Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasta łączą siły. Chcą razem walczyć o lepsze drogi

Michał Modzelewski [email protected]
Będąca na finiszu budowy obwodnica Zambrowa daje Łomży szansę na szybszy i lepszy dojazd do Warszawy. Gdyby nie zarzucony pomysł przebudowy krajowej 63 mogłoby być jeszcze dogodniej.
Będąca na finiszu budowy obwodnica Zambrowa daje Łomży szansę na szybszy i lepszy dojazd do Warszawy. Gdyby nie zarzucony pomysł przebudowy krajowej 63 mogłoby być jeszcze dogodniej.
Samorządy Łomży i Zambrowa zamierzają razem powalczyć o lepsze połączenie drogowe między swoimi miastami i powiatami niż znajdująca się dziś w kiepskim stanie droga krajowa 63.

Koniec budowy obwodnicy drugiego z nich sprawi, że stanie się częściej wybieraną przez łomżyniaków trasą do stolicy. A byłoby jeszcze lepiej gdyby kilka lat temu udało się przebudować całą trasę, ale tę szansę jak dotąd należy uważać za straconą.

Ekspresówka na finiszu

Drogowcy rozpoczęli już końcowe odliczanie na budowie obwodnicy, która powstanie w europejskim standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej. Będzie to pierwsza tego typu oddana inwestycja na terenach byłego województwa łomżyńskiego.

- Jesteśmy już na finiszu robót związanych z jej budową - mówi Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Najprawdopodobniej trasa będzie gotowa jeszcze na przełomie lipca i sierpnia br.

Do wykonania zostało już m.in. ułożenie ostatniej, tzw. ścieralnej warstwy nawierzchni, prace na obiektach mostowych i wiaduktach czy też montaż tłumiących nadmierny hałas ekranów akustycznych. Cała trasa obwodnicy musi być również jeszcze połączona z siecią dróg krajowych i lokalnych.
A gdy to nastąpi Zambrów odetchnie od rozjeżdżających miejskie drogi tirów, a z kolei mieszkańcy Łomży już deklarują, że to właśnie tę trasę będą wybierać jako połączenie z Warszawą.

- Już dziś i tak częściej jeżdżę tam niż przez Ostrów Mazowiecką, bo jest po prostu mniej dziur - mówi Łukasz Śliwka, mieszkający w stolicy łomżyniak. - W sumie trasa jest tylko o jakieś dziewięć kilometrów dłuższa, ale gdy powstanie obwodnica, to będzie się jechało szybciej skoro nie będę musiał zwalniać podczas przejazdu przez miasto.

Zostało tylko ubolewać

Gdyby do tego zmodernizować całą trasę krajową 63 to właśnie ona stała by się dla łomżyniaków przysłowiowym oknem na świat. Bo wszystko wskazuje, że zapowiadana od lat Via Baltica jest jeszcze pieśnią odległej przyszłości.

Na dzień dzisiejszy trwają dopiero prace nad przygotowaniem tzw. decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, kluczowej m.in. dla wyboru ostatecznego wariantu obwodnicy Łomży. Przy bardzo pomyślnych okolicznościach S61 moglibyśmy pojechać najwcześniej dopiero w 2020 r.
Tymczasem kilka lat temu była spora szansa na budowę nowej trasy krajowej 63, ale ostatecznie do tego nie doszło.

- W połowie minionej dekady drogowcy konsultowali z nami plany budowy nowej 63 - przypomina Kazimierz Dąbrowski, burmistrz Zambrowa. - Myśmy to pozytywnie zaopiniowali, ale samorząd Łomży w jakiś sposób się z tego wyłączył. Być może dlatego, że wówczas walczył przede wszystkim o to, aby Via Baltica przebiegała przez ich miasto a nie stolicę województwa.

Sam burmistrz przyznaje, że nad tą przespaną szansą można dziś tylko ubolewać, ale dziś razem z prezydentem Łomży zamierza powalczyć o to, aby drogowcy do tego pomysłu wrócili. Obaj panowie mają się zresztą wkrótce w tej sprawie spotkać. Bo na inwestycji zyskają mieszkańcy obu regionów, skazani jak dotąd na podróżowanie między swoimi miastami po kiepskiej drodze, którą remonty czekają jedynie jak dotąd na wybranych, krótkich fragmentach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna