Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piesi bardziej bezpieczni

źródło: Volvo, opr. (pw)
Volvo przeprowadza już ostatnie testy systemów, dzięki którym ochrona pieszych będzie większa
Volvo przeprowadza już ostatnie testy systemów, dzięki którym ochrona pieszych będzie większa Fot. Volvo
Wraz z planowaną na 2010 rok premierą nowego Volvo S60, Volvo Cars zaprezentuje dwa nowe systemy bezpieczeństwa czynnego - "Pedestrian Safety" - wykrywający pieszych na drodze samochodu oraz nową generację technologii "Collision Warning with Full Auto Brake".

Jak to działa? Wyjaśnimy to na przykładzie. Np. na ulicę wpada piłka. Za nią bez zastanowienia wybiega dziecko - tuż przed maskę zbliżającego się samochodu. Czy kierowcy uda się uniknąć wypadku? Okazuje się, że jest to możliwe. System "Pedestrian Safety", wykrywa ludzi na drodze samochodu. Umożliwia on automatyczne uniknięcie kolizji przy prędkości poniżej 25 km/h, jeśli kierowca nie zdoła zareagować na czas.

- Jeśli samochód porusza się szybciej, system ma za zadanie maksymalnie ograniczyć siłę zderzenia - mówi Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie Volvo Cars. - W większości wypadków jesteśmy w stanie zredukować skutki kolizji o około 75 procent. Szacujemy, iż w niektórych wypadkach możliwe będzie ograniczenie śmiertelności nawet o 85 proc.

Technologia ta jest również pomocna w przypadku tylnych kolizji z innymi pojazdami. Według statystyk połowa kierowców, którzy uderzyli w tył innego pojazdu, w ogóle nie hamuje przed zderzeniem.
Drugim systemem, mającym pomóc kierowcy podczas krytycznej sytuacji na drodze jest "Collision Warning with Full Auto Brake". Umożliwia on całkowite uniknięcie kolizji (w przypadku gdy względna różnica prędkości między pojazdami wynosi mniej niż 25 km/h).

Technologia "Collision Warning with Full Auto Brake" oraz "Pedestrian Safety" wykorzystuje nowy, działający w dwóch trybach radar zainstalowany w osłonie chłodnicy, kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby obok lusterka wstecznego oraz centralną jednostkę sterującą. Radar w połączeniu z kamerą umożliwia stałe monitorowanie drogi. Jego zadaniem jest wykrywanie obiektów i mierzenie odległości, w jakiej się znajdują. Kamera natomiast służy do określenia, z jakiego typu obiektami mamy do czynienia.

System jest zaprogramowany tak, aby reagować na samochody stojące z przodu lub poruszające się w tym samym kierunku, co pojazd kierowcy. Dzięki nowoczesnemu radarowi, o szerokim polu widzenia, system wykrywa pieszych, którzy dopiero mogą wejść na drogę. Kamera pozwala na monitorowanie schematów ruchu pieszych.

O sytuacji zagrożenia kierowca informowany jest za pomocą sygnału dźwiękowego oraz migającego światła na wyświetlaczu umieszczonym na przedniej szybie. W celu wywołania natychmiastowej, intuicyjnej u kierowcy reakcji, ostrzeżenie wizualne ma postać światła stopu. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a system uzna, że samochód jest blisko kolizji z innym obiektem, włączane jest hamowanie z pełną intensywnością.

- Układ aktywnego włączania hamulców wymaga, aby dany obiekt został zidentyfikowany zarówno przez radar, jak i kamerę - wyjaśnia Thomas Broberg. - Dzięki najnowszej technologii czujników, teraz możliwe jest hamowanie z pełną mocą.

Ze statystyk wynika, że w krajach Unii Europejskiej odsetek pieszych w śmiertelnych wypadkach drogowych wynosi od 10 do 25 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna