Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Młodzi poznają życie zwierząt. Dziki i sarny wpadły w foto-pułapki

ab
Młodzież z dziesięciu podlaskich szkół samodzielnie robi zdjęcia w lasach regionu i zbiera nagrania
Młodzież z dziesięciu podlaskich szkół samodzielnie robi zdjęcia w lasach regionu i zbiera nagrania
Mieszkam na wsi, więc blisko przyrody i zawsze interesowałam się zwierzętami - opowiada Izabela Kowalczyk, uczennica Liceum Plastycznego w Supraślu. - Dlatego biorę udział w tym projekcie. Bardzo mi się podoba. Udało się nam zebrać już zdjęcia m.in. dzików i saren.

Przez całą jesień i zimę uczniowie z 10 podlaskich szkół średnich za pomocą foto-pułapek zbierali w lasach zdjęcia i nagrania ssaków. To część projektu "e-Przyrodnik: Bioróżnorodność zespołów dużych ssaków leśnych południowego Podlasia". Biorą w nim udział m.in. szkoły z Supraśla, Łap, Hajnówki, Michałowa i Siemiatycz.

- Chcieliśmy zaangażować w te prace młodzież z tych szkół, które na co dzień nie mają zaplecza w postaci uczelni, uniwersytetów - mówi Tomasz Samojlik z Instytutu Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży, prowadzącego projekt.

Zgromadzone przez młodzież zdjęcia i nagrania już trafiły do informatycznego systemu identyfikacji ssaków, opracowanego przez badaczy z Instytutu Biologii Ssaków PAN, wspólnie z Wydziałem Informatyki Politechniki Białostockiej. I posłużą jako materiał do analiz naukowych, mających odpowiedzieć m.in. na pytanie jaki jest skład gatunkowy i rozmieszczenie ssaków na terenie objętym badaniami.

Ale na tym nie kończy się udział młodzieży w projekcie. 20 lutego odbędzie się szkolenie młodych uczonych w Instytucie Biologii Ssaków PAN w Białowieży podczas trzeciej edycji warsztatów w ramach projektu "e-Przyrodnik".

- Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli ze swoich szkół i pod merytoryczną opieką pracowników naukowych IBS PAN przejdą kolejne etapy pracy naukowca - opowiada Tomasz Samojlik.

Dowiedzą się jak opracowuje się dane naukowe, jak się je publikuje w formie naukowej i popularnej. I jak je wykorzystać, np. na konferencji popularyzującej naukę.
- Uważam, że to bardzo przyda mi się w życiu - mówi Izabela Kowalczyk. - Autoprezentacja jest bardzo ważna. Zawsze trzeba umieć przedstawić swoją pracę.
Zbieranie materiału jeszcze potrwa. Po zakończeniu zimowych prac zaplanowana jest jeszcze sesja wiosenna i letnia. A potem przyjdzie czas na pod-sumowanie naukowo-młodzieżowego projektu.

Na koniec roku zaplanowana jest publikacja książki zawierającej wyniki badań prowadzonych przez uczniów oraz prezentującej zaangażowanie każdej ze szkół. Efektem projektu będzie również m.in. udostępnienie interaktywnej aplikacji internetowej do identyfikacji gatunków zwierząt.

Projekt "e-Przyrodnik" to część większego przedsięwzięcia ministra nauki o nazwie Ścieżki Kopernika.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna