Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaskie firmy. Pandemia i wojna, czyli jak zagraniczne spółki Promotechu radzą sobie z nowymi wyzwaniami

Opr. Andrzej Matys
Białostocki Promotech jest innowacyjnym producentem profesjonalnych elektronarzędzi, urządzeń do automatyzacji spawania oraz systemów przemysłowych. Na rynku obecny jest od 35 lat. Jego produkty odpowiadają wymogom i standardom rynków krajów wysoko rozwiniętych, dlatego większość produkcji trafia za granicę.
Białostocki Promotech jest innowacyjnym producentem profesjonalnych elektronarzędzi, urządzeń do automatyzacji spawania oraz systemów przemysłowych. Na rynku obecny jest od 35 lat. Jego produkty odpowiadają wymogom i standardom rynków krajów wysoko rozwiniętych, dlatego większość produkcji trafia za granicę. Promotech
Najpierw pandemia, a teraz wojna na Ukrainie, kryzys energetyczny i spowolnienie gospodarcze. Z takimi problemami boryka się także białostocki eksporter Promotech i jego zagraniczne spółki. Producent innowacyjnych narzędzi i automatów spawalniczych ponad 90 proc. swojej produkcji sprzedaje za granicą, m.in. za pośrednictwem swoich pięciu spółek-córek na całym świecie. Jak sobie radzi z obecną sytuacją na rynkach?

- Wszyscy nasi klienci i partnerzy borykają się z dynamicznie rosnącymi cenami, problemami z dostępnością części i całych urządzeń, inflacją, znaczącymi wahaniami kursów walut, wysokimi kosztami energii, drogim transportem czy brakiem specjalistycznej kadry pracowniczej. W efekcie wojny na Ukrainie prawie cały świat jest dodatkowo zdestabilizowany przerwanymi łańcuchami dostaw (głównie surowców kopalnych) oraz eksplodującymi cenami energii elektrycznej i gazu – mówi Bohdan Zaleski, wiceprezes ds. handlu Promotechu i dodaje: – Wszystko wskazuje na to, że w Europie nadchodząca zima będzie bardzo trudna, co na pewno przełoży się bezpośrednio na inne kontynenty i na globalną gospodarkę.

Amerykanie już na prostej

Amerykański Steelmax Tools LLC najpoważniejsze skutki pandemii ma za sobą; większość rynków, na których działa jest już otwarta, a sytuacja szybko wraca do normy. Spółka bardziej obawia się bezpośrednich konsekwencji napięć pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, a Chinami, jeśli te nadal będą eskalować. Mimo to, spodziewa się rekordowej sprzedaży w 2022 roku i jego dalszego wzrostu w 2023 roku.

Czytaj również:

- Problemy z dostawami były największymi, z jakimi musieliśmy się borykać, ale były one dość dobrze zarządzane. Przełożyło się to na dobre wyniki w latach 2021 i 2022. Nasze rynki były odizolowane od wielu negatywnych wydarzeń na świecie, m.in. wojna na Ukrainie wpłynęła na naszą działalność marginalnie. Dotyka ona głównie naszych dostawców, w tym Promotechu, co jednak nie oznacza, że (w miarę rozwoju sytuacji) nie odczujemy jej skutków także bezpośrednio – zapewnia Kevin Allen, prezes Steelmax Tools.

Europa łapie oddech

Najmłodsza córka białostockiego producenta - Promotech Deutschland skutki pandemii odczuła już na starcie. Z powodu covid jej rejestracja spóźniła się o kilka miesięcy. Do tego dochodziła niepewna sytuacja gospodarcza, spadek zamówień, co już na początku skutkowało ograniczeniem inwestycji i wstrzymaniem wielu projektów. Jednak, dłuższe terminy dostaw i krótkotrwałe korekty cen prowadzą do zakupów strategicznych – wyraźną przewagę zyskują ci, którzy mogą dostarczyć towar szybciej i pewniej.

- Obecnie to już nie silni "zjadają" słabych, ale szybcy powolnych i tutaj widzimy swoją szansę. Konsekwentna praca na rynku, dobry marketing, stale rosnącą obecność w mediach społecznościowych, ustny przekaz, firmowe prezentacje i warsztaty sprawiają, że Promotech-Deutschland i jego produkty stają się coraz bardziej znane. Dealerzy są bardziej otwarci na rozmowy, rośnie też chęć promowania naszych produktów na rynku - wyjaśnia prezes Promotech Deutschland.

Promotech w Brazylii, Gabonie i na Tajwanie. Pionierskie wyj...

Z kolei włoska spółka Promotechu, SSQ problemy związane z pandemią ma już za sobą. Wyniki finansowe firmy poprawiają się z roku na rok. - Można powiedzieć, że po tym okropnym i mrocznym okresie nastąpił prawdziwy renesans – mówi Alberto Barbagallo, prezes i współwłaściciel SSQ. – Było to możliwe m.in. dzięki rządowej pomocy finansowej, z której skorzystała większość firm.

W nowej sytuacji pojawiły się jednak nowe, pocovidowe problemy: trudności w zachowaniu łańcuchów dostaw, brak komponentów i niesamowite wzrosty cen.

Czytaj również:

- Jako producenci silników postanowiliśmy walczyć z tymi problemami, zwiększając stan magazynowy, co dało nam gwarancję zachowania rozsądnego czasu dostaw (znacznie lepszego niż u konkurencji) i utrzymania kosztów pod kontrolą – dodaje Alberto Barbagallo. - Obawy mogą budzić prognozy spowolnienia produkcji przemysłowej we Włoszech w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Niepewność zwiększają też wyniki wrześniowych wyborów, w których zwyciężyli konserwatyści.

Nowe strategie spółek w Indiach i w Emiratach

Pandemia wpływa na działalności PME w Sharyah (Zjednoczone Emiraty Arabskie) na różne sposoby: spadło tempo rozwoju spółki, wzrosła niepewność klientów wobec inwestycji, wiele nowych, dużych projektów automatyzacji spawania zostało wstrzymanych. Spółka stara się jednak przezwyciężyć niekorzystne trendy i zwiększać sprzedaż tworząc nowe strategie rynkowe.
Priorytetem jest zmniejszenie kosztów zapasów i kosztów operacyjnych firmy oraz zwiększenie liczby nowych klientów i rozwój biznesu na rynkach krajów Zatoki Perskiej, Pakistanu oraz Afryki Wschodniej. Kolejne wyzwania to - budowa świadomości klientów na temat automatyzacji spawania poprzez regularne spotkania online.

Czytaj również:

Z kolei Promotech FM z New Delhi (Indie), co prawda odnotowała wzrost sprzedaży - jednak nie tak wysoki, ja to zakładała przed kryzysem. O ile globalne problemy z zaopatrzeniem nie dotknęły jej zbytnio (dzięki utrzymywaniu wystarczających zapasów), o tyle wzrost cen materiałów konstrukcyjnych ma na nią ogromny wpływ – ale jest to ogólnoświatowy i nieuchronny trend. Mimo to firma na różne sposoby stara się obniżyć koszty działalności. Wprowadziła wideokonferencje zamiast spotkań z klientami końcowymi, oferuje promocje w przypadku kolejnych zamówień i samodzielnych instalacji maszyn. Aby dotrzeć do nowych rynków i uniezależnić się od jednej branży, skutecznie rozwija marketing w mediach społecznościowych.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Podlaskie firmy. Pandemia i wojna, czyli jak zagraniczne spółki Promotechu radzą sobie z nowymi wyzwaniami - Kurier Poranny

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna