- W związku z kryzysem na rynku mięsa i mleka przez ostatnie pół roku prowadziliśmy intensywne prace na forum Unii Europejskiej, ponieważ instrumenty dotyczące regulacji rynków rolnych w perspektywie finansowej 2014 – 2020 zawarte są w rozporządzeniu unijnym z 2013 r. Po negocjacjach Komisja Europejska postanowiła przeznaczyć dodatkowe środki z budżetu unijnego, w kwocie 500 mln euro na poprawę sytuacji na tych rynkach – przypominał podczas dzisiejszej konferencji prasowej minister Krzysztof Jurgiel.
Sposobem na poprawę sytuacji na krajowym rynku ma być przedstawiony dziś program rozwoju głównych rynków rolnych. - Program kierujemy do wszystkich uczestników rynku w celu konsultacji naszych propozycji. Chcemy, aby podczas dalszych prac uwzględnione zostały wnioski i uwagi środowiska rolniczego, tak aby program był dostosowany do potrzeb jego odbiorców i przez nich akceptowany - mówił szef resortu rolnictwa.
Niemal 75% gospodarstw w Polsce użytkuje mniej niż 10 ha użytków rolnych
- Chcemy, aby przygotowywany program był dla rolników i stworzony we współpracy z rolnikami, a także ze środowiskiem naukowym – zaznaczył sekretarz stanu Jacek Bogucki. Zgodnie z założeniami dokument będzie uwzględniał wszystkie możliwe do wykorzystania środki, programy i fundusze. - Zasadniczym celem programu będzie doprowadzenie do sytuacji, w której Polska będzie silnym rolniczo producentem na wszystkich 9 wymienionych w programie rynkach, a rolnicy będą mogli uzyskiwać wystarczające dochody, aby tę produkcję prowadzić, być konkurencyjnymi i sprzedawać swoje produkty po dobrych cenach zarówno na rynku krajowym, jak i rynkach zagranicznych – podkreślił sekretarz stanu.
Podstawowe cele ministerialnego programu:
- Rozwój poszczególnych sektorów w celu lepszego wykorzystania istniejących zasobów i zaspokojenia potrzeb odbiorców i konsumentów
- Zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora rolnego na rynku Unii Europejskiej i światowym
- Poprawa i stabilizacja sytuacji dochodowej krajowego sektora
Cele i wyzwania
- Poprawa współpracy w ramach łańcucha marketingowego
- Kreowanie właściwego przekazu dotyczącego oferowanych produktów kierowanego do odbiorców i konsumentów
- Dostosowanie skali, struktury i efektywności produkcji do potrzeb i wymogów rynku
- Właściwe wdrażanie instrumentów wspólnej organizacji rynków rolnych
- Wykorzystywanie możliwości stabilizowania dochodów
Teraz program trafi do konsultacji ze środowiskami rolniczymi.
Źródło: informacja prasowa MRiRW