Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaskie. Pacjenci skarżą się na leczenie. Ponad 1800 interwencji do Rzecznika Praw Pacjenta i NFZ

Izolda Hukałowicz
Izolda Hukałowicz
1824 skargi od pacjentów z województwa podlaskiego wpłynęły w tym roku do biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz podlaskiego oddziału NFZ.
1824 skargi od pacjentów z województwa podlaskiego wpłynęły w tym roku do biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz podlaskiego oddziału NFZ. Pixabay
Już 1824 skargi od pacjentów z województwa podlaskiego wpłynęły w tym roku do biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz podlaskiego oddziału NFZ. Podlasianie najczęściej narzekali na działalność gabinetów lekarzy rodzinnych. Problemy z dodzwonieniem się, rejestracją na wizytę czy uzyskaniem skierowania na badania - to tylko niektóre powody, dla których pacjenci decydowali się szukać pomocy u rzecznika i w NFZ. Podlasianie skarżyli się też na działanie poradni specjalistycznych, szpitali oraz funkcjonowanie Narodowego Programu Szczepień.

Prawie 1700 zgłoszeń do Rzecznika Praw Pacjenta

Do Departamentu Postępowań Wyjaśniających w biurze Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło łącznie 1680 zgłoszeń z województwa podlaskiego. Chodzi o okres od 1 stycznia do 30 września 2021 r.

Większość to interwencje na Telefoniczną Infolinię Pacjenta. Pomocy na niej szukało aż 1236 osób z naszego regionu. Na kogo skarżyli się pacjenci? Większość telefonów dotyczyła zastrzeżeń do pracy lekarzy rodzinnych - 364 zgłoszenia związane były właśnie z działalnością POZ-tów. 229 telefonów dotyczyło leczenia szpitalnego, 183 – Ambulatoryjnej Opieki specjalistycznej (czyli poradni specjalistycznych), 97 – programu szczepień, 44 – rehabilitacji i 32 - centrów zdrowia psychicznego. 19 z 1236 zgłoszeń na infolinię zakończyło się interwencjami rzecznika. W pozostałych zgłoszeniach udzielono informacji i porad.

Przeczytaj też:

Pacjenci gremialnie wybierali kontakt telefoniczny z biurem rzecznika, niemniej do Departamentu Postępowań Wyjaśniających trafiły 193 zgłoszenia pisemne od mieszkańców Podlaskiego.

- Podjęto 14 postępowań wyjaśniających, wydano 6 stwierdzeń naruszenia praw pacjenta, a 7 postepowań jest nadal w toku - informuje Małgorzata Duda z Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji Rzecznika Praw Pacjenta. - Biuro rzecznika skierowało 80 wystąpień do podmiotów leczniczych, a 10 spraw przekazano do rozpatrzenia zgodnie z kompetencjami. W 73 sprawach udzielono pacjentom pisemnych informacji i porad.

Jakie problemy najczęściej zgłaszali pacjenci z naszego regionu? Skargi na Podstawową Opiekę Zdrowotną związane były z problemami w kontakcie (telefonicznym, osobistym, mailowym), z rejestracją i zapisem na wizytę. Podlasianie mieli też zastrzeżenia do teleporad – narzekali przede wszystkim na długie oczekiwanie, jakość porad, leczenie na odległość bez efektów, a nawet odmowy wizyt osobistych.

W przypadku leczenie szpitalnego pacjenci mieli zastrzeżenia do leczenia, ale też zgłaszali przypadki odmowy obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Zwracali również uwagę na problemy z uzyskaniem informacji o stanie zdrowia osoby bliskiej oraz narzekali na czas oczekiwania na przyjęcie do szpitala lub na planowy zabieg. Pojawiły się też zgłoszenia kwestionujące wypisy ze szpitala oraz zakaz odwiedzin.

Przeczytaj też:

- Jeśli chodzi o Ambulatoryjną Opiekę Specjalistyczną, pacjenci z województwa podlaskiego zgłaszali problemy w kontakcie (telefonicznym, mailowym i osobistym) z rejestracją, zapisem na wizytę. Skarżyli się też na odległy termin wizyty, długie oczekiwanie, mieli też zastrzeżenia do leczenia - wylicza Małgorzata Duda.

Podlasianie interweniowali u rzecznika również w sprawie Narodowego Programu Szczepień przeciwko COVID-19. Tutaj zgłoszenia dotyczyły problemów z poszukiwaniem informacji o programie i procesie szczepień i dokumentacją szczepień. Pojawiały się też pytania o Fundusz Kompensacyjny.

Podlaski NFZ: 144 skargi od pacjentów

Mieszkańcy naszego regionu szukali pomocy nie tylko u Rzecznika Praw Pacjenta, ale też w Podlaskim Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.

- Od 1 stycznia 2021 roku wpłynęły do nas 144 skargi na świadczeniodawców dotyczące realizacji świadczeń zdrowotnych - mówi Beata Leszczyńska, rzecznik prasowa podlaskiego NFZ.

Choć - podobnie jak w przypadku zgłoszeń do Rzecznika Praw Pacjenta - najwięcej skarg dotyczyło działania POZ-tów, to dysproporcja między nimi a innymi podmiotami nie była już tak duża.

Na działalność lekarzy rodzinnych wpłynęło 37 skarg. Dotyczyły one braku telefonicznego kontaktu z placówką, realizacji przez lekarzy wyłącznie e-porad, braku możliwości uzyskania świadczenia w dniu zgłoszenia oraz braku możliwości zapisania się na wybrany przez pacjenta termin.

Przeczytaj też:

31 skarg związanych było z funkcjonowaniem ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

- Pacjenci zwracali uwagę na brak możliwości zapisania się na wizytę do poradni z powodu nieodbierania telefonów, niemożność uzyskania badania diagnostycznego oraz nierespektowanie przez placówkę uprawnień pacjentów do świadczeń poza kolejnością - informuje Beata Leszczyńska.

Jedynie 8 skarg do NFZ-tu związanych było z leczeniem szpitalnym. Pacjenci narzekali na konieczność zaszczepienia się na WZW przed przyjęciem do szpitala w celu wykonania zabiegu operacyjnego, na przekładanie terminów przyjęcia do szpitala, wyznaczenie odległego terminu przyjęcia, a także odmowę przyjęcia z powodu braku testu na koronawirusa.

Pacjenci nie tylko dzwonili do NFZ-tu, ale też kontaktowali się z nim pisemnie lub mailowo.

- Udzieliliśmy 505 odpowiedzi e-mailem lub pisemnie na pytania w przedmiocie m.in zasad wystawiania recept, refundacji kosztów świadczeń i ubiegania się pacjentów o ich zwrot, zasad kierowania pacjentów na badania laboratoryjne i diagnostykę obrazową, wystawiania skierowań na badania przez lekarzy rodzinnych i specjalistów, zasad wystawiania zleceń na transport sanitarny, reguł zlecania wymazów na Covid 19 czy zasad podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w NFZ.

Przeczytaj też:

Podlaski Oddział Wojewódzki NFZ prowadził postępowania wyjaśniające oraz zobowiązywał podmioty medyczne, na które wpływały skargi, do realizacji umów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna