Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płynna zmiana

Michał Franczak
Skrzynia biegów DSG, czyli komfort skrzyni automatycznej i kontrola jak w przekładni ręcznej
Skrzynia biegów DSG, czyli komfort skrzyni automatycznej i kontrola jak w przekładni ręcznej
Komfort jazdy zależy w dużej mierze od rodzaju skrzyni biegów. A oferta na rynku jest coraz szersza.

Nawet początkujący kierowca nie zgasi przypadkowo samochodu z automatyczną skrzynią biegów - mówi Tadeusz Wiński z białostockiego Polmozbytu Plus. - Samochód z taką przekładnią jest znacznie prostszy i wygodniejszy w prowadzeniu. Poza tym, dzięki automatycznej skrzyni biegów nie nadwyrężamy silnika. Pracuje ona w oparciu o sprzęgło hydrodynamiczne, zmiana biegów jest optymalna, zatem nie powoduje ona zbytniego obciążenia jednostki napędowej.

Wyższa technika

Automatyczne skrzynie biegów są coraz bardziej zaawansowane. Kiedyś były czterobiegowe, niezbyt ekonomiczne. Silnik musiał na jednym biegu pracować w szerokim zakresie obrotów, co powodowało większe zużycie paliwa. Dzisiejsze skrzynie automatyczne mają nawet sześć biegów i bywają bardziej ekonomiczne od ręcznych przekładni.

Na rynku jest także coraz więcej rodzajów skrzyń automatycznych - mamy automaty bezstopniowe, dwusprzęgłowe, z możliwością ręcznej zmiany biegów, skrzynie zautomatyzowane. To, która z opcji nam będzie odpowiadać zależy od naszych własnych upodobań, dlatego przed ostateczną decyzję najlepiej odbyć dłuższą jazdę próbną.

Skrzynia biegów służy najbardziej efektywnemu wykorzystaniu mocy silnika. Niestety - jednostki napędowe są najbardziej wydajne w wąskim zakresie obrotów, dlatego trzeba odpowiedniej skrzyni, by wycisnęła z niego jak najwięcej. Idealna przekładnia musi być wytrzymała, by podołać dużemu momentowi obrotowemu. Przełożenia powinny być płynne i krótkie. To wszystko wymaga zastosowania zaawansowanej technologii.

Rodzaje

Najprostsza konstrukcja to ręczna skrzynia biegów - jest to również rozwiązanie najtańsze - dzisiejsze ręczne manualne przekładnie mają dużą odporność na przeciążenia, ich wadą z kolei jest wrażliwość na umiejętności kierowcy. Niewprawna osoba za kółkiem może doprowadzić do szybszego zużycia skrzyni, czy też spalenia sprzęgła. Skrzynia zautomatyzowana od ręcznej różni się tym, że ma dodatkowe siłowniki sterujące sprzęgłem. Wyręczają one kierowcę przy zmianie biegów. Kierowca zmienia biegi dźwignią lub przyciskami przy kierownicy. Jest to rozwiązanie połowiczne i niestety - jego efekty również takie bywają.

Nowoczesne skrzynie biegów DSG, czyli dwusprzęgłowe docenia przede wszystkim ci, którzy lubią dynamiczną jazdę. Przy zmianie biegów nie jest odcinany napęd, dzięki czemu przy użyciu tej skrzyni przyspieszamy równie żwawo jak przy ręcznej przekładni. Biegi są zmieniane szybciej, niż zrobiłby to najlepszy kierowca. Do tego dodajmy porównywalne jak przy przekładni manualnej zużycie paliwa. Wady - taka skrzynia jest droga i skomplikowana w naprawie. Jednak awaryjność nowoczesnych skrzyń biegów nie jest wysoka.
- Jeżeli zdecydujemy się na samochód z przekładnią automatyczną, pamiętajmy o tym, by co 30 tys. km wymieniać olej przekładniowy. Jeżeli będziemy robić to regularnie, nie trzeba się martwić naprawami - dzisiejsze konstrukcje starzeją się w takim samym tempie, jak sam silnik - mówi Tadeusz Wiński.
Przeciwnicy automatycznych skrzyń biegów argumentują, że wolą sami dobierać odpowiedni bieg do warunków jazdy. Ale dlatego wymyślono skrzynie z różnymi programami jazdy (sport, śnieg, komfort) oraz skrzynie automatyczne, pozwalające w każdym momencie na ręczną zmianę biegów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna