Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza ciężarówka w Polsce zasilana LNG. Od firmy Scania kupił ją białostocki Wojtex

Maryla Pawlak-Żalikowska
To jest pierwszy zakup Scanii LNG w Polsce i tym samym na Podlasiu – nie ukrywa dumy Wojciech Kusnerz, prezes firmy Wojtex Transport Międzynarodowy, w której barwach będzie jeździła ciężarówka zasilana skroplonym gazem ziemnym oficjalnie odebrana wczoraj w Choroszczy w białostockim oddziale Scania Polska.

Scania R410 LNG, którą od wczoraj oficjalnie dysponuje podlaska firrma Wojtex Transport Międzynarodowy, to pierwsza ciężarówka w polskiej firmie wyposażona w silnik zasilany LNG, czyli skroplonym gazem ziemnym.

Jak wyjaśnia prezes Kusnerz, do zakupu takiego właśnie pojazdu skłoniła go m.in. polityka rządu niemieckiego, który zniósł opłaty za autostrady przez najbliższe dwa lata dla samochodów zasilanych LNG, ale też fakt, że od 1 stycznia w Polsce zniesiona została akcyza na skroplony gaz ziemny.

– Można teraz powiedzieć, że jest to średnio paliwo tańsze od diesla o 30 procent – dodaje właściciel firmy Wojtex, której flota liczy 20 ciężarówek i wszystko to są samochody nie starsze niż 5 lat. – Wiadomo, że obecna polityka Unii Europejskiej polega na odchodzeniu od diesla i skłanianiu się w stronę paliw przyjaźniejszych dla środowiska. Nie ma więc innej alternatywy dla transportu ciężkiego jak LNG.

Wojciech Kusnerz widzi szansę na poprawę konkurencyjności Wojteksu na rynku właśnie w obniżeniu kosztów paliwa. Ma też nadzieję, że może polski rząd pójdzie śladem niemieckiego, który dotuje ekologiczne rozwiązania transportowców niemieckich kwotą 8 tysięcy euro przy zakupie pojazdu zasilanego LNG.

Scania R410 LNG ma być wykorzystywana do przewozu ładunków na trasie Polska - Hiszpania w zestawie z naczepą chłodnią (na jednym tankowaniu samochód ten może przejechać około 1100 kilometrów). Pierwsze tankowanie zapewniła nowemu nabytkowi Wojteksu białostocka firma Barter i ona jest też w stanie regularnie dostarczać LNG Scanii dzięki mobilnym urządzeniem służącym do tankowania z jej cystern (ma już kilkuletnie doświadczenie w tym zakresie, ale do tej pory z jej usług korzystały pojazdy przejeżdżające przez Polskę, a nie pochodzące z regionu).

Obecnie samochody ciężarowe zasilane LNG produkują tylko dwie marki Scania i Iveco. W tym kierunku zmierza także Volvo, ale na razie auta tej marki zasilane są jednak w systemie dualnym – z dieslem.

- To że będziemy pierwsi, którzy w tym regionie dostarczyli pojazd tego typu, wiemy np. na podstawie rejestracji w systemie CEPIK – wyjaśnia Jacek Dmuchowski, dyrektor Białostockiego Oddziału Scania w Polska S.A. w Choroszczy. – Scania rozpoczęła dostawy pojazdów LNG już w zeszłym roku w krajach zachodnich. Dostawa dla firmy Wojtex jest nie tylko pierwszą w woj. podlaskim, ale też w całej Polsce.

Samochody te mają silniki specjalnie przygotowane pod zasilanie LNG – cała konstrukcja jest Scanii. – W LNG wchodzi się przede wszystkim ze względów środowiskowych, żeby emitować jak najmniej CO2 – tłumaczy Jacek Dmuchowski, - Silniki napędzane LNG jak i CNG emitują CO2, ale w znacznie mniejszej ilości niż silniki diesla. W dodatku można w nich wykorzystywać tzw. biogaz, który jeszcze bardziej ogranicza tę emisję. Coraz więcej samochodów o takim napędzie porusza się w Europie i można też na tej podstawie ocenić, że LNG sprawdza się jako paliwo stosowane w ciężarówkach.

- W Polsce jest problem z siecią. Natomiast przygotowuje się firmy i zaczynają się powoli otwierać stacje – wyjaśnia dyrektor Dmuchowski, - Również lokalnie nawiązujemy kontakt z firmą Barter, namawiamy ich, żeby postawili taką stację dla klientów nie tylko naszych. Barter będzie testował nasz pojazd w tym roku i być może się na taki ruch zdecydują. W Polsce są już punkty, gdzie powstają przetwórnie LNG na gaz ziemny np. w Grajewie, ale tam nie ma stacji paliw dla pojazdów.

Czytaj też:
Barter/Mlekpol. LNG ekologiczną alternatywą dla branży spożywczej

Barter SA z pierwszą mobilną stacją LNG. Dla firmy SaMasz

Pozostaje jednak problem powszechności stacji pozwalających na tankowanie LNG.

Okazuje się, że Scania z Shellem i kilkoma innymi podmiotami otrzymały granty z Unii Europejskiej, żeby powstała cała infrastruktura LNG w całej Europie. W Polsce – jak dodaje Jacek Dmuchowski – w ciągu roku, półtora ma powstać osiem stacji.

Scania R410 LNG ma zautomatyzowaną skrzynię biegów Scania Opticruise z retarderem oraz wszystkie systemy wspomagające prowadzenie pojazdu. Kabinę kierowcy zaprojektowano i wykonano tak, aby była jak najbardziej ergonomiczna i przystosowana do pracy kierowcy w długiej trasie – jest przestronna, ma wysoki dach i są w niej m.in. dwie lodówki oraz klimatyzacja postojową.
Wojciech Kusnerz zapowiada, że chętnie kupi kolejny samochód na LNG jesienią tego roku.

Uroczyste przekazanie pojazdu odbyło się w Białostockim Oddziale Scania Polska S.A. w Choroszczy. Wzięli w nim udział m.in. Wojciech Kusnerz – prezes Wojtex Transport Międzynarodowy, Jacek Dmuchowski – dyrektor Scania Polska S.A. O/Białystok, Dariusz Maliszewski – PKO Leasing Dyrektor Oddziału oraz przedstawiciele firmy Barter S.A.

Ciekły gaz ziemny - w skrócie LNG (liquefied natural gas) -
to dobrze nam znany gaz ziemny, ale w ciekłym stanie skupienia, czyli w temperaturze poniżej –162 °C . Dlatego wymaga specjalnego zbiornika kriogenicznego. Podczas skraplania zmniejsza objętość ponad 600 razy, dzięki czemu wzrasta tzw. gęstość energii. Następuje też bardzo dokładne oczyszczanie gazu z dwutlenku węgla, azotu, mieszaniny propanu i butanu, wilgoci, helu itp. Dlatego LNG jest uznawany za bardzo czyste paliwo o liczbie oktanowej 130 – wydajne i przyjazne środowisku, spełniające odpowiednie normy przy coraz bardziej restrykcyjnych przepisach dotyczących czystości spalin. W odróżnieniu od diesla siniki zasilane LNG cechuje też cicha praca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pierwsza ciężarówka w Polsce zasilana LNG. Od firmy Scania kupił ją białostocki Wojtex - Kurier Poranny

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna