Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister: Via Baltica w innym terminie. Już nie tak kosmicznie odległym

Michał Modzelewski, PCh [email protected]
– Zakończenie pracy nad trasą z Warszawy do Budziska ma nastąpić do końca przyszłej dekady – poinformował wczoraj poseł PiS Lech Kołakowski, opierając się na deklaracjach z ministerstwa
– Zakończenie pracy nad trasą z Warszawy do Budziska ma nastąpić do końca przyszłej dekady – poinformował wczoraj poseł PiS Lech Kołakowski, opierając się na deklaracjach z ministerstwa
Łomża: Początkowa radość z wytyczenia w październiku przez rząd przebiegu Via Baltiki przez Łomżę ustąpiła miejsca zawodowi z powodu kosmicznie wręcz odległego terminu jej budowy.

Mówiło się nawet o 2030 roku. Wielu mieszkańców Łomży, skazanych na życie w hałasie rozjeżdżających miasto tirów, machnęło ręką, że tej mitycznej Via Baltiki po prostu nie doczeka.

A jednak! Wedle najnowszych zapewnień ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, całość drogi ekspresowej S61 ma zostać zakończona do końca 2020 roku. Taką deklarację zaprezentował wczoraj łomżyński poseł PiS Lech Kołakowski.

Teraz nie mają za co
Parlamentarzysta z naszego miasta zapytał o ewentualny termin budowy Via Baltiki jeszcze podczas październikowego pierwszego czytania ustawy budżetowej na 2010 r. Wówczas trwały uzgodnienia między resortami w sprawie planowanej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Poseł pytał, czy już w przyszłym roku rząd znajdzie środki na realizację całkiem nowej trasy ekspresowej S61.

- Z uwagi na konieczność opracowania dokumentacji technicznej dla zmienionych odcinków oraz uzyskania szeregu decyzji administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia budowy (...) brak jest podstaw do planowania środków w 2010 r. na realizację omawianej drogi - napisał w odpowiedzi na pytanie posła Cezary Grabarczyk, szef resortu infrastruktury.

Pierwszy konkret
Jednak odpowiedź ministra jest jak dotąd pierwszą deklaracją decydentów, w której pada konkretny termin odnośnie Via Baltiki. W swej odpowiedzi Grabarczyk deklaruje, że "zakończenie odcinka Warszawa - Budzisko nastąpi w nowej perspektywie programowej 2013-2020". Oznacza to tyle, że w 2020 roku po Via Baltice powinny już jeździć samochody. I nagle okazuje się, że czasowa perspektywa jej powstania nie jest już tak odległa, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę konieczność wcześniejszego wykupienia gruntów i załatwienia wszelkich formalności.

Trasa ta, biegnąca z Warszawy przez Ostrów Mazowiecką, Łomżę, Ełk, Raczki, Suwałki do Budziska przejmie główny ruch tranzytowy z krajów nadbałtyckich do zachodniej i południowej granicy Polski. Dwujezdniowa droga ekspresowa to także szansa rozwoju naszego regionu. Dobra drogowa infrastruktura to przynęta na inwestorów.

Podanie konkretnego terminu zakończenia budowy Via Baltiki musi spowodować też przyspieszenie prac nad obwodnicą Łomży, która powinna powstać wcześniej niż S61.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna