Najważniejsza jest harmonia. Dbajmy, by cholesterolu w organizmie nie było ani za dużo, ani za mało

(agsa)
Niezbilansowana dieta, używki, brak aktywności fizycznej, nadwaga, stres - to główne czynniki ryzyka, które sprzyjają występowaniu wysokiego cholesterolu. Stąd już tylko krok do choroby wieńcowej i zawału serca Najważniejsza jest harmonia.

Cholesterol, zarówno ten pożyteczny jak i chorobotwórczy, dostarczany jest głównie z pożywieniem; odpowiednia dieta ma więc działanie profilaktyczne oraz lecznicze.

Niestety, wysokie spożycie trudno rozkładalnych tłuszczów nasyconych (czyli tych pochodzenia zwierzęcego) sprawia, że większość ludzi cierpi na podwyższony poziom tzw. złego cholesterolu (LDL). Jego nadwyżka odkładana jest w ścianach tętnic, powodując tym samym zwężenia naczyń i tworzenie tzw. blaszek miażdżycowych, co może w efekcie doprowadzić do martwicy części niedokrwionego serca - wtedy nastąpi zawał.

W Polsce, według danych Głównego Urzędu Statystycznego, prawie 45 proc. zgonów spowodowanych jest właśnie chorobami układu krążenia.

Nie jedz dużo mięsa
Jak walczyć ze złym cholesterolem? Skuteczna będzie zmiana nawyków żywieniowych. Niewskazane są tłuste mięsa i wędliny, tłuste sery, białe pieczywo, jajka czy słodycze. Kluczowe jest ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych i zastąpienie ich tłuszczami roślinnymi, które pozytywnie wpływają na gospodarkę lipidową organizmu i obniżają zarówno poziom złego cholesterolu, jak i ryzyko chorób wieńcowych. Podobnie pozytywny wpływ na organizm ma także białko sojowe czy ciecierzyca.

- Soja, choć na świecie znana i ceniona od wieków, u nas nadal bardzo rzadko gości na stołach - mówi Ewa Janicka, technolog żywności firmy Primavika, producenta żywności naturalnej i ekologicznej. - Być może wynika to z faktu, że Polacy nie są do końca świadomi, w jaki sposób wprowadzić soję czy ciecierzycę do jadłospisu. Wystarczy jednak dokładniej przejrzeć półki sklepowe, żeby dostrzec szereg naturalnych i ekologicznych produktów, które są nie tylko smaczne, ale mają również korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy.

Soja walczy z cholesterolem
Ostatnie badania potwierdziły, że spożywanie już 15 g białka sojowego dziennie, przez co najmniej osiem tygodni, zmniejsza stężenie cholesterolu LDL o 4,2-5,2 proc., co oznacza zmniejszenie ryzyka choroby niedokrwiennej nawet o 10 proc. Wyniki pochodzą z 43 badań klinicznych, przeprowadzonych w grupie ponad 3000 uczestników.

Jak to możliwe, że soja osiąga tak dobre wyniki w walce z chorobami krążenia? To białko i izoflawony sojowe wpływają na skład cholesterolu LDL, aby słabiej przylegał do ścian; hamują powstawanie skrzepliny i zmniejszanie agregacji płytek, a także poprawiają rozszerzanie naczyń w tętnicach miażdżycowych. To wszystko sprawia, że soja niewątpliwie powinna stać się obowiązkowym składnikiem codziennej, bezpiecznej dla zdrowia diety.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3