Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Suwałk. 13 km drogi w trzy lata

Tomasz Kubaszewski [email protected]
Czy w takim samym tempie budowana będzie reszta drogi Via Baltica?
Czy w takim samym tempie budowana będzie reszta drogi Via Baltica? PixaBay
Jeżeli 13 km drogi będą budowali trzy lata, to ile potrwa budowa liczącej 190 km trasy Via Baltica? Przy takim tempie inwestycja nie zostanie najprawdopodobniej zakończona do 2020, czy nawet 2022 r. Ale poseł Andrzej Orzechowski z PO powodów do bicia na alarm nie widzi.

Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił właśnie, że do przetargu na suwalską obwodnicę zgłosiło się 20 firm. Najciekawsza związana z tym informacja dotyczyła jednak terminu wyłonienia zwycięzcy. To IV kwartał 2015 r.

Przedstawiciele GDDKiA tłumaczą, że takie są procedury i nic tu przyspieszyć się nie da. Budowa nie zacznie się więc szybciej niż w październiku przyszłego roku. A ile potrwa?

Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału informuje, że od 34 do 37 miesięcy. Zakłada się przy tym przerwę na okres zimowy. W najgorszym wariancie 13-kilometrowa dwupasmowa droga będzie gotowa dopiero wiosną 2019 r. W najlepszym - na przełomie 2018 i 2019 r.

Urzędników od dróg trzeba mobilizować. Mam nadzieję, że wkrótce to mi się uda.

Bożena Kamińska
posłanka PO

To całkowicie nowe terminy. Jeszcze niedawno prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, powołując się na ministerstwo infrastruktury, podawał, że budowa rozpocznie się wiosną 2015 r. I potrwa dwa lata, a być może nawet krócej. Najwięksi optymiści liczyli, że tą trasą da się przejechać już pod koniec 2016 r.

Czy w takim samym tempie budowana będzie reszta drogi Via Baltica? Ma ona zaczynać się w Budzisku, biec przez Ełk oraz Łomżę i kończyć w Ostrowi Mazowieckiej. To w sumie ponad 190 km. Przedsięwzięcie podzielone jest na kilka odcinków. Według dotychczasowych zapowiedzi, pierwsze przetargi miały być ogłoszone w 2017 r. Jeśli jednak i one będą rozstrzygane prawie rok, a kilkanaście kilometrów budowane przez trzy lata, to ta inwestycja nie ma żadnych szans na zakończenie w tej unijnej perspektywie finansowej, która trwa do 2020 r. A potem Polska takich środków z UE dostawać już nie będzie. Czy zatem trasa Via Baltica w ogóle powstanie?

Poseł Orzechowski z Ełku, który o tę inwestycję mocno do tej pory zabiegał, żadnego zagrożenia jednak nie dostrzega.

- Prace przy poszczególnych odcinkach Via Baltiki mają być prowadzone równolegle - przypomina. - Sądzę, że wszystko to pójdzie bardzo sprawnie, a cała droga będzie gotowa może nawet przed 2020 rokiem.

Tego optymizmu nie podziela do końca suwalska posłanka tej samej partii Bożena Kamińska. Już wcześniej zastrzegała, że nasze służby drogowe trzeba będzie mocno mobilizować. Po to, by trwające miesiącami starania zarówno o budowę obwodnicy, jak całej Via Baltiki nie poszły przypadkiem na marne.

- W najbliższym czasie umówię się na rozmowę z kierownictwem GDDKiA - mówi B. Kamińska. - Mam nadzieję , że tempo tych prac wyraźnie wzrośnie. Dotyczy to i suwalskiej obwodnicy, i reszty tak potrzebnej naszemu regionowi trasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna