Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe Subaru Impreza

Jerzy STOBIECKI www.echodnia.eu
Subaru impreza, to najbardziej znany model japońskiej marki.
Subaru impreza, to najbardziej znany model japońskiej marki. Fot. Jerzy STOBIECKI
Najbardziej znany model subaru od kilkunastu lat budzi emocje fanów sportów motorowych i motoryzacji.

Żaden model samochodu nie jest tak jednoznacznie kojarzony z sportem motorowym, jak subaru impreza. Kultowy model dominował na początku lat 90. XX wieku na rajdowych trasach i przyczynił się do popularyzacji marki.

Najnowsza generacja legendarnej imprezy, plasująca się w klasie aut kompaktowych, w podstawowej wersji z najmniejszym silnikiem o pojemności 1498 ccm i mocy 107 KM kosztuje 18 290 euro, czyli prawie 75 tysięcy złotych. Oferowana jest również z nowym silnikiem wysokoprężnym (również w układzie bokser), z turbosprężarką o mocy 150 KM. Jej wygląd jest znacznie "spokojniejszy" od agresywnych poprzedników.

Teraz hatchback

Nadwozie nowej generacji imprezy zupełnie nie przypomina poprzednich wcieleń japońskiej legendy rajdowej. Zerwanie z czysto sportową stylistyką i nadwoziem typu sedan wywołało lawinę komentarzy. Teraz to stonowany hatchback o bardzo klasycznych liniach. Projektanci zdecydowali się na odważny krok, rezygnując z jednej z najbardziej rozpoznawalnych cech poprzednich wcieleń - pozbawionych ram szyb w drzwiach. Ten zabieg dodatkowo uklasycznił wygląd imprezy.
Chociaż nadwozie jest bardzo "zwyczajne", ma kilka sportowych akcentów, jak spojler umieszczony w górnej krawędzi pokrywy bagażnika, stanowiący przedłużenie linii dachu, czy przednia część nadwozia z charakterystycznymi reflektorami i zderzakiem z dużym wlotem powietrza. Wersja z turbodoładowanym silnikiem, ma jeden wspólny elementem z poprzednikami. Jest nim wlot powietrza znajdujący się na masce.

Zmiana wyglądu pociągnęła za sobą znaczną poprawę komfortu. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mają do dyspozycji znacznie obszerniejsze i komfortowe wnętrze. Bagażnik nie rozpieszcza pojemnością - 301 litrów.

Wszystkie koła napędzane

Jednak pod podłogą bagażnika kryje się część mechanizmu, z którego słynie subaru, napęd wszystkich kół, w który wyposażana jest standardowo każda wersja imprezy. To rozwiązanie, które zapewnia znakomite prowadzenie w każdych warunkach drogowych. Dodatkowo układ przeniesienia napędu wyposażony jest w reduktor, co pozwala na pokonywania naprawdę trudnych odcinków drogi.

Podstawowym silnikiem wykorzystywanym do napędu imprezy jest benzynowa jednostka o pojemności 1,5 litra, który dysponuje mocą 107 KM. Nie jest to jednak silnik zapewniający sportowe osiągi. Pozwala rozpędzić auto maksymalnie do 175 km/h, a pierwsza "setkę" osiągnąć w czasie 14 sekund. Mocniejsze jednostki to benzynowy 2-litrowy silnik o mocy 150 KM i 2-litrowy turbodiesel rozwijający moc również 150 KM. Topowa jednostka, montowana w wersji WRX STI, to 2,5-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy dysponujący mocą 265 KM. Wszystkie silniki to czterocylindrowe jednostki o przeciwsobnym układzie tłoków (boxer). Ich konstrukcja i brzmienie to znak rozpoznawczy marki. Każda z jednostek dostępna jest z manulaną i automatyczną skrzynią biegów.

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji oznaczonej literą "R" obejmuje między innymi czołowe i boczne poduszki powietrzne, napęd na cztery koła z reduktorem, system ABS, komputer pokładowy, automatyczna klimatyzację i elektrycznie sterowane szyby wszystkich drzwi.

Źródło: Subaru Impreza nowej generacji - www.echodnia.eu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna