Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Plaga fałszywych komentarzy zalewa internet

(at)
Szeptany marketing jest coraz częstszy w sieci
Szeptany marketing jest coraz częstszy w sieci sxc.hu
Odwiedzając sklepy internetowe, czytając specjalistyczne fora musimy niezwykle uważać na polecające opinie. Jesteś niezadowolony z zakupu odtwarzacza mp3 zachwalanego w internecie? Pochlebne słowa pod danym towarem mogły być opłacone.

Kupując produkt przez internet, musimy bacznie obserwować sugestie użytkowników na dany temat. Okazuje się, że pozytywne recenzje często piszą osoby wynajęte przez agencje marketingu, agencje PR czy po prostu pracownicy danych firm. Za pojedyńczą pochlebną opinię dostaniemy 10-20 gr, ale liczba komentarzy zostawianych w internecie przez osoby zarabiające w ten sposób na życie sięga nawet kulkuset wpisów na dobę.

W prasie o oszustwach zrobiło się głośno gdy ujawniono oferty jakie Mechanical Turk - firma należąca do Amazon.com (największego sklepu internetowego na świecie) proponowała wynagrodzenie za pisanie pozytywnych recenzji routerów firmy Belkin. Firma wymagała ogólnego zapoznania się ze specyfikacją techniczną urządzenia, poprawnego języka w pisanych postach, wystawiania najwyższych ocen oraz zaznaczania innych - negatywnych komentarzy, jako nieprzydatne. Oczywiście oceniający z reguły nie miał styczności z komentowanych sprzętem.

Polskim odpowiednikiem są osoby oceniające produkty spożywcze, książki, płyty, a nawet filmy, których nigdy nie widziały na oczy. Szeptana reklama polega na delikatnej sugestii dezinformującej potencjalnego użytkownika - "słyszałem że produkt X jest dobry, ale Y jest jeszcze lepszy".

Pokusa zakupienia towaru poleconego przez znajomego jest tak silna, że nie zastanawiamy się nad jej realnością. Skoro danej rzeczy używa znana nam osoba, ta rzecz na pewno jest dobra. A paradoksalnie, takie złudzenie tworzą internetowe komentarze.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o sprawie wie, nie jest jednak zrobić w stanie niczego, co postawiłoby w oskarżenie osoby zajmujące się fałszywym komentowaniem. Szanse na wygraną w związku ze skargą na osobę polecającą nam np. zakup telewizora są znikome. Nie istnieje większa możliwość udowodnienia fałszerstwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna