- Wyniki małopolskiej branży turystycznej są imponujące, ale my chcemy rozbudzić w naszych gościach apetyt na więcej – mówi Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka.
Bogactwo dziedzictwa, bogactwo przyrody
Małopolska to prawdziwa perła turystyczna. Z 30 polskich obiektów znajdujących się na prestiżowej Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, aż 14 jest zlokalizowanych właśnie w tym regionie. Do najbardziej znanych należą Kopalnia Soli w Wieliczce, której historia sięga średniowiecza oraz Kopalnia Soli w Bochni – najstarsze w Europie przedsiębiorstwo solne, które działa nieprzerwanie od 1284 roku.
Region oferuje również unikalne atrakcje turystyczne, jak Spływ Przełomem Dunajca, który w 2023 roku przyciągnął ponad 273 tys. osób. Wymieniając najbardziej atrakcyjne miejsca i aktywności oferowane przez Małopolskę nie sposób nie wspomnieć o malowniczych uzdrowiskach i ich bogatej ofercie zdrowotnej. Miłośnicy zdrowego wypoczynku i wellness mogą wybierać spośród 12 miejscowości uzdrowiskowych i korzystać z dobrodziejstw 20 źródeł wód mineralnych i leczniczych objętych prawną ochroną.
Ponad 20 mln gości
Różnorodność małopolskiej oferty turystycznej doceniają turyści z całego świata. Tylko w ubiegłym roku region odwiedziło ponad 20 mln osób – to o aż 23 proc. więcej niż w roku poprzednim.
- Jest to imponujący wynik, biorąc pod uwagę wstrząs, jaki cała branża turystyczna odczuła wskutek pandemii. Ostatnim tak dobrym rokiem w małopolskiej turystyce był 2019, kiedy liczba odwiedzających wyniosła ponad 17 mln – mówi marszałek Łukasz Smółka. – Prowadziliśmy działania nakierowane na odbudowę tego zainteresowania od 2020 roku. Rok 2023 był pierwszym od czasów pandemii, kiedy wyraźnie zobaczyliśmy wymierne rezultaty naszych starań: nie tylko liczba turystów w Małopolsce przekroczyła 20 mln, ale też otrzymaliśmy wyraźny sygnał od podmiotów przemysłu turystycznego o chęci zwiększenia zatrudnienia. To napawa optymizmem, ale oczywiście przed nami wciąż wiele do zrobienia. Zresztą działania promocyjne i wspierające ten sektor są przez nas prowadzone nieustannie. Chcemy rozbudzić w turystach odwiedzających Małopolskę apetyt na więcej – dodaje marszałek.
Jak podkreśla marszałek Łukasz Smółka, widoczny w najnowszych badaniach przyrost ruchu turystycznego w Małopolsce dotyczył zarówno liczby turystów krajowych, jak i liczby odwiedzających z zagranicy: w ubiegłym roku było to odpowiednio 17,55 mln osób (wzrost o 8,3% względem roku poprzedniego) i 3,25 mln osób (wzrost o 345% względem roku poprzedniego). Wpływy z turystyki wyniosły ponad 13 mld zł, co stanowi wzrost o 16,2% w porównaniu do 2022 roku. Wśród turystów zagranicznych dominowali Brytyjczycy (24,2%), a za nimi turyści z USA (15,8%) i Niemiec (13,6%). Warto odnotować również znaczący wzrost
liczby turystów z krajów Zatoki Perskiej, zwłaszcza ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, co otwiera nowe perspektywy dla rozwoju turystyki w regionie.
Szanse i wyzwania
Odbudowa ruchu turystycznego po pandemii przebiega dynamicznie, jednak prognozy wskazują, że pełne ożywienie rynku może potrwać nawet pięć lat. Wiąże się to m.in. z wolniejszym tempem wzrostu turystyki biznesowej, konferencyjnej i targowej.
Zdaniem marszałka Łukasza Smółki, dalszy rozwój turystyki w Małopolsce powinien opierać się na zasadach zrównoważonego rozwoju i uwzględniać złożone aspekty społeczne, środowiskowe i gospodarcze.
– Nasz region ma potencjał, aby stać się wiodącym ośrodkiem nie tylko w dziedzinach turystyki miejskiej, kulturowej i zdrowotnej ale także turystyki aktywnej i wiejskiej, w tym agroturystyki i enoturystyki – mówi marszałek. – Już teraz możemy pochwalić się szeroką ofertą w zakresie turystyki kulinarnej, zdrowotnej, czy tzw. turystyki slow, czyli cieszącego się coraz większą popularnością niespiesznego podróżowania, skupionego na odkrywaniu, doświadczaniu czy smakowaniu. Śledząc zmieniające się trendy, zaplanowaliśmy na najbliższe lata wiele działań, które pozwolą nam dalej wzmacniać i rozwijać ofertę turystyczną i rekreacyjną regionu. Chcemy rozbudowywać szlaki turystyczne i sieć tras rowerowych VeloMałopolska, strefy rekreacyjne i aktywności, jak na przykład tężnie, punkty widokowe i kąpieliska, a także rozszerzać ofertę bazującą na wodach leczniczych i mineralnych. Wiele z tych działań i inwestycji zostanie zrealizowanych dzięki środkom z Funduszy Europejskich dla Małopolski na lata 2021-2027 - wyjaśnia.
Nowe rynki
Kolejnym istotnym kierunkiem rozwoju z pewnością będzie dla Małopolski promocja strategicznych produktów turystycznych na rynkach międzynarodowych. Warto zauważyć, że w ostatnim czasie region przyciąga coraz więcej turystów z krajów arabskich, szczególnie z wspominanych ZEA, którzy wybierają region ze względu na jego bogatą ofertę turystyczną, w tym m.in. Kraków, Zakopane czy Energylandię.
- Wzrost liczby turystów z tej części świata stanowi szansę na dalszy rozwój turystyki w Małopolsce, a także na poszerzenie oferty o nowe produkty turystyczne – zaznacza marszałek Łukasz Smółka.
Zwraca przy tym uwagę, że cel ten wymaga inwestycji i projektów, które pomogą zrealizować te plany. Istotna będzie więc promocja turystyczna Małopolski na rynkach azjatyckich, w tym w Chinach, Japonii i Korei Południowej, która również stanowi ważny element strategii rozwoju. Wykorzystanie nadchodzących wydarzeń, takich jak EXPO 2025 w Osace, może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania regionem wśród turystów z Azji.
Małopolska gościnna
Okazją do zaprezentowania działań Województwa Małopolskiego i ich rezultatów, rozmowy o wyzwaniach jakie stoją przed branżą turystyczną oraz zmieniających się trendach w turystyce będzie m.in. tegoroczna edycja Krynica Forum – międzynarodowego wydarzenia łączącego biznes, politykę i świat nauki. Jak podkreśla marszałek Łukasz Smółka, Małopolska jako Partner Główny wydarzenia będzie miała okazję zaprezentować nie tylko bogactwo swojej oferty turystycznej i plany na przyszłość, ale także słynną małopolską gościnność, która dla regionu stała się marką i znakiem rozpoznawczym.
– Małopolska gościnność to coś, na co zwracają uwagę turyści z całego świata i wysoko ją cenią. Wiele osób ona wręcz zaskakuje. A jej fenomen łatwo wyjaśnić, bo małopolska gościnność opiera się na autentyczności. To jedna z wartości przekazywanych z pokolenia na pokolenie, znajdziemy ją w mieszkańcach każdego małopolskiego domu. To właśnie ona, połączona ze znajomością trendów, bogatą ofertą i świetnie przygotowaną infrastrukturą stanowi dziś klucz do serca turysty – podsumowuje marszałek Małopolski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?