Prawie 1700 zgłoszeń do Rzecznika Praw Pacjenta
Do Departamentu Postępowań Wyjaśniających w biurze Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło łącznie 1680 zgłoszeń z województwa podlaskiego. Chodzi o okres od 1 stycznia do 30 września 2021 r.
Większość to interwencje na Telefoniczną Infolinię Pacjenta. Pomocy na niej szukało aż 1236 osób z naszego regionu. Na kogo skarżyli się pacjenci? Większość telefonów dotyczyła zastrzeżeń do pracy lekarzy rodzinnych - 364 zgłoszenia związane były właśnie z działalnością POZ-tów. 229 telefonów dotyczyło leczenia szpitalnego, 183 – Ambulatoryjnej Opieki specjalistycznej (czyli poradni specjalistycznych), 97 – programu szczepień, 44 – rehabilitacji i 32 - centrów zdrowia psychicznego. 19 z 1236 zgłoszeń na infolinię zakończyło się interwencjami rzecznika. W pozostałych zgłoszeniach udzielono informacji i porad.
Przeczytaj też:
Pacjenci gremialnie wybierali kontakt telefoniczny z biurem rzecznika, niemniej do Departamentu Postępowań Wyjaśniających trafiły 193 zgłoszenia pisemne od mieszkańców Podlaskiego.
- Podjęto 14 postępowań wyjaśniających, wydano 6 stwierdzeń naruszenia praw pacjenta, a 7 postepowań jest nadal w toku - informuje Małgorzata Duda z Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji Rzecznika Praw Pacjenta. - Biuro rzecznika skierowało 80 wystąpień do podmiotów leczniczych, a 10 spraw przekazano do rozpatrzenia zgodnie z kompetencjami. W 73 sprawach udzielono pacjentom pisemnych informacji i porad.
Jakie problemy najczęściej zgłaszali pacjenci z naszego regionu? Skargi na Podstawową Opiekę Zdrowotną związane były z problemami w kontakcie (telefonicznym, osobistym, mailowym), z rejestracją i zapisem na wizytę. Podlasianie mieli też zastrzeżenia do teleporad – narzekali przede wszystkim na długie oczekiwanie, jakość porad, leczenie na odległość bez efektów, a nawet odmowy wizyt osobistych.
W przypadku leczenie szpitalnego pacjenci mieli zastrzeżenia do leczenia, ale też zgłaszali przypadki odmowy obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Zwracali również uwagę na problemy z uzyskaniem informacji o stanie zdrowia osoby bliskiej oraz narzekali na czas oczekiwania na przyjęcie do szpitala lub na planowy zabieg. Pojawiły się też zgłoszenia kwestionujące wypisy ze szpitala oraz zakaz odwiedzin.
Przeczytaj też:
- Jeśli chodzi o Ambulatoryjną Opiekę Specjalistyczną, pacjenci z województwa podlaskiego zgłaszali problemy w kontakcie (telefonicznym, mailowym i osobistym) z rejestracją, zapisem na wizytę. Skarżyli się też na odległy termin wizyty, długie oczekiwanie, mieli też zastrzeżenia do leczenia - wylicza Małgorzata Duda.
Podlasianie interweniowali u rzecznika również w sprawie Narodowego Programu Szczepień przeciwko COVID-19. Tutaj zgłoszenia dotyczyły problemów z poszukiwaniem informacji o programie i procesie szczepień i dokumentacją szczepień. Pojawiały się też pytania o Fundusz Kompensacyjny.
Podlaski NFZ: 144 skargi od pacjentów
Mieszkańcy naszego regionu szukali pomocy nie tylko u Rzecznika Praw Pacjenta, ale też w Podlaskim Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Od 1 stycznia 2021 roku wpłynęły do nas 144 skargi na świadczeniodawców dotyczące realizacji świadczeń zdrowotnych - mówi Beata Leszczyńska, rzecznik prasowa podlaskiego NFZ.
Choć - podobnie jak w przypadku zgłoszeń do Rzecznika Praw Pacjenta - najwięcej skarg dotyczyło działania POZ-tów, to dysproporcja między nimi a innymi podmiotami nie była już tak duża.
Na działalność lekarzy rodzinnych wpłynęło 37 skarg. Dotyczyły one braku telefonicznego kontaktu z placówką, realizacji przez lekarzy wyłącznie e-porad, braku możliwości uzyskania świadczenia w dniu zgłoszenia oraz braku możliwości zapisania się na wybrany przez pacjenta termin.
Przeczytaj też:
31 skarg związanych było z funkcjonowaniem ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
- Pacjenci zwracali uwagę na brak możliwości zapisania się na wizytę do poradni z powodu nieodbierania telefonów, niemożność uzyskania badania diagnostycznego oraz nierespektowanie przez placówkę uprawnień pacjentów do świadczeń poza kolejnością - informuje Beata Leszczyńska.
Jedynie 8 skarg do NFZ-tu związanych było z leczeniem szpitalnym. Pacjenci narzekali na konieczność zaszczepienia się na WZW przed przyjęciem do szpitala w celu wykonania zabiegu operacyjnego, na przekładanie terminów przyjęcia do szpitala, wyznaczenie odległego terminu przyjęcia, a także odmowę przyjęcia z powodu braku testu na koronawirusa.
Pacjenci nie tylko dzwonili do NFZ-tu, ale też kontaktowali się z nim pisemnie lub mailowo.
- Udzieliliśmy 505 odpowiedzi e-mailem lub pisemnie na pytania w przedmiocie m.in zasad wystawiania recept, refundacji kosztów świadczeń i ubiegania się pacjentów o ich zwrot, zasad kierowania pacjentów na badania laboratoryjne i diagnostykę obrazową, wystawiania skierowań na badania przez lekarzy rodzinnych i specjalistów, zasad wystawiania zleceń na transport sanitarny, reguł zlecania wymazów na Covid 19 czy zasad podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w NFZ.
Przeczytaj też:
Podlaski Oddział Wojewódzki NFZ prowadził postępowania wyjaśniające oraz zobowiązywał podmioty medyczne, na które wpływały skargi, do realizacji umów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?