Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marcin Horała i Adam Andruszkiewicz w Białymstoku: Kolejowe inwestycje CPK zwiększą komfort życia w województwie podlaskim [ZDJĘCIA]

Donata Żmiejko
Donata Żmiejko
Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz Sekretarz Stanu w Kancelarii Premiera Adam Andruszkiewicz podczas konferencji prasowej przedstawili korzyści dla mieszkańców województwa podlaskiego wynikające z inwestycji kolejowych.

- Dzięki inwestycjom związanym z Centralnym Portem Komunikacyjnym na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych - mówi Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Według założeń Programu Kolejowego CPK w woj. podlaskim wybudowana zostanie linia kolejowa prowadząca z Ostrołęki przez Łomżę i Kolno do Giżycka. Dzięki tej inwestycji, po przeszło 30 latach połączenie kolejowe odzyska Łomża, jedno z największych polskich miast bez kolei, skąd do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 15 min., a do CPK w 1 godz. 35 min.

Jak mówi Marcin Horała, zadaniem CPK jest skomunikowanie całego kraju – łącznie z województwem podlaskim, na terenie którego zakłada się budowę szybkiej kolei. Prawie wszyscy mieszkańcy Polski będą w zasięgu stacji kolejowej w odległości nie większej niż 30 km od miejsca zamieszkania. Zwłaszcza mieszkańcy miast powiatowych skorzystają z kolejowych inwestycji.

Obecnie jeszcze system transportu jest archaiczny. Zlikwidowano kilka tysięcy kilometrów torów. Realizacja planów CPK do 2040 roku dotyczących polepszenia systemu transportowego, który pozytywnie wpłynie na gospodarkę, da ponad 900 mld zł dla polskiego PKB. Stąd wynika konieczność realizacji tego programu inwestycyjnego.

Co do inwestycji dotyczących wprowadzenia dużych prędkości na kolei, to będą one zintegrowane z resztą systemu. Cały system będzie odpowiadać potrzebom naszego kraju. Tak więc, nowe linie będą w pełni zintegrowane z pozostałą infrastrukturą., tj. żeby pociągi niższej rangi – pociągi regionalne, aglomeracyjne mogły korzystać z całego systemu.

Nowa infrastruktura pozwoli też uwolnić przepustowość na torach i przenieść w części transport kołowy na kolej.

- Ważne jest to, że modernizacja linii kolejowych wiąże się z likwidacją kolizyjnych przejazdów - mówi Marcin Horała.

Dzięki inwestycjom w kolej, będą szybsze i częstsze połączenia. Na przykład z Białegostoku do Warszawy dojedziemy w ciągu 1 godz. 15 min (obecnie podróż trwa 2 godz. 15 min, a do Trójmiasta dotrzemy w ciągu 4 godz. 20 min (teraz 6 godz. 35 min). Docelowo, tj. do 2040 r. wzrośnie też do 16 liczba połączeń na trasie Białystok – Warszawa (obecnie jest ich 6), a do Trójmiasta będzie 8 połączeń (teraz mamy 2 połączenia). Również do Suwałk przybędzie połączeń – do sześciu (teraz mamy dwa).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna