Lotnisko w Sanikach. Szczegóły na temat jednej z największych inwestycji w woj. podlaskim

mkZaktualizowano 
Przekazania dokumentów w sprawie lotniska regionalnego doglądali niemal wszyscy członkowie zarządu województwa podlaskiego
Przekazania dokumentów w sprawie lotniska regionalnego doglądali niemal wszyscy członkowie zarządu województwa podlaskiego A. Chomicz
Budowa lotniska będzie kosztować pół miliarda zł. Na razie jest 330 mln zł

Parametry lotniska

Parametry lotniska

Lotnisko o drodze startowej o długości 2000 m i szerokości 60 m (45 m + opaski) ma obsługiwać samoloty o rozpiętości skrzydeł do 52 m. Przeznaczone będzie dla przewozów międzynarodowych na liniach średniego i krótkiego zasięgu oraz przewozów krajowych na liniach o dużym natężeniu ruchu.

Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to w 2015 r. na lotnisku położonym między wsiami Sawino, Saniki i Bagienki będą lądować pierwsze samoloty. Wczoraj władze województwa podlaskiego zrobiły duży krok w kierunku tego, by te plany zostały zrealizowane.

Biuro Inwestycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w poniedziałek zakończyło prace nad wnioskiem o dofinansowanie budowy lotniska z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wczoraj zaś dokument został przekazany do Departamentu Zarządzania RPO. I choć trafił jedynie z departamentu do departamentu tego samego urzędu, to znaczenie tego jest większe niż by się mogło wydawać.

- Dziś w RPO dysponujemy 330 mln zł na tę budowę - mówił Jarosław Dworzański, marszałek województwa. - Ale w ramach tego programu możemy sfinansować do 90 procent wartości naszej inwestycji.

M.in. dlatego wniosek w sprawie lotniska zostanie oceniony najpierw w samym urzędzie, a później przez Komisję Europejską.

- Będziemy się starać, by na szczeblu wojewódzkim umowa została podpisana jeszcze w tym roku. Natomiast w przypadku Komisji Europejskiej może to potrwać znacznie dłużej, nawet pół roku - przyznał Daniel Górski, dyrektor Departamentu Zarządzania RPO.

Pozyskanie pieniędzy na budowę to jedno, a opłacalność inwestycji - drugie. Na początku ma korzystać z lotniska ok. 11,5 tys. ludzi rocznie, a dopiero w 2034 r. - ok. 286 tys. Wtedy będzie można mówić o zbliżeniu się do progu opłacalności.

Dobrą wiadomością jest to, że do końca miesiąca Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie ma ostatecznie podjąć decyzję w sprawie korzystnej, ale ciągle nieprawomocnej decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. W urzędzie marszałkowskim liczą na pozytywny finał.

- Innego scenariusza nie bierzemy pod uwagę - powiedział marszałek.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Lotnisko w Sanikach. Szczegóły na temat jednej z największych inwestycji w woj. podlaskim - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
g
gośc
Wiesz, to co pisali w prasie, to stanowi zupełnie odrębny fakt, tazw fakt medialny. Akurat Współczesna pisała najrzetelniej. Ale 2000 wystarczy.

Unia zdeje sie finansuje tylko lotniska klasy D4 , a zatem o co najmniej pasie startowym 2100 metrów
zgłoś
g
gosc
' Ale 2000 wystarczy.

Podaj ustawe, artykul..obawiam sie bowiem ze to cale dzialanie wokol lotniska to tylko pijar
zgłoś
I
Infomat
jestes pewien..podaj artykul, nazwe ustawy,dyrektywy? Gdy blokowali kRYWLANY KRZYCZELI (POROWNAJ) ZE MUSI BYC CO NAJMNEJ 2100

Wiesz, to co pisali w prasie, to stanowi zupełnie odrębny fakt, tazw fakt medialny. Akurat Współczesna pisała najrzetelniej. Ale 2000 wystarczy. Inna sprawa, ze na Krywlanach tak naprawdę zmieściłoby sie lotnisko o długości 1200m, a na to Unia napewno nic by nie dała. Tymczasem koszt utrzymania lotniska 1200 i 2000 jest zblizony, bo koszty stałe, niezalezne od długości pasa sa identyczne, np. koszty osobowe, koszty utrzymania obiektów. Poza samym pasem.
Dlatego za kilka lat rentowność lotniska 2000 moze byc paradoksalnie wyższaza niż tego 1200, bo bedzie mogło przyjmowac chartery i cargo.
Nic do Ciebie osobiście, ale bialostocczyzna dlateo jest Polską B bo sama tego chce. Brakuje nam wyobraźni, nomen omen polotu. Bliżej nam do dojenia krów, niz wysokich technologii, dlatego i lotnisko nas przeraża.
Ale to nic, jestem optymista, nowe pokolenie dorasta i nie boi sie, ze krowy przestana mleko dawać jak samolot przeleci.
Pozdrawiam
zgłoś
G
GOSC
Nie to nieprawda. 2000 m wystarczy.

jestes pewien..podaj artykul, nazwe ustawy,dyrektywy? Gdy blokowali kRYWLANY KRZYCZELI (POROWNAJ) ZE MUSI BYC CO NAJMNEJ 2100
zgłoś
I
Infomat
czy tyo prawda ze unia daj epieniadz ena lotniksa o pasie startowym 2100 metrów i wiekszym?

Nie to nieprawda. 2000 m wystarczy.
zgłoś
g
gość

czy tyo prawda ze unia daj epieniadz ena lotniksa o pasie startowym 2100 metrów i wiekszym?

zgłoś
d
diaqlo

zaniesli sterte zle wypelnionych papierów z jednego pokoju do drugiego w tym samym urzędzie i sa mega zadowoleni. W zasadzie to juz wsiadaja do tych samolotow. A to tylko wybory sie zblizaja.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3