Organizatorzy Pozytywne Wibracje Festival: "Jesteśmy zaszokowani"

archiwum
Archiwum
Jutro białostoccy radni zadecydują, czy przyznać pieniądze na Pozytywne Wibracje Festival. Organizatorzy wystosowali do nich list otwarty.

Szanowni Państwo,

Informacja o wniosku PO wykreślającym przez Radę Miasta Białystok z przyszłorocznego budżetu funduszy zaplanowanych na trzecią już edycję Festiwalu Pozytywnych Wibracji dotarła do nas w przededniu organizowanego przez nas z okazji 30. rocznicy stanu wojennego spektaklu pod patronatem Prezydenta RP Pana Bronisława Komorowskiego i Ministra Kultury Pana Bogdana Zdrojewskiego -" Kolęda Nocka 30 lat później", którego transmisję mogliście Państwo obejrzeć w Programie 2 w dniu 13 grudnia. Przypadek sprawił, że tę informację jako pierwsi przekazali nam członkowie Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej z Białegostoku, których zaprosiliśmy do naszego projektu. Oni nie chcieli wierzyć, że to prawda. My także.

Jesteśmy zaszokowani , gdyż sukces festiwalu, a szczególnie drugiej jego edycji, przerósł nasze najśmielsze oczekiwania, a my sami zakochaliśmy się w Białymstoku i staliśmy się ambasadorami tego miasta, promujemy je i współpracujemy także poza festiwalem, jak chociażby przy wspomnianej Kolędzie Nocce.

Białystok nigdy wcześniej nie miał tak nowoczesnej i znaczącej wizerunkowo imprezy kulturalnej o zasięgu ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym, bo przecież podczas tegorocznej edycji w kilkunastotysięcznym tłumie gości pojawili się pierwsi fani z zagranicy, a prestiżowy magazyn AUDIENCE już rok temu wymienił Białystok wśród 6 najważniejszych miast festiwalowych w Polsce. Zaledwie dwie edycje festiwalu sprawiły, że Białystok znalazł się na ustach setek tysięcy Polaków - fanów muzyki. Tysiące osób odwiedziło miasto i ze zdziwieniem odkrywali, że jest tak nowoczesne, piękne i przyjazne. Że hasło Dumny Białystok nie jest tylko pustym sloganem. Zwiedzali zabytki, spacerowali po ukwieconym rynku, robili wycieczki po okolicy, wydawali pieniądze w białostockich hotelach, restauracjach i sklepach, a wieczorem wracali na koncerty chociażby takich gwiazd jak Raphael Saadiq, czy Seal. Po powrocie z imprezy przekazywali swoje wrażenia dalej, wystarczy zerknąć na Facebook festiwalowy i komentarze ponad 5 tysięcy fanów festiwalu. Polska dowiedziała się, że jedna z najpiękniejszych rezydencji barokowych w Europie jest w centrum miasta, które staje się prawdziwą metropolią, a przecież jeszcze nie dawno kojarzone było z tzw. Polską B. Właśnie to było najbardziej komentowane podczas festiwalu i po nim, najczęściej padającym zdaniem było: nie mieliśmy pojęcia, że tu jest tak fajnie, pięknie, czysto i kolorowo…

Wraz z władzami miasta walczyliśmy także o tzw. weekendowego klienta - turystę z Warszawy. Chcieliśmy pokazać, że zamiast do Kazimierza nad Wisła, ma alternatywę na letnie krótkie wyjazdy. Miasto bardzo ładne, z tętniącym w nocy rynkiem, z infrastrukturą hotelową na wysokim poziomie i malowniczą okolicą Podlasia.

Poniżej przypominamy suche fakty dotyczące dwóch edycji PWF:

1. Wartość kampanii promocyjnej Miasta Białystok związanej z festiwalem - ponad 3 mln złotych brutto w 2010 r., ponad 5 mln złotych brutto w 2011 r.

2. Ilość publikacji - ponad 500 w 2010 r., ponad 800 publikacji w 2011 r., liczba przyznanych akredytacji medialnych - 80 w 2010 r. i 130 w 2011 r. Relacje obydwu edycji w kilku ogólnopolskich stacjach telewizyjnych.

3. Festiwal przyciąga do Białegostoku turystów z całej Polski - w 2010 roku wzięło w nim udział blisko 10 000, w 2011 roku - ponad 12 000 osób.

4. Specjalna nagroda miesięcznika ELLE w prestiżowym konkursie na kampanię promocyjną miasta bądź regionu "Złote Formaty".

5. Pozytywne Wibracje Festival jednym z Najlepszych Produktów Turystycznych Województwa Podlaskiego 2011 - wyróżnienie Prezesa Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

6. Pozytywne Wibracje Festival jednym z 5 wydarzeń (obok Heineken Open’er Festival i Fashion Week Poland) wyróżnionych przez Poland Style + Design Awards w kategorii Show, Event & Production.

Zwracamy uwagę szczególnie na pierwszy punkt: Kampania Medialna warta w opinii domów mediowych ponad 5 mln zł przy budżecie w wysokości 2,1 mln. To dlatego miasta inwestują w festiwale, bowiem przekłada się to w prosty sposób na gigantyczną reklamę, za którą normalnie trzeba byłoby zapłacić dużo więcej gotówki, a badania pokazują jeszcze, że efekty zwykłej reklamy są zdecydowanie uboższe, niż działanie poprzez wydarzenia artystyczne, bo dla odbiorców/konsumentów liczą się fakty i dorobek, a nie hasła reklamowe.

Wartość medialna zwycięstwa naszego festiwalu w konkursie ONET na najpiękniejszy polski festiwal jest wielokrotnie większa, niż wykupienie reklamy z podobnym hasłem. Nasze społeczeństwo już dawno przestało wierzyć zwykłym reklamom miast, liczy się faktycznie to, co miasto proponuje turystom, inwestorom, przyjezdnym.

Podpisaliśmy z Białymstokiem list intencyjny na organizację festiwalu w latach 2010 - 2013. Planowaliśmy też dalszy rozwój tego wydarzenia.

Nieporozumieniem jest zestawianie nas i porównywanie z klubem piłkarskim Jagielloni Białystok, wydarzeniami lokalnymi organizowanymi przez organizacje pozarządowe (np. Up To Date), czy Operą Podlaską. Albo z wydatkami na edukację. Wszystkie te inicjatywy i programy zawsze wspieraliśmy i popieraliśmy. Tak samo jak wydatkowanie 4,5 miliona złotych na Galerię Arsenał. Nie ma powodu, aby tworzyć sztucznej konkurencji między nami wszystkimi. Te projekty muszą nadal rozwijać się z roku na rok.

Wspólnie z Państwem udało nam się stworzyć coś naprawdę unikalnego i zaskakującego w tej części Polski: międzynarodowe, prestiżowe wydarzenie muzyczne, z którego Białostocczanie mogą być naprawdę dumni. Już rok temu jedno z miast zwróciło się do nas z pytaniem o możliwość przeniesienia festiwalu z Białegostoku do nich. W tym roku padły już trzy bardzo konkretne propozycje. My bez wahania odpowiedzieliśmy NIE. Nie podjęliśmy żadnych rozmów. Przekonani o lojalności, która nas wszystkich zobowiązuje. Chcemy ten festiwal organizować w Białymstoku, na dziedzińcu Pałacu Branickich i rozwijać tę imprezę przez najbliższe lata, tak, jak to zrobili inni organizatorzy ważnych wydarzeń artystycznych w Polsce i na świecie.

Po dwóch edycjach, po inwestycji Miasta, po naszym wysiłku włożonym w produkcję i promocję imprezy, mamy już pewność, że za rok konieczne będzie zbudowanie drugiej sceny w amfiteatrze, zaś na pięciolecie Pozytywne Wibracje Festiwal kolejna scena festiwalowa będzie musiała powstać na stadionie, gdyż do budżetu miasta na pewno dołączą komercyjni sponsorzy. Tak dzieje się wszędzie. Tak będzie i w Białymstoku, którego najbardziej rozpoznawalną marką może nadal być właśnie Pozytywne Wibracje Festival.

Szanujemy niezależność i autonomiczność Państwa decyzji. Rozgrywki polityczne i zamieszanie pokrzyżowały nam plany bliższej, a jakże naturalnej współpracy nad festiwalem z Podlasiem. Nie chcemy paść ofiarą takich samych przetasowań politycznych w samym Mieście Białystok. Podczas sesji Komisji Kultury Rady Miasta byliśmy przepytywani, atakowani, sprawdzani - przez ponad 2 godziny rozmawialiśmy z radnymi w obecności lokalnych dziennikarzy. Efektem było jednogłośne, i niezależne od barw partyjnych, poparcie dla projektu rozwoju festiwalu przez członków Komisji Kultury. Prezydent Białegostoku, człowiek, który ma trzeci wynik w Polsce po wyborach samorządowych, z początku sceptyczny wobec festiwalu, zaapelował o zmianę Państwa decyzji. My także apelujemy o rozsądek, powtórną analizę, o długofalowe myślenie, a także o zwrócenie uwagi, że ludzie zapamiętają to głosowanie na lata. Oczywiście deklarujemy bliską współpracę z radnymi w przyszłości.

Z wyrazami szacunku,

Paweł Kwiatkowski
Prezes Zarządu AGENCJI JAMBOREE (Grupa STX JAMBOREE)

Stanisław Trzciński
Prezes Zarządu STX Records (Grupa STX JAMBOREE)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3