– Będą mogli zwiększyć produkcję mleka, nie będzie problemu z jego zagospodarowaniem – zapewnia Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita.
Dodaje, że spożycie mleka na świecie rośnie szybciej niż jego produkcja. I trzeba to wykorzystać. A proszki mleczne są produktem najbardziej pożądanym przez importerów.
W nowej proszkowni Mlekovita zamierza produkować także odżywki dla dzieci. Według prezesa Sapińskiego jest na to zapotrzebowanie, a jednocześnie produkty te są droższe od standardowych.
– Jest na to rynek, na przykład w Chinach dotychczas można było mieć tylko jedno dziecko, teraz już dwoje – tłumaczy prezes Mlekovity. – Dlatego będziemy stawiać na ten segment.
Mlekovita jest znaczącym producentem proszków mlecznych na rynku polskim i światowym. W nowej proszkowni produkowane będą produkty bardziej zaawansowane technologicznie. Oprócz odżywek dla dzieci będą to: koncentraty białek serwatkowych, mleko instant – również z dodatkami, witaminami. –
Będziemy mieć większe możliwości i wytwarzać duży wachlarz wyrobów – podkreśla Dariusz Sapiński.
Prezes Mlekovity przewiduje, że na rynku mleka (i w skupie) w końcu powinna zapanować stabilizacja. Rolnicy nie powinni jednak liczyć na to, że ceny mleka od razu zaczną rosnąć. W eksporcie, w przypadku produkcji masowej, towary i ceny są zbukowane na pół roku. Jednak rynek mleka w Polsce jest perspektywiczny i będzie się rozwijać.
Na pewno w tym roku nastąpi dalszy wzrost produkcji mleka. Na razie w Polsce wynosi on 2,10 proc. W Mlekovicie, podobnie jak w całym województwie podlaskim, jest on większy.
– Nie ma kwot, więc skup będzie rósł. Podejrzewam, że w Polsce wzrost wyniesie ok. 5 proc. – prognozuje Dariusz Sapiński. – Tylko skalą produkcji można nadrobić niższe ceny.
Obecnie Mlekovita płaci swoim dostawcom za litr mleka średnio 1,27 zł. Cena zależy od zawartości tłuszczu i białka, które w tym roku jest rekordowe.
Mlekovita sprzedaje swoje wyroby do 60 krajów (nie licząc państw UE). Może przerobić dziennie 6 mln litrów surowca. To więcej niż wynoszą możliwości produkcyjne Litwy i Łotwy razem.
W tym roku Grupa Mlekovita na inwestycje przeznaczyła 100 mln zł. Przyłączyła do grupy dwa nowe zakłady: w Baranowie (został kupiony od firmy Hochland) i w Tomaszowie Mazowieckim. Obecnie w skład grupy wchodzi 15 zakładów, 29 własnych centrów dystrybucyjnych i 150 sklepów firmowych Mlekovitka.
– Ten rok był dla nas bardzo udany– podsumowuje Dariusz Sapiński.
Dodaje, że kluczem do rozwoju jest konsolidacja i koncentracja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?