Monika Góralska
Już po 30. roku życia możliwość zajścia w ciążę i utrzymania jej znacznie maleje. pixabay.com
Coraz więcej kobiet odkłada macierzyństwo na później, często jednak konsekwencją takiej decyzji są problemy z płodnością. Nowe odkrycie izraelskich naukowców ułatwi zajście w ciążę i urodzenie dziecka po 40., a nawet po 50. roku życia. Badacze odkryli bowiem sposób na odmłodzenie komórek jajowych nawet o 20 lat.

Spis treści

Komórki jajowe starzeją się szybciej niż cały organizm i już po 30.-35. roku życia znacznie zmniejsza się ich liczba oraz osłabia jakość. W konsekwencji kobiecie jest coraz trudniej zajść w ciążę. Dochodzi także do większej liczby poronień oraz wzrasta ryzyko wystąpienia wad genetycznych u płodu. Badacze z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie odwrócili proces starzenia się komórek jajowych za pomocą leku przeciwwirusowego. To daje szansę kobietom po 40. i 50. roku życia na cieszenie się macierzyństwem.

Ciąża po 50. roku życia będzie możliwa?

Coraz późniejszy wiek, w jakim kobiety planują macierzyństwo i zachodzą w ciążę sprawił, że naukowcy zaczęli szukać sposobów na przedłużenie płodności kobiet. Już po 35. roku życia znacznie obniżają się możliwości rozrodcze, ponieważ każda kobieta rodzi się z określoną liczbą komórek jajowych, które zużywają się w czasie dojrzewania i kolejnych cykli miesiączkowych. Zmniejsza się więc rezerwa jajnikowa, a komórki rozrodcze się starzeją.

Proces starzenia uszkadza DNA komórek, co sprawia, że nie są one w stanie dojrzeć i zostać zapłodnione. Komórki ludzkie zawierają bowiem sekwencje wirusopodobne, które są dla nich szkodliwe i w miarę upływu czasu prowadzą do znacznych uszkodzeń genomu. Zespół naukowców z Jerozolimy pod kierownictwem dr Klutsteina odkrył jeden z procesów starzenia, który zaburza dojrzewanie komórki jajowej. Polega on na zahamowaniu procesów regulacyjnych, które w młodych komórkach powstrzymują aktywność szkodliwych części DNA. Badacze odkryli, że proces ten można odwrócić stosując lek przeciwwirusowy.

Lek na odmłodzenie komórek jajowych

Naukowcy przeprowadzili badania na komórkach jajowych mysich, a następnie ludzkich. Za pomocą środków chemicznych sztucznie odtworzyli procesy starzenia. Dzięki temu odkryli, że w młodej komórce jajowej zachodzą procesy, które hamują aktywność obecnych w niej sekwencji wirusopodobnych. Jednak wraz ze starzeniem się organizmu procesy te są coraz mniej aktywne, co prowadzi do zwiększonej aktywności szkodliwych części DNA i uszkodzenia komórek.

Badacze odwrócili więc proces starzenia za pomocą stosowanego w leczeniu HIV środka przeciwwirusowego – azydotymidyny. Lek ten zatrzymuje uszkodzenia DNA w trakcie infekcji wirusowych. Powstrzymał również uszkodzenia genetyczne wywołane przez proces starzenia. Dzięki temu starsze komórki jajowe zostały odmłodzone i przywrócone zostało ich prawidłowe dojrzewanie oraz zdolność do zapłodnienia.

Naukowcy planują dalsze badania, w których chcą sprawdzić, czy leczenie przeciwwirusowe zwiększy płodność kobiet w każdym wieku oraz czy pozwoli także zmniejszyć ryzyko poronienia i wad wrodzonych płodu, do których dochodzi zwykle u starszych kobiet zachodzących w ciążę.

Większość ciężarnych słyszała o zmianach pigmentacyjnych, które towarzyszą rozwijającej się ciąży i zwiększonemu wytwarzaniu melaniny. Przebarwienia zazwyczaj pojawiają się na twarzy i co ciekawe, nie zawsze są ciemne. U osób z ciemną karnacją mogą pojawić się jaśniejsze zmiany skórne.  Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Tak ciąża wpływa na organizm kobiety. Rośnie nie tylko brzuc...

Dołącz do nas na Twitterze!

Obserwuj nas na Twiterze!

Polecane oferty

miejsce #1

Oleofarm

Oleofarm Vita-C Max 1000 Mg Buzzzujące 24Tabl

6,50 zł1,99 zł-69%
miejsce #2

Pharmovit

Pharmovit - Respirozin 60kaps.

96,98 zł31,89 zł-67%