Elektroniczne zwolnienia lekarskie - e-ZLA - lekarze mogą wystawiać od 2016 roku. Zwolnienia na papierowym formularzu (ZUS ZLA) mogą być wystawiane jeszcze do końca listopada 2018 r. Natomiast od 1 grudnia 2018 r. lekarze będą wystawiać już wyłącznie zwolnienia elektroniczne.

– Dzięki e-zwolnieniu informację o tym, że jesteśmy chorzy, nasz pracodawca otrzyma przez internet – mówi Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego. – Będziemy mieć też stały dostęp do swoich zwolnień lekarskich na Platformie Usług Elektronicznych.

Pracownicy nie muszą więc dostarczać zwolnienia do pracodawcy. Nie muszą też pilnować terminu 7 dni na dostarczenie papierowego druczka co wiąże się z ryzykiem ewentualnego obniżenia zasiłku chorobowego czy opiekuńczego z powodu przekroczenia tego terminu.

Zyskają też pracodawcy

Z kolei pracodawcy szybciej uzyskają informację o zwolnieniu wystawionym pracownikowi. Mogą przeprowadzić lub zlecić kontrolę poprawności wykorzystywania zwolnienia lekarskiego przez pracownika dla krótkich zwolnień. Nie muszą sprawdzać, czy pracownik dostarczył zwolnienie w terminie 7 dni od jego otrzymania, a poza tym ma stały dostęp do zwolnień lekarskich pracowników i możliwość eksportu zwolnień.

Co więcej, zobaczą wszystkie elektroniczne zwolnienia lekarskie swoich pracowników i będą je mogli wyeksportować oraz zapisać w komputerze lub na nośniku zewnętrznym. Wyeksportowany plik będzie zawierał wszystkie dane ze zwolnienia oraz dane o elektronicznym podpisie lekarza.

Warunek jest jeden – pracodawcy muszą mieć założony swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Taki profil obowiązkowo muszą mieć płatnicy, którzy zatrudniają więcej niż 5 osób. Inni nie mają takiego obowiązku, ale mogą to zrobić dobrowolnie.

Jak założyć konto PUE ZUS?

Do wyboru są cztery sposoby rejestracji i potwierdzenia profilu na portalu PUE ZUS:

1.Rejestracja profilu na www.zus.pl i potwierdzenie tożsamości w jednostce ZUS.
– wypełniamy formularz elektroniczny na www.zus.pl. Podajemy: imię i nazwisko, PESEL, adres mailowy, hasło, które ustalimy i numer telefonu kontaktowego.
– potwierdzamy tożsamość dokumentem w ciągu 7 dni od rejestracji w trakcie wizyty w dowolnej jednostce ZUS.

2. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą profilu zaufanego ePUAP
– wypełniamy formularz elektroniczny
– część danych uzupełnia się automatycznie, musimy ustalić hasło
– uwierzytelniamy przy użyciu profilu zaufanego ePUAP – Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej.

3. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą podpisu elektronicznego
– wypełniamy formularz elektroniczny
– część danych uzupełnia się automatycznie, musimy ustalić hasło
– potwierdzamy tożsamości użytkownika przy użyciu podpisu elektronicznego (podpis kwalifikowany, który ma certyfikat).

4. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą bankowości elektronicznej
– wypełniamy formularz elektroniczny
– część danych uzupełnia się automatycznie, ustalamy hasło
–potwierdzenie tożsamości użytkownika przy wykorzystaniu systemu bankowości elektronicznej w banku, który świadczy wspólnie z ZUS taką usługę.