Spis treści
Spotkanie grupy ds. odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli
Przedstawiciele ZNP, biorący udział w spotkaniu grupy roboczej do spraw odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, działającej w ramach zespołu ds. pragmatyki zawodowej, zdają relację z przebiegu prac zespołu. Elżbieta Markowska, prezes Okręgu Pomorskiego ZNP i członek ZG ZNP, podkreśla, że spotkanie było owocne i toczyła się żywa dyskusja.
– Jeden z naszych najważniejszych postulatów dotyczy przedłużającego się postępowania dyscyplinarnego – mówi Ilona Kielańska, członek ZG ZNP i obrońca w postępowaniu dyscyplinarnym. – Niektóre postępowania przedłużają się nawet do ośmiu lat.
Kielańska podkreśla, że część tych spraw zostaje uznana za niezaistniałe, czyli kończy się uniewinnieniem nauczyciela, który nawet przez kilka lat jest zawieszony w swoich obowiązkach, co wpływa na jego jakość życia i zarobki. Jednym z czynników przedłużającego się postępowania jest niezrozumienie przepisów prawnych przez dyrektorów szkół. Szybko kierują sprawy do rzecznika, nie prowadząc swojego wewnątrzszkolnego postępowania, które mogłoby wyjaśnić wiele spraw wcześniej.
– Dobro dziecka jest oczywiście priorytetem, ale dobro nauczyciela, szczególnie tego niewinnego – zaznacza Kielańska – musimy również brać pod uwagę w kontekście społecznym, ale też emocjonalnym i rodzinnym.
Kwestia przygotowania komisji dyscyplinarnych
Omówiono także merytoryczne przygotowanie komisji dyscyplinarnych wyznaczanych przez kuratorów.
– W trakcie spotkania grupy poruszaliśmy także kwestie związane z prawem nauczycieli do obrony i jej skutecznością – mówi Marcin Wiśniewski, wiceprezes okręgu pomorskiego ZNP. – Postulowaliśmy, aby rzecznicy to były osobowe o przygotowaniu prawnym lub prawnicy. Postulowaliśmy także, aby komisje dyscyplinarne przechodziły regularne szkolenia, zestandaryzowane na poziomie całego kraju. Nasze postulaty spotkały się ze zrozumieniem pozostałych związków, a także strony samorządowej.
Wiśniewski zwrócił także uwagę na konieczność oddzielenia nadzoru pedagogicznego od postępowania dyscyplinarnego, co oznaczałoby, że przedstawiciele kuratoriów nie mogliby zasiadać w komisjach dyscyplinarnych.
Prawo do rzetelnego procesu
Krzysztof Stradomski, prawnik ZG ZNP, podkreśla, że w walce o rzetelność procesu dyscyplinarnego istotne jest doprecyzowanie, czym tak naprawdę jest dobro dziecka. Z tego pojęcia wynika dla nauczycieli najwięcej niedogodności w czasie trwania procesu.
– Jest to zwrot obecnie nieokreślony, wymaga on wyjaśnienia ze względu na ważne konsekwencje, które z tego wynikają – powiedział.
Prawnik podkreśla także, że obecny dostęp do akt sprawy, z uwagi na ich analogowy charakter, jest poważnie utrudniony i wymaga obecności w urzędzie kuratora. Omówiono także prawo nauczyciela do informacji o tym, jakie zarzuty mu się stawia.
Związkowcy podkreślają, że najważniejszą i pilną w tej chwili kwestią jest zapobiegnięcie przedłużania się toczących się spraw w związku z istniejącym wciąż przepisem covidowym, który wydłuża terminy wyjaśnienia przedawnienia o 3,5 roku. Będzie to priorytetowa sprawa w czasie dalszych prac.
Nowy obowiązek dla dyrektorów
Jednym z wniosków ZNP jest także, aby w ramach nadzoru i wspomagania kuratorium nakładało na dyrektorów szkół obowiązek opracowania procedur rozwiązywania konfliktów w szkole, jak również odbycia szkoleń dotyczących tych zagadnień.
Następne spotkanie odbędzie się na przełomie września i października.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!