Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa dwupasmowa jezdnia i tunel - tak będzie wyglądać przedłużenie Andersa

sxc.hu
sxc.hu
Pięć kilometrów dwupasmowej jedni oraz tunel i estakada - tak będzie wyglądać przedłużenie ul. Andersa.

Umowę z wykonawcą tej inwestycji - firmą Eurovia Polska - podpisał w czwartek Adam Poliński, wiceprezydent Białegostoku. - To duża inwestycja, kluczowa dla rozwoju wschodniej części miasta. Droga łączy ją z częścią zachodnią bez konieczności wjeżdżania do centrum - ocenia wiceprezydent odpowiedzialny za inwestycje. - Jest ważna też dlatego, że nowa trasa przejmie ruch tranzytowy. Jeżdżące w dzień i w nocy tiry nie będą tak uciążliwe dla okolicznych mieszkańców.
Nowy odcinek drogi będzie miał 5 km długości. Zacznie się od skrzyżowania z ul. Wasilkowską, a skończy tuż za granicami miasta, w miejscowości Zaścianki. Plany budowy są bardzo ambitne.

Tranzyt przez tunel
Jezdnia ma być dwupasmowa. W planach jest także dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Wasilkowską. Na dole będzie tunel przeznaczony dla ruchu tranzytowego. Z kolei dalej, nad ulicą Piastowską planowana jest budowa estakady.

- Zrobimy wszystko, żeby budowa zakończyła się jak najszybciej i przy jak najmniejszej uciążliwości dla mieszkańców - obiecał w czwartek Piotr Horst, wiceprezes firmy Eurovia Polska.

Tych ostatnich nie da się jednak uniknąć. Robotnicy rozpoczną prace od przedłużenia ulicy Piastowskiej, czyli od odcinka przebiegającego wzdłuż wolnych terenów. Kiedy je zakończą, tamtędy będzie przebiegał ruch tranzytowy, a prace przeniosą się na skrzyżowanie z ulicą Wasilkowską. Stanie się to w II połowie przyszłego roku.

- Będziemy się starać tak planować ruch, by choć częściowo mieszkańcy mogli przejeżdżać przez to skrzyżowanie - zapewnił Adam Poliński.

Na całej długości trasy będą obustronne chodniki, ścieżki rowerowe oraz drogi serwisowe. Koniec inwestycji przewidziany jest na kwiecień 2013 roku. Budowa tego odcinka kosztować ma około 136 mln zł., z czego 60 proc. pochodzi z funduszy unijnych.

Ciołkowskiego do wymiany
Nowoczesne skrzyżowanie z wyspą centralną drogowcy zbudują natomiast przy ul. Ciołkowskiego. Ale to nie koniec inwestycji drogowych w mieście. W czwartek marszałek Jarosław Dworzański ogłosił, że są pieniądze na przebudowę kolejnego odcinka tej ulicy.

- Pracami zostanie objęty odcinek od ronda przy ulicy Kawaleryjskiej do ulicy Mickiewicza - podkreślał Dworzański. - Droga oczywiście będzie dwupasmowa i stanowić będzie takie naturalne przedłużenie budowanej drogi Białystok - Kleosin, a później Białystok - Księżyno, wraz z obwodnicą tego ostatniego.

Prace już właściwie się rozpoczęły, pierwsze roboty ruszyły na odcinku od ulicy Wiewiórczej. Inwestycja ma pochłonąć 37,98 mln zł, z czego 22,78 mln zł to pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pierwotnie zaplanowane były one na budowę lotniska. Jednak po problemach z raportem środowiskowym na tę inwestycje plany związane z budową lotniska trzeba było odłożyć na kilka lat. Unia się zgodziła, by w zmian fundusze zasiliły podlaskie drogi.

To będzie rok inwestycji
Przyszły rok minie pod znakiem inwestycji na trasie generalskiej. W tej chwili trwa przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Andersa. Chodzi o odcinek zaczynający się w sąsiedztwie siedziby straży pożarnej do ulicy Wąskiej. Przetarg powinien być rozstrzygnięty pod koniec tego roku.

W przygotowaniu jest też duża inwestycja dotycząca przebudowy ul. Kleeberga. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, prace także mogłyby ruszyć w przyszłym roku. Koszt przebudowy to 90 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna