Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nastąpi cud na torach. Pociągów będzie więcej

Urszula Ludwiczak
Renata Gerasimiuk
Mieszkańcy regionu - po latach likwidowania kolejnych połączeń kolejowych - nie spodziewali się takiej informacji. Od stycznia będzie dużo łatwiej dojechać do wielu miejscowości nie tylko w Podlaskiem.

W środę Jerzy Leszczyński, marszałek woj. podlaskiego i Jarosław Grzegorz Glazer, dyrektor Oddziału Podlaskiego Przewozów Regionalnych przedstawili nowy, o wiele bogatszy niż obecny, rozkład połączeń kolejowych w regionie.

- To ewenement w skali kraju - mówił marszałek Jerzy Leszczyński. - Od nowego roku będzie nowy rozkład jazdy pociągów regionalnych, w którym o połowę zwiększyliśmy liczbę połączeń w stosunku do obecnego. Do tego - niewielkim kosztem. Teraz budżet wynosi 18,5 mln zł, od stycznia będzie o 3,2 mln zł większy.

Zadowoleni są i samorządowcy, i kolejarze

Już od stycznia w Podlaskiem będzie kursowało 68 pociągów Przewozów Regionalnych (teraz - 45), które łącznie pokonają niemal 1,6 mln km (teraz - 1,06 mln km). Pojadą na nowych trasach, np. Białystok - Łapy, Łapy - Kuźnica Białostocka, Szepietowo - Kuźnica Białostocka - Szepietowo czy Białystok - Grajewo - Białystok. Na każdej będzie więcej połączeń, a godziny odjazdów i przyjazdów mają być dostosowane do potrzeb pasażerów. Ceny biletów pozostaną bez zmian.

Zmiany są istotne. Np. na trasie Białystok - Łapy - Szepietowo obecnie kursuje siedem par pociągów regionalnych. Od stycznia 2017 r. będzie ich 10. Uruchomione zostanie nowe połączenie z Białegostoku do Łap i z Łap do Kuźnicy Białostockiej. W relacji Białystok - Sokółka - Białystok w obecnym rozkładzie jest pięć par, a od Nowego Roku - dziewięć.

Z kolei np. w relacji Hajnówka - Siedlce są dwa połączenia bezpośrednie, a w relacji powrotnej kursuje tylko jeden pociąg bezpośredni z Siedlec do Hajnówki i jedno połączenie z przesiadką w Czeremsze. Od stycznia na trasie z Hajnówki do Siedlec będą dwa połączenia bezprzesiadkowe. A np. liczba pociągów na odcinku Hajnówka - Czeremcha wzrośnie do sześciu par.

- Po długich negocjacjach udało się podpisać odpowiednie umowy i opracować nowy rozkład - mówi Jarosław Grzegorz Glazer. - Do tej pory pociągów było bardzo mało. Mamy nadzieję, że mieszkańcy skorzystają z naszej propozycji. Zwłaszcza, że oferujemy im nowoczesny tabor. Mamy zmodernizowany, ekologiczny sprzęt, którego nie musimy się wstydzić. Zimą jest w pociągach ciepło, latem - chłodno. A nasza obsługa z sercem na dłoni.

Z nowych połączeń cieszą się też samorządowcy.

- To świetna wiadomość dla naszych mieszkańców, zgodna z zapotrzebowaniem - mówi Antoni Stefanowicz, zastępca burmistrza Sokółki. - Będzie łatwiej dojechać chociażby młodzieży do szkół.

Wtóruje mu wójt Czeremchy.

- To bardzo dobra wiadomość - zaznacza Michał Wróblewski. - Nasi mieszkańcy na pewno będą korzystać z tych dodatkowych połączeń.

Kowno może być hitem. Koniec jazdy do Walił. Na razie

Uzupełnieniem oferty PR, ułatwiającym dojazd do Suwałk i Augustowa, będą połączenia na trasie Białystok - Kowno. Uruchomione podczas wakacji połączenie zyskało popularność - dotychczas skorzystało z niego ponad 10 tys. pasażerów. Niewykluczone, że zainteresowanie będzie jeszcze większe, bo latem 2017 r. Kowno przejmie funkcję głównego portu lotniczego Litwy ze względu na remont pasa startowego w Wilnie. Do Kowna zostaną przeniesione niemal wszystkie regularne i czarterowe połączenia z Wilna.

Natomiast w ten weekend po raz ostatni pojedzie - uruchomiony w wakacje - weekendowy pociąg do Walił. Z tej oferty skorzystało ok. 2,2 tys. podróżnych. Czy pociąg wróci na tę trasę, na razie nie wiadomo, ale nie jest to wykluczone. Wiele zależy od zaangażowania samorządów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna