Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Masz leasing, nie masz na ratę? Scenariusze na kryzys

Aleksandra Pomorska
123rf
Nadchodzący kryzys sprawia, że wiele osób może mieć problemy ze spłatami zobowiązań finansowych. Wysokie stopy procentowe wpływają na liczbę niespłacanych umów leasingowych.

Co zrobić, kiedy masz problem ze spłatą zobowiązań za samochód? Jakie rozwiązania proponują leasingodawcy? Wyjściem z sytuacji może być czasowe obniżenie opłat, korekta harmonogramu spłat lub zmiana końcowej wartości leasingowego pojazdu.

Problem ze spłatą zadłużenia to coraz większy problem. Z takimi trudnościami mierzy się obecnie wielu przedsiębiorców, inwestorów oraz klientów indywidualnych. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny (GUS), inflacja w Polsce w październiku 2022 roku wyniosła 17,9 proc. W porównaniu do września jest to wzrost o niemal 2%. Jednocześnie trudno przewidzieć, kiedy i na jakim poziomie zatrzymają się podwyżki cen. To dane, które tłumaczą problemy finansowe Polaków. Dotyczą one również umów leasingowych i spłat zobowiązań z tego tytułu. W III kwartale wg danych faktura.pl spadła też (rok do roku) średnia liczba faktur wystawianych przez firmy MŚP -o 4 (najwięcej w transporcie i gospodarce magazynowej -o 6,4). Mniejsze przychody mogą doprowadzić do problemów z płynnością.

- Niewątpliwie ten rok na szczególną próbę wystawia przedsiębiorców, którzy w wielu sektorach wciąż nie odbudowali strat wywołanych wcześniej wybuchem pandemii. W niektórych branżach wzrosty cen są tak duże, że nie dają szans przedsiębiorcom na podjęcie próby utrzymania się na rynku -zwłaszcza dotyka to mniejsze podmioty, które są znacznie mniej odporne na takie rynkowe turbulencje. Nie dziwi zatem ponad 25% wzrost likwidacji firm w pierwszej połowie tego roku w stosunku do 2021 -mówi Marcin Czugan, prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

- W statystykach ERIF BIG widzimy już pierwsze sygnały, że obawy przedsiębiorców mają swoje uzasadnienie. Jeśli porównamy dane z pierwszych kwartałów poszczególnych lat, to okaże się, że od 2019 r. wartość tzw. negatywnych wpisów do baz ERIF, czyli dotyczących zobowiązań nieuregulowanych w ciągu 30 dni od wyznaczonego terminu, wzrosła o niemal 60% - mówi Edyta Szymczak.

Problem ze spłatą zobowiązań leasingowych - kiedy reagować?

Firmy leasingowe w obliczu rekordowej inflacji proponują klientom wsparcie w problemach ze spłatą zobowiązań. Większość firm posiada rozwinięte procedury dostosowane do klientów, którzy borykają się z problemami finansowymi, w tym z obniżoną płynnością finansową.

- Na charakter propozycji, jaką dostaje przedsiębiorca zagrożony utratą płynności, ma wpływ przebieg dotychczasowej współpracy. Kształt propozycji wynika też z analizy sytuacji finansowej przedsiębiorcy oraz rodzaju finansowanych przedmiotów. Kluczową rolę odgrywa komunikacja klienta z firmą leasingową już na wczesnym etapie problemów finansowych -mówi Kamil Piejka, dyrektor Departamentu Zarządzania Ryzykiem Kredytowym w PKO Leasing.

Nie należy czekać, aż faktury będą przeterminowane, a umowa zagrożona rozwiązaniem. Wtedy przedsiębiorca ma znacznie słabszą pozycję negocjacyjną i mniej możliwości wyjścia z trudnej sytuacji. Leasingobiorca powinien powiadomić firmę leasingową nawet wtedy, gdy prognozuje, że może mieć problemy w niedalekiej przyszłości, np. za miesiąc lub dwa. Im wcześniej podejmiemy działania wspólnie z klientem, tym większa szansa na wypracowanie satysfakcjonującego dla obu stron rozwiązania. Zakres możliwych zmian jest bardzo duży i uwzględnia zmianę harmonogramu umowy. W grę może wchodzić m.in. czasowe obniżenie opłat, wydłużenie okresu finansowania czy zmiana wartości końcowej przedmiotu leasingu.

Obniżenie opłat czy wydłużenie okresu finansowania - co jest lepsze?

Krótki termin spłaty zobowiązania finansowego to jednocześnie obniżenie kosztów. Trzeba mieć jednak świadomość, że im krótszy jest okres leasingu, tym wysokość rat jest wyższa. Oprócz tego do jego uzyskania niezbędna jest odpowiednio wyższa zdolność kredytowa. Jeśli więc pojawiają się problemy ze spłatą, najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest obniżenie opłat lub wydłużenie okresu finansowania.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest zmiana wartości końcowej przedmiotu leasingu. Wartość końcowa w leasingu oznacza kwotę stanowiącą cenę wykupu przedmiotu leasingu wraz z prawem własności do niego. Najczęściej opłata ta uiszczana jest na zakończenie trwania umowy leasingowej. Zmniejszenie końcowej wartości przedmiotu może pomóc w czasowych trudnościach ze spłatą aktualnych zobowiązań.

Trudno jednoznacznie wskazać, które rozwiązanie jest optymalne. Jest to indywidualna kwestia, uzależniona od sytuacji konkretnego klienta. Dlatego warto korzystać z usług doradców firm leasingowych, którzy pomagają w wyborze najlepszego rozwiązania.

Najgorszy scenariusz dla przedsiębiorcy to brak spłat i brak kontaktu z leasingodawcą. Takie działanie nie rozwiązuje żadnego problemu, a jedynie przesuwa go w czasie. Zaległości w postaci trzech czy czterech rat leasingowych nie tylko uniemożliwiają negocjacje, ale także mogą się okazać dla przedsiębiorcy przytłaczające finansowo i psychicznie.

- Jeśli leasingobiorca nie reguluje terminowo płatności oraz unika kontaktu z nami, a przy okazji nie wnioskuje o zmianę harmonogramu umowy, podejmowane są wobec niego działania monitorująco-windykacyjne. W ostateczności mogą one doprowadzić do rozwiązania umowy, odbioru finansowanych przedmiotów i realizacji istniejących w umowie zabezpieczeń. Utrata w części spłaconego pojazdu z pewnością jest jednym z najgorszych rozwiązań dla przedsiębiorcy. Leasingodawcy także nie zależy na doprowadzeniu do takiego etapu, więc dla obu stron najlepszym wyjściem jest uczciwe przedstawienie sytuacji przez klienta - mówi Kamil Piejka z PKO Leasing.

Przewidujesz problemy ze spłatą zobowiązań? Co jako przedsiębiorca powinieneś zrobić?

Chcąc uchronić się przed kłopotami finansowymi, przedsiębiorca powinien działać już w momencie, w którym prognozuje i przeczuwa, że może mieć takie problemy. Pierwszy krok w razie przewidywanych problemów ze spłatą to kontakt z firmą leasingową. Przedsiębiorca powinien złożyć wniosek w punkcie obsługi klienta lub na dedykowanym Portalu Klienta.

W zależności od rodzaju wnioskowanych zmian leasingobiorca może zostać poproszony o przesłanie dodatkowych dokumentów, a przy znaczących zmianach w harmonogramie również o udzielenie dodatkowego zabezpieczenia. Firma leasingowa w ciągu kilku dni analizuje wniosek i dodatkowe dokumenty, po czym informuje o swojej decyzji wnioskującego. Po decyzji zostaje przygotowany aneks, który powinien być przez leasingobiorcę podpisany i odesłany do leasingodawcy. Zmiany zostają wprowadzone w życie, a harmonogram ulega zmianie.

- Podchodzimy elastycznie do każdego wniosku, bo zdajemy sobie sprawę, że każdy przypadek jest inny. Staramy się możliwie szybko rozpatrzeć prośbę klienta i w jak największym stopniu uwzględnić jego oczekiwania. Wcześniejsze terminowe przelewy czy długoletnia bezproblemowa współpraca to okoliczności, które działają na korzyść przedsiębiorcy wnioskującego o zmiany - dodaje Kamil Piejka z PKO Leasing.

Eksperci PKO Leasing aktualnie nie obserwują pogorszenia spłacalności ani znaczącego wzrostu liczby wniosków o zmiany harmonogramów. Biorąc jednak pod uwagę coraz bardziej wymagające otoczenie rynkowe, można spodziewać się wzrostu zapytań ze strony leasingobiorców o możliwość modyfikacji warunków spłaty. Rekordowa inflacja może prowadzić do coraz większych problemów finansowych klientów firm leasingowych.

Co w sytuacji, gdy nie zareagujemy na czas?

Jeśli nie podejmiemy odpowiednich kroków na czas, dług będzie rósł, wówczas możemy liczyć, że wkrótce skontaktuje się z nami windykator, który za sprawą windykacji polubownej będzie dążył do uregulowania przez nas należności. Takie sytuacje są dla wielu osób w trudnej sytuacji finansowej dużym stresem, powodem niepokojów. Jednak warto mieć na uwadze, że podobnie jak z wierzycielem - warto tutaj możliwie jak najwcześniej podjąć negocjacje. Windykator dysponuje szeregiem narzędzi, które mogą być wsparciem w regulowaniu długu.

- Podjęcie współpracy z windykatorem to jeden z najważniejszych kroków ku wolności od długów. Z pewnością to jeden z trudniejszych etapów, ale w dużej mierze może on najskuteczniej działać na korzyść całego procesu spłaty zobowiązań. Ważne jest również opracowanie planu wyjścia z zadłużenia, określenie swoich możliwości finansowych czy też wprowadzenie większej dyscypliny finansowej - mówi Marcin Czugan z ZPF.

WARTO WIEDZIEĆ
W pierwszej połowie 2022 roku zarejestrowano 212,4 tys. nowych pojazdów.
Do nabywców instytucjonalnych trafiło 149,4 tys. sztuk, a do indywidualnych 63 tys. sztuk. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, po trudnym dla rynku motoryzacyjnego początku roku we wrześniu liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t była pierwszy raz w tym roku wyższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku - o 5,8 proc. r./r. Po 14 miesiącach nieprzerwanych spadków we wrześniu nastąpiło odwrócenie trendu.
Duża część pojazdów jest finansowana poprzez leasing. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) za pomocą leasingu sfinansowano w tym roku 34 244 sztuki pojazdów lekkich. Chociaż to o 10 proc. mniej niż w 2021 roku, to według badania koniunktury w branży leasingowej przeprowadzonego przez ZPL w przypadku pojazdów lekkich oczekiwane są wyraźne wzrosty finansowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Masz leasing, nie masz na ratę? Scenariusze na kryzys - Dziennik Bałtycki

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna