MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niedługo ruszy budowa końcówki Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Kiedy nią pojedziemy?

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Rondo ul. Grota-Roweckiego i istniejący fragment WOW. To tutaj dzisiaj kończy się Wschodnia Obwodnica Wrocławia.
Rondo ul. Grota-Roweckiego i istniejący fragment WOW. To tutaj dzisiaj kończy się Wschodnia Obwodnica Wrocławia. Jerzy Wójcik / Polska Press
O tym, kto może wybudować ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, dowiemy się 28 czerwca. Poznamy wtedy oferty potencjalnych wykonawców trasy, której dokończenie zaplanowano już wiele lat temu. Na razie urząd marszałkowski informuje o wstępnych, aktualnych terminach inwestycji. Czy tym razem uda się ich dotrzymać?

Co dalej ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

Plany budowy ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia pojawiały się już wiele lat temu. Jeszcze w 2017 roku rozważano możliwe zakończenie prac i zamknięcie obwodnicy na al. Karkonoskiej na przełomie 2020 i 2021 roku. O tej dacie pisaliśmy m.in. tutaj:

W 2018 roku, po unieważnieniu przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie fragmentu prowadzącego od ronda ul. Grota-Roweckiego przez wieś Wysoka do al. Karkonoskiej we Wrocławiu, zadanie rozbito na dwie części: projektową i budowlaną. Na początku 2020 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei wybrała firmę (Contek Projekt), która zaprojektowała ten odcinek. Koszt wykonania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych wyniósł 2,27 mln złotych.

Skompletowanie projektu i wszystkich pozwoleń miało nastąpić najpierw w czerwcu 2021 roku, później - dzięki aneksowi w umowie - w maju 2022 r. Do pełnej dokumentacji cały czas brakowało decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, wydawanego przez wojewodę. Zielone światło udało się uzyskać dopiero w grudniu 2023 r.

Kilka tygodni później ogłoszono przetarg na budowę brakującego odcinka obwodnicy. Pierwotny termin otwarcia ofert to luty 2024 r., jednak ze względu na ponad 700 pytań otrzymanych od firm chcących wybudować drogę, przełożono go na 28 czerwca. Wtedy poznamy firmy, które chcą dokończyć WOW oraz to, czy ich stawki mieszczą się w zaplanowanym budżecie.

Jak informuje nas Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, planowo budowa ostatniego fragmentu wystartuje w II połowie 2024 r. Zgodnie z harmonogramem, ma potrwać do 2,5 roku i zakończyć się pod koniec 2026 roku lub na przełomie 2026/2027.

Tak będzie biec ostatni odcinek WOW

Nowy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia będzie miał około 3,6 km i poprowadzi przez wrocławskie osiedla: Klecina, Partynice i Ołtaszyn, a także przez teren miejscowości Bielany Wrocławskie i Wysoka w gminie Kobierzyce. Na odcinku od skrzyżowania z aleją Karkonoską do ul. Kutrzeby i tuż przed rondem na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego droga będzie miała dwie jezdnie (każda z dwoma pasami ruchu). Na pozostałym odcinku będzie jedna jezdnia z jednym pasem w każdą stronę z pozostawioną rezerwą na budowę drugiej jezdni w przyszłości.

Tak będzie biec ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.
Tak będzie biec ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
  • Droga rozpocznie się od skrzyżowania z ul. Szwedzką – pod aleją Karkonoską, tuż obok Parku Handlowego Auchan. Powstanie tutaj rondo turbinowe. Tędy na nową drogę będą mogli wjechać kierowcy zjeżdżający z autostrady A4 czy jadący z centrów handlowych w Bielanach Wrocławskich.
  • Za skrzyżowaniem droga lekko zakręci i poprowadzi wiaduktem nad torami kolejowymi do skrzyżowania z ul. Niebieską. Na skrzyżowaniu zaplanowano kolejne rondo. Dalej przez most nad Ślęzą kierowcy, mijając tor wyścigów konnych na Partynicach, dojadą do kolejnego ronda: na skrzyżowaniu z ul. Radosną.
  • Z tego skrzyżowania, obwodnica prowadzi korytarzem między ulicami Konną i Brzozową i dalej obok szkoły i kompleksu sportowego w Wysokiej, do ronda na skrzyżowaniu z ulicą Kutrzeby (po drodze będą jeszcze mniejsze skrzyżowania z ul. Brzozową i Bratnią).
  • Z ronda na Kutrzeby zostanie już ostatni kilometr prostej drogi, do ul. Grota-Roweckiego. Na długości całego odcinka obwodnicy powstaną chodniki i drogi rowerowe. Będzie też kładka dla pieszych i kładka pieszo – rowerowa w okolicach ulicy Bratniej.

Przeczytaj także:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska