokie piętro w hali rozebrał i bił brawo za lotnisko, bo ono jest bardzo potrzebne. Ale w obecnej sytuacji blokowanie inwestycji jest po prostu smutne. Widać, że brak decyzji o lokalizacji lotniska kosztuje. I to sporo.

Prof. Górski o wywiadzie posłanki Urszuli Zielińskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
obywatel
Zosatwcie posatwione juz budynki w spokoju. Pora juz najwyzsza wybudowć lotnisko dla bialegosotku.
t
tarasiuk z mlynowej
Widac, ze zgodnie z logiką deb***i z urzędu, przy lotnisku np. w Gdansku mogą stac budynki o wysokości 150m - jesli zalozymy, ze lotnisko w Gadnsku jest na wyskości 16 m npm.
Mam nadzieje, ze pierwszy ladujacy na krywlanach samolot, zahaczy o budynek sądu, bo jest postawiony niezgodnie z normami.
IDIOCI do kopania rowów.,
o
obywatel
To ciagle pisanie o tym, ze moze nie byc lotniska, ekspesówki, szybkiej kolei...komu to sluzy?

Czy to ma urobic opinie spoelczna do zycia "w ogódku"?

Miasto musi miec nowoczesna infrastrukture, bez lotniska zaden przedsiebioreca tu nie przyjedzie.

Szykuja sie kolejne próby zablokowania budowy lotniska?

A propos - zapewne min ifr zaproponuje (dzisiejszas Rzplita -12 XI 08) zeby ekspreswoke S 8 budowala firma prywatna..jezeli dalej beda blokowac Bialystok z wszystkich stron...to nikt tu wtedy nie pobuduje drogi.i ziscie sie plan aby do 2030 roiku nie bylo nowoczesnej drogi dla Bialegostoku

Gdzie sa władze regionu i miasta zeby interweniowac?
A
Anonim
Widocznie Berlińczycy są na tyle głupi, że uznali że nie potrzebują w mieście kolejnych inwestorów.
Byle deb*** wie, że każdy liczący się inwestor nie lata liniami lotniczymi (bo marnują zbyt wiele cennego czasu i latają nie tam i nie wtedy, gdzie i kiedy trzeba) tylko prywatnymi samolotami odrzutowymi i turbośmigłowymi. Lewackie grizipiurki nie mogą wybaczyć żyjącemu bardzo skromnie Warrenowi Buffetowi jego prywatnego odrzutowca - nie potrafią zrozumieć, że to dla niego podstawowe narzędzie pracy, tak jak komórka czy komputer. Żaden kapitalista odpowiednich rozmiarów nie przesiądzie się ze swojego jeta na linie lotnicze albo pociąg - oznaczałoby to zbyt dużą stratę jego cennego czasu. Aha, videokonferencje nigdy nie zastąpią spotkania w 4 oczy. A kapitaliści sa potrzebni i niech im się dobrze wiedzie, bo dają ludziom pracę. Chcecie by w Waszym miasteczku coś się działo? Przepędźcie ekoterrorystów (bo doprowadzą miasto do ruiny) i zbudujecie lotnisko - jego pas startowy to najważniejsza główna ulica w mieście - to okno na świat.
A
Anonim
Precz z eko-terroryzmem!!! Ta banda nieuków najchętniej cofnęłaby nas do epoki kamienia łupanego. Oczywiście mowa o ideowcach - pozostali to zwykli bandyci próbujący ściągnąć haracz od każdego kto chce poprawić żałosną infrastrukturę transportową tego biednego kraju. Ale nadejdzie jeszcze dzień, gdy na drzewach zamiast liści, będą wisieć eko-terroryści (razem z komunistami - są siebie warci).
TAK dla Portu Lotniczego BIAŁYSTOK-Krywlany!
Lotnisko przynajmniej kat. D w każdej polskiej gminie!
a
anonim
Jak to "lotniska nie ma"? Od dawna istnieje - nazywa się Białystok/Krywlany - i jest wpisane do rejestru lotnisk w ULC.
G
Gość
Dziękuję powyższym osobom za wyjasnienie. To zmienia sytuację. Wygląda, że przepisy dotyczą tylko budynków prywatnych. Obiekty państwowe nie muszą ich przestrzegać, w tym sąd, który rzekomo ma rozstrzygać, czy przepis prawny został naruszony czy nie.

Czyli jednak nadal wrcholstwo. Inny jego przejaw, ale warcholstwo.
L
Lecho
Lotnisko jest, istnieje od lat 30-tych, od 1946 jest tam Aeroklub Białostocki (ponad 60 lat). Czy jest w sąsiedztwie jakaś firma, która byłaby tam wcześniej? Te przepisy istnieją od 1946 roku. Każdy kto kupował działkę w okolicy wiedział jakie są warunki zabudowy i nie ma to nic wspólnego z planami budowy nowego lotniska.
A przy okazji, kto wydał pozwolenie na budowę sądu i jakie poniósł konsekwencje? Taki błąd może rzutować na rozwój, całego miasta, może ktoś to zrobił świadomie ("lub czasopisma")?
x
x
Lotnisko w Białymstoku istnieje od 1937 r. i od tego czasu zawsze obowiązywało prawo lotnicze i przepisy dotyczące wysokości budowli w jego otoczeniu. Artykuł powinien trafić do prokuratury, a budynek sądu powinien być rozebrany gdyż jest samowolą budowlaną. Pracownicy urzędu jak i autorka artykułu wykazali się delikatnie mówiąc, brakiem wiedzy.
Kilka dokumentów:
Pierwszy zakup ziemi pod lotnisko KRYWLANY. Zdjęcie z Białostockiego czasopisma LOPP "W Błękity" z maja 1927 roku
21 wrzesień 1937 rok. Festyn z okazji oddania do eksploatacji lotniska Krywlany.
Plan lotniska Krywlany, lata 30-te.
o
obywatel
To ciagle pisanie o tym, ze moze nie byc lotniska, ekspesówki, szybkiej kolei...komu to sluzy?

Czy to ma urobic opinie spoelczna do zycia "w ogódku"?

Miasto musi miec nowoczesna infrastrukture, bez lotniska zaden przedsiebioreca tu nie przyjedzie.

szykujas ie kolejne próby zablokowani abudowy lotniska?

A propos - zapewne min ifr zaproponuje (dzisiejszas Rzplita -12 XI 08) zeby ekspreswoke S 8 budowala firma prywatna..jezeli dalej beda blokowac Bialystok z wszystkich stron...to nikt tu wtedy nie pobuduje drogi.i ziscie sie plan aby do 2030 roiku nie bylo nowoczesnej drogi dla Bialegostoku

Gdzie sa waldze regionu i miasta zeby interweniowac?
G
Gość
Kolejny przykład warcholstwa Polaków.
Urząd Miejski wysyła plany architektoniczne do Urzędu Lotnisk nie wiadomo na jakiej podstawie. Lotniska nie ma, planów lotniska nie ma, nie ma nawet decyzji gdzie lotnisko ma być. Tak naprawde, to chyba nawet nie ma decyzji, że Białystok będzie miał lotnisko. To wszystko jest w sferze fantazji, która kieruje rzeczywistością. To jest dopiero horror filmów science-fiction.
Brawo włodarze miasta, gminy i województwa! Oby tak dalej.
o
obywatel
To ciagle pisanie o tym, ze moze nie byc lotniska, ekspesówki, szybkiej kolei...komu to sluzy?

Czy to ma urobic opinie spoelczna do zycia "w ogódku"?

Miasto musi miec nowoczesna infrastrukture, bez lotniska zaden przedsiebioreca tu nie przyjedzie.
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie