Lotnisko w Sanikach. Szczegóły na temat jednej z...

    Lotnisko w Sanikach. Szczegóły na temat jednej z największych inwestycji w woj. podlaskim

    (mk)

    Gazeta Współczesna

    Gazeta Współczesna

    Przekazania dokumentów w sprawie lotniska regionalnego doglądali niemal wszyscy członkowie zarządu województwa podlaskiego

    Przekazania dokumentów w sprawie lotniska regionalnego doglądali niemal wszyscy członkowie zarządu województwa podlaskiego ©A. Chomicz

    Budowa lotniska będzie kosztować pół miliarda zł. Na razie jest 330 mln zł
    Przekazania dokumentów w sprawie lotniska regionalnego doglądali niemal wszyscy członkowie zarządu województwa podlaskiego

    Przekazania dokumentów w sprawie lotniska regionalnego doglądali niemal wszyscy członkowie zarządu województwa podlaskiego ©A. Chomicz

    Parametry lotniska

    Parametry lotniska


    Lotnisko o drodze startowej o długości 2000 m i szerokości 60 m (45 m + opaski) ma obsługiwać samoloty o rozpiętości skrzydeł do 52 m. Przeznaczone będzie dla przewozów międzynarodowych na liniach średniego i krótkiego zasięgu oraz przewozów krajowych na liniach o dużym natężeniu ruchu.



    Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to w 2015 r.
    na lotnisku położonym między wsiami Sawino, Saniki i Bagienki będą lądować pierwsze samoloty. Wczoraj władze województwa podlaskiego zrobiły duży krok w kierunku tego, by te plany zostały zrealizowane.

    Biuro Inwestycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w poniedziałek zakończyło prace nad wnioskiem o dofinansowanie budowy lotniska z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wczoraj zaś dokument został przekazany do Departamentu Zarządzania RPO. I choć trafił jedynie z departamentu do departamentu tego samego urzędu, to znaczenie tego jest większe niż by się mogło wydawać.

    - Dziś w RPO dysponujemy 330 mln zł na tę budowę - mówił Jarosław Dworzański, marszałek województwa. - Ale w ramach tego programu możemy sfinansować do 90 procent wartości naszej inwestycji.

    M.in. dlatego wniosek w sprawie lotniska zostanie oceniony najpierw w samym urzędzie, a później przez Komisję Europejską.

    - Będziemy się starać, by na szczeblu wojewódzkim umowa została podpisana jeszcze w tym roku. Natomiast w przypadku Komisji Europejskiej może to potrwać znacznie dłużej, nawet pół roku - przyznał Daniel Górski, dyrektor Departamentu Zarządzania RPO.

    Pozyskanie pieniędzy na budowę to jedno, a opłacalność inwestycji - drugie. Na początku ma korzystać z lotniska ok. 11,5 tys. ludzi rocznie, a dopiero w 2034 r. - ok. 286 tys. Wtedy będzie można mówić o zbliżeniu się do progu opłacalności.

    Dobrą wiadomością jest to, że do końca miesiąca Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie ma ostatecznie podjąć decyzję w sprawie korzystnej, ale ciągle nieprawomocnej decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. W urzędzie marszałkowskim liczą na pozytywny finał.

    - Innego scenariusza nie bierzemy pod uwagę - powiedział marszałek.

    Czytaj treści premium w Gazecie Współczesnej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (8)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (8) forum.wspolczesna.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Współczesna.pl to aktualne informacje z woj. podlaskiego i części woj. warmińsko-mazurskiego. POLUB NAS na Facebooku

    Współczesna.pl jest na Twitterze

    Polecamy

    stronaZDROWIA24 - Tu znajdziesz wszystko o zdrowiu

    stronaZDROWIA24 - Tu znajdziesz wszystko o zdrowiu

    Umiesz przeklinać po podlasku? (quiz)

    Umiesz przeklinać po podlasku? (quiz)

    Białystok w 1999 roku (archiwalne zdjęcia)

    Białystok w 1999 roku (archiwalne zdjęcia)