Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK stawia na ekologię

Joanna Bajkiewicz
Na ścianie i dachu budynku myjni w bazie MPK zamontowano 110 paneli fotowoltaicznych, które dostarczają zakładowi prąd
Na ścianie i dachu budynku myjni w bazie MPK zamontowano 110 paneli fotowoltaicznych, które dostarczają zakładowi prąd Archiwum MPK Łomża
Teraz panele fotowoltaiczne w bazie i na przystankach, później - elektryczne autobusy.

Słońce i wiatr pracują dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łomży. Najpierw na jednym z przystanków zainstalowano panel fotowoltaiczny i turbinę wiatrową.

- W ciągu dnia panel i turbina ładują akumulator, a wieczorem dzięki niemu włącza się oświetlenie przystanku - mówi Andrzej Pytkowski, główny specjalista MPK w Łomży. - Na razie sprawdzane są możliwości tych rozwiązań, które chcielibyśmy w przyszłości wykorzystywać na wszystkich naszych przystankach - dodaje.

Od początku września w bazie MPK działa także instalacja fotowoltaiczna, która dostarcza prąd na potrzeby zakładu.

- Zamontowaliśmy instalację o mocy 28,6 kW. To 110 paneli fotowoltaicznych na ścianie i dachu budynku, w którym znajduje się myjnia. Jedynie w bardzo pochmurne dni niedobór prądu jest uzupełniany z sieci energetycznej - mówi Pytkowski.

Inwestycja o wartości 170 tys. zł to pierwszy krok do uczestnictwa w projekcie E-bus. Prawdopodobnie w 2020 r. w Łomży pojawią się autobusy elektryczne, które miałyby być zasilane właśnie w sposób ekologiczny.

- Być może wcześniej otrzymamy jakiś wariant testowy. Zainstalowane panele fotowoltaiczne teoretycznie powinny zaspokoić ładowanie jednego autobusu - mówi Andrzej Pytkowski.

Jednak autobusów elektrycznych ma być w Łomży co najmniej 10, dlatego MPK już teraz myśli o kolejnych inwestycjach w odnawialne źródła energii.

- Przygotowujemy dokumentację techniczną na zadaszenie hali garażowej. Chcemy, żeby cały dach był pokryty panelami fotowoltaicznymi. W tych garażach będą bowiem docelowo znajdować się stanowiska dla autobusów elektrycznych, a więc z odpowiednimi punktami ładowania -wyjaśnia Pytkowski.

A jeszcze w październiku tego roku, w galerii Veneda, zostanie uruchomiony pierwszy w Łomży punkt szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Takich punktów na mapie Polski przybędzie 14. Każdy z nich będzie mógł obsługiwać cztery pojazdy jednocześnie.

- Ładowanie zajmuje od 20 do 40 minut, dlatego punkty najczęściej będą zlokalizowane przy głównych drogach i centrach handlowych - tłumaczy Rafał Czyżewski, prezes firmy Greenway Poland, która buduje w Polsce sieć ładowarek do samochodów elektrycznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna