Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie strać panowania nad pojazdem

Piotr Walczak
Jeśli zauważymy, że trakcja auta podczas jazdy nie jest najlepsza, warto pojechać do mechanika, aby komputerowo przeprowadzić pomiar zawieszenia – radzi Wojciech Klej, serwisant z firmy Martom w Białymstoku
Jeśli zauważymy, że trakcja auta podczas jazdy nie jest najlepsza, warto pojechać do mechanika, aby komputerowo przeprowadzić pomiar zawieszenia – radzi Wojciech Klej, serwisant z firmy Martom w Białymstoku Piotr Walczak
Prawidłowa geometria kół ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeśli będzie niewłaściwa, samochód nie będzie dobrze trzymał się drogi. Trudniej będzie też nim manewrować

Najważniejszą rzeczą jest tzw. zbieżność kół przednich. Polskie drogi nie rozpieszczają - na dziurach i wybojach łatwo ją rozregulować.
- Pierwszymi sygnałami świadczącymi, że coś jest nie tak, będzie szybsze zużycie opon oraz złe prowadzenie samochodu - wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu z firmy Martom w Białymstoku, dilera sieci serwisów samochodowych Premio. - Co więcej, zwiększy się też zużycie paliwa.

Sprawdzić trzeba wszystko

Przed ustawieniem odpowiedniej zbieżności kół, potrzebne jest sprawdzenie stanu całego zawieszenia auta.
W momencie, gdy na końcówkach, drążkach czy wahaczach znajdują się jakieś luzy, konieczne jest wpierw usunięcie tych usterek.
- Samo ustawienie zbieżności kół powinno kosztować około 60 złotych - mówi Grzegorz Król. - Jednakże w niektórych markach samochodów operacja ta jest nieco droższa, gdyż konieczny jest np. demontaż drążków kierowniczych.
Nie ma jakichś określonych terminów, kiedy trzeba sprawdzać zbieżność kół, a kontrola nie jest obowiązkowa. Dobrze jest jednak przeprowadzić ją u mechanika np. podczas wymiany opon czy też okresowych przeglądów.

Przednie i tylne

Oprócz sprawdzania zbieżności kół przednich, warto też kontrolować całą geometrię, czyli ustawienie kół przednich względem tylnych zgodnie z zaleceniami fabrycznymi. W przypadku niewłaściwej geometrii również pierwszym symptomem usterek będzie problem z kierowaniem autem.
- Samochód powinien jechać prosto - tłumaczy kierownik serwisu z firmy Martom. - Jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać w prawo lub w lewo, albo autem zaczyna rzucać na boki, to znak, że z zawieszeniem dzieje się coś niedobrego.
Jak radzi Grzegorz Król, geometrię kół dobrze jest sprawdzać po naprawach zawieszenia. Pełna geometria to koszt od 100 do 130 złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna