Mlekovita stawia na rozwój mimo rosnących wyzwań

Materiał informacyjny SPÓŁDZIELNIA MLECZARSKA MLEKOVITA
Wojciech Wojtkielewicz
Niezależność energetyczna i zrównoważony rozwój, stale powiększająca się oferta i konsolidacja branży – to pola, na których polski gigant spożywczy odnosi sukcesy.

W maju Grupa Mlekovita uruchomiła nową inwestycję, czyli Fabrykę Biofermentacji.

Dariusz Sapiński, Prezes Zarządu Grupy Mlekovita: Jako największa grupa mleczarska w Europie Środkowo-Wschodniej Mlekovita troszczy się o zrównoważony rozwój i środowisko. Świadczy o tym m.in. nowo otwarta Fabryka Biofermentacji w centrali Grupy Mlekovita. Jest nie tylko inwestycją proekologiczną, ale też zwiększająca niezależność energetyczną firmy. Pokrywa 30% ogólnego zapotrzebowania na energię elektryczną zakładu centrali Grupy Mlekovita. Budowa fabryki kosztowała 72 mln zł i w całości została sfinansowana ze środków własnych.

Jaka idea przyświecała inwestycji? Zrównoważony rozwój czy raczej niezależność energetyczna?

Mlekovita jako lider nieustannie się rozwija i konsekwentnie opiera swój model biznesowy o stały rozwój nie tylko dla dobra klientów i konsumentów. Dla nas koncepcja zrównoważonego rozwoju polega na osiągnięciu równowagi pomiędzy wzrostem gospodarczym, poprawą jakości życia oraz dbałością o środowisko. Dlatego regularnie inwestujemy w ekologię, o czym świadczy oddanie do użytku dużego obiektu: nowoczesnej fabryki biofermentacji, dzięki której nasz zakład jest jeszcze bardziej przyjazny środowisku oraz zwiększa się jego niezależność energetyczna. Można więc śmiało powiedzieć, że obie idee przyświecały tej inwestycji w równym stopniu.

Jakie korzyści przyniesie firmie inwestycja?

Celem zrealizowanej inwestycji było uzyskanie niezależności energetycznej w procesie oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów oraz zapewnienie bezpieczeństwa w zakresie gospodarki ściekowej i odpadowej zakładu. Poza uzyskaniem efektu ekologicznego nowy obiekt pozwala także na przeprowadzenie procesu fermentacji metanowej nadmiernych osadów poflotacyjnych oraz serwatki i wytworzenie z nich biogazu – paliwa do produkcji energii elektrycznej oraz cieplnej, w postaci pary. Oczyszczoną wodę możemy zaś wykorzystać do celów technologicznych, a zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych czyni obiekt samowystarczalnym i dochodowym. Sama produkcja biogazu osiąga imponującą liczbę ponad 5.1 mln m3 rocznie, co pozwala na wygenerowanie 12,5 GWh energii elektrycznej w ciągu roku. Przy zapotrzebowaniu oczyszczalni wynoszącym 5,6 GWh, pozostaje dodatkowe 6,8 GWh do wykorzystania na cele zakładu. Ponadto, instalacja generuje 12,0 GWc energii cieplnej rocznie, z czego 4,4 GWc zostaje wykorzystane w proszkowni, dzięki wytwornicy pary.

Dzięki nowoczesnym technologiom inwestycja uzyskała następujące efekty:

  • oszczędność energii elektrycznej w ilości 12500 Mwh;

  • oszczędność energii cieplnej w ilości 12000 MWc;

  • ograniczenie emisji CO2 o 9500 ton/rocznie.

Czy firma planuje kolejne inwestycje o podobnym charakterze?

Otwarcie nowego obiektu stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia efektywności operacyjnej zakładu oraz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, wpisujących się w strategię przeciwdziałania zmianom klimatycznym. To już kolejna z inwestycji o takim charakterze, do tej pory największa, bo zlokalizowana przy największym, centralnym zakładzie Grupy Mlekovita. Sukcesywnie modernizujemy też pod kątem zrównoważonego rozwoju inne nasze obiekty w Polsce.

Do niedawna firma miała w swojej ofercie ponad 1555 produktów. Ta liczba zapewne jest już większa. Jakie nowości wprowadzacie Państwo w najbliższym czasie? Proszę o nich opowiedzieć.

Efektem przyjętej strategii rozwoju asortymentowego są konsekwentne działania w zakresie rozszerzania oferty Mlekovity. Uwzględniając potrzeby i oczekiwania naszych konsumentów oraz trendy rynkowe, do już ponad 1800 markowych produktów dołączyły kolejne, m.in. w linii produktów wysokobiałkowych Super Body Active: batonik twarogowy proteinowy kokosowy w polewie o smaku białej czekolady, mleko wysokobiałkowe, jogurt wysokobiałkowy naturalny, wysokobiałkowy ser sałatkowo-kanapkowy, maślanka w proszku czy serwatka demineralizowana w proszku.

Rozszerzamy również linie znanych i lubianych produktów fermentowanych. W sezon wiosenno-letni weszliśmy m.in. z nowym jagodowym jogurtem Polskim w butelce 1 kg oraz maślankami Polskimi w wygodnym kartonie 1 kg w trzech wariantach smakowych: truskawkowym, malinowym i jagodowym. Maślanki, znakomite na lato, bo doskonale orzeźwiają i gaszą pragnienie, są produkowane w naszym zakładzie w Trzebownisku, gdzie rozpoczęliśmy też produkcję naturalnych twarogów Polskich w klinku. Z innego regionu Polski pochodzi nagrodzony na ubiegłorocznych targach Polagra ser Bialski z Doliny Krzny – ten wyjątkowy ser z najlepszego polskiego mleka, otrzymywanego z gospodarstw zlokalizowanych w malowniczo położonej wśród podlaskich łąk Dolinie Krzny, teraz dostępny jest w wygodnej formie plastrów. W formie plastrów oferujemy również nowy ser typu holenderskiego: Wypasiony premium oraz Wypasiony z kminkiem.

I nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa – nieustannie pracujemy nad nowościami: nie tylko innowacyjnymi i jak najsmaczniejszymi, ale przede wszystkim wspierającymi zdrowie.

W kwietniu pojawiła się informacja o przejęciu przez Mlekovitę spółdzielni mleczarskiej KaMos z Dolnego Śląska. Czy firma ma w planie kolejne? Grupa Mlekovita konsekwentnie rozwija swoją pozycję w Polsce i na świecie. Pierwsza połowa roku to włączenie w nasze struktury kolejnego zakładu – Spółdzielni Mleczarskiej „KaMos” w Kamiennej Górze. Aktualna sytuacja na rynku mleczarskim jest trudna, a stopniowa koncentracja produkcji i przetwórstwa powodują, że sektor mleczarski potrzebuje przekształceń. Jednym z koniecznych w takich realiach kroków jest konsekwentna i przemyślana konsolidacja. Ta obecnie realizowana na Dolnym Śląsku umożliwia dalsze nieprzerwane działanie zakładu w Kamiennej Górze, w tym zapewnienie odbioru surowca od producentów mleka.

Połączenie z Grupą Mlekovita pozwoli na optymalizację kosztów produkcji i logistyki. Zwiększy również aktywność produktową mleczarni. SM „KaMos” dzięki Mlekovicie zyska rynek zbytu w skali ogólnopolskiej. W ten sposób będzie mogła upowszechnić znane i lubiane regionalnie produkty. Wśród nich jest wyrabiany i pielęgnowany ręcznie tradycyjną metodą przez wykwalifikowanych serowarów od 1956 roku ser z przerostem błękitnej pleśni. Ten specjał może pochwalić się certyfikatem znaku Jakość Tradycja, przyznawanym produktom o recepturze produkcji niezmienionej przez minimum 50 lat. Ponadto, asortyment „KaMos” obejmuje m.in. bogatą gamę twarogów, mleko spożywcze, masło i produkty fermentowane.

Wojciech Wojtkielewicz

Ile w tej chwili takich spółdzielni zrzesza Grupa?

Grupa Mlekovita wraz z mleczarnią w Kamiennej Górze liczy już 26 zakładów produkcyjnych. Do tego dochodzi 36 hurtowni, 147 sklepów firmowych Mlekovitka i sklep internetowy mlekovitka.pl. Od 15 tysięcy dostawców skupujemy dziennie rekordowe ponad 8 mln litrów mleka. Po 5 miesiącach 2024 roku dynamika skupu wynosi bowiem blisko 113%, co przekłada się na prawie 1,1 mld litrów skupionego mleka.

Grupa Mlekovita jest potentatem na rynku mleczarskim, na którym w ostatnim czasie nie jest łatwo. Czy wielcy gracze też mają trudności, a jeśli tak, to jak sobie z nimi radzą? Co jest obecnie największym wyzwaniem w branży?

Mlekovita, jak i cała branża mleczarska, mierzą się w ostatnim czasie z wieloma wyzwaniami. Obowiązkowe wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa, zniesiona zerowa stawka VAT na produkty spożywcze, w tym mleczarskie, i relatywnie wysoko kształtujące się notowania złotego, które osłabiają eksport, opłaty dla produktów mlecznych wynikające z implementacji w Polsce dyrektywy Single-Use Plastics – to tylko kilka kwestii utrudniających funkcjonowanie polskim firmom mleczarskim. A pamiętajmy, że już żyjemy w czasie kryzysów: albo jeden kryzys wywołuje następny, albo zanim uporamy się ze skutkami jednego, przychodzi kolejny. Pandemia, wojny, inflacja, załamania gospodarcze – w takim czasie skumulowały się nam – niektóre nawet słuszne – inicjatywy z zakresu ekologii czy ochrony rolnictwa, ale wymagające ponoszenia dodatkowych środków. To, zamiast pomóc, może wręcz zaszkodzić polskiemu mleczarstwu i zagrozić bytowi polskich rolników – dostawców mleka, którym spółdzielnie mleczarskie nie będą w stanie należycie zapłacić za dostarczony surowiec. Konsekwencją może być likwidacja gospodarstw produkujących mleko, gdyż przy obecnej presji cenowej ze strony rynku zakłady przetwórcze nie są w stanie pokryć ceną skupu surowca rentowności gospodarstw rolnych.

Dużym wyzwaniem będą też zmiany związane z Zielonym Ładem. Ograniczenia z nim związane wpłyną na podwyższenie kosztów produkcji rolniczej, a to z kolei obniżyć może naszą konkurencyjność na światowych rynkach. Do tego trzeba dodać wpływ inflacji oraz likwidacji zerowego VAT-u na żywność na zachowania konsumentów. Dlatego uważam, że nie tylko przed mleczarstwem w obecnej trudnej sytuacji rynkowej stoi wiele wyzwań.

Jak wygląda obecnie dynamika przychodów firmy? Czy w bieżącym roku padnie kolejny rekord?

Mlekovita niezmiennie cieszy się największą dynamiką przychodów w mleczarstwie. Około 30-35% produkcji kierujemy na eksport. Mimo trudnej sytuacji rynkowej nasze przychody nie maleją, a rosnąca sprzedaż to wynik naszego zaangażowania wkładanego w rozwój asortymentu, dbałość o jego najwyższą jakość i bezpieczeństwo zdrowotne. To także efekt pracy naszych rolników – dostawców mleka dbających o najwyższą jakość surowca dostarczanego do produkcji. Ale to również codzienne wybory zakupowe milionów Polaków – zaufanie konsumentów do marki Mlekovita, która jest dla nich gwarancją najwyższej jakości i doskonałego smaku.

Proszę opowiedzieć o planach na najbliższą przyszłość. Czy należy się spodziewać odważnych posunięć, czy raczej utrzymania tego, co jest?

Zależy nam na dalszym rozwijaniu ogólnopolskiej grupy spółdzielni mleczarskich, poszczególnych jej zakładów w całym kraju. Rok 2024 to konsekwentna realizacja celów strategicznych w zakresie inwestycji i rozwoju bazy produktowej. Dbamy również o rozwój własnej sieci sprzedaży: hurtowni, sklepów Mlekovitka oraz sklepu internetowego mlekovitka.pl. Bardzo aktywnie angażujemy się w promowanie innowacji i zrównoważonego rozwoju w mleczarstwie i rolnictwie, m.in. podczas organizowanych kongresów, podczas których eksperci edukują i szkolą zarówno naszych pracowników, jak i dostawców mleka. Dziś nie ma rozwoju bez inwestycji, a inwestycje w wiedzę są równie ważne jak te techniczne, technologiczne i produktowe, na które rocznie wydajemy ok. 100 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna