Podlaskie. Po blisko 30 latach wraca bezpośredni pociąg z Białegostoku do Hajnówki (zdjęcia, wideo)

OPRAC.:
Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Uruchomiona sto lat temu linia została zawieszona w 1994 r. Na odcinku Lewki - Hajnówka od 2018 r. prowadzony był jedynie ruch towarowy.
Uruchomiona sto lat temu linia została zawieszona w 1994 r. Na odcinku Lewki - Hajnówka od 2018 r. prowadzony był jedynie ruch towarowy. Wojciech Wojtkielewicz
Udostępnij:
Było to możliwe dzięki modernizacji odcinka Lewki - Hajnówka oraz umowie między spółką Polregio i zarządem województwa podlaskiego. Pierwsze składy pasażerskie wyruszą w trasę na początku 2021 roku.

O szczegółach poinformowali podczas piątkowej konferencji prasowej przedstawiciele urzędu marszałkowskiego i kolejowego przewoźnika.

- To jest dostępność komunikacyjna, którą za wszelką cenę chcemy przywrócić i oddać mieszkańcom województwa podlaskiego – mówił Marek Olbryś, wicemarszałek nadzorujący transport.

Uruchomiona sto lat temu linia została zawieszona w 1994 r. Na odcinku Lewki - Hajnówka od 2018 r. prowadzony był jedynie ruch towarowy. Obecnie kolejowe połączenie między Hajnówką, a stolicą regionu jest możliwe okrężną drogą przez Czeremchę, przez co podróżni muszą pokonać trasę dłuższą o kilkadziesiąt kilometrów.

Uruchomienie połączenia to element 10-letniej umowy między Województwem Podlaskim, a spółką Polregio.

- Jesteśmy na finiszu rozmów – zaznaczył wicemarszałek Olbryś.

Czytaj też: Podlaskie. Prawie 12,5 godziny na drugi koniec Polski. Top 5 najdłuższych połączeń kolejowych przez Białystok

Dzięki podpisanej umowie od stycznia przyszłego roku na trasę Białystok-Bielsk Podlaski - Hajnówka ma wrócić 6-8 połączeń pasażerskich dziennie. Pociągi będą obsługiwane przez spalinowe zespoły trakcyjne (autobusy szynowe) poruszające się z prędkością do 100 km/ha.

Wznowienie kolejowe transportu pasażerskiego na trasie Białystok- Hajnówka wymagało modernizacji trasy nr 52 na 27-kilometrowym odcinku Lewki-Hajnówka. Wybudowano na nim nowe tory, 12 obiektów inżynieryjnych, 22 przejazdy, w tym 13 z nowoczesnymi urządzaniami zabezpieczenia ruchu kolejowego oraz siedem przystanków wyposażonych w nowoczesne perony.

- Jesteśmy świadkami wspólnych działań samorządu i rządu – mówił obecny na konferencji Dariusz Piontkowski Minister Edukacji Narodowej. - To dobry moment dla mieszkańców województwa podlaskiego.

Natomiast poseł Jarosław Zieliński zaznaczył, że to decyzja historyczna - Nowa linia będzie dobrze służyła podróżnym i to dobry przykład na to, że „można” – mówił.

Uczestnicy konferencji podkreślali dobrą współpracę między Polregio, a obecnym zarządem województwa.

- Ta współpraca jest bardzo dobra – mówił Artur Martyniuk, prezes Polregio. – Staramy się inwestować w tabor i zaplecze. Mamy nadzieję, że ta linia, ale także cała siatka połączeń, będzie służyła tak mieszkańcom województwa podlaskiego, jak i turystom odwiedzającym region.

Zobacz także: Bezpośredni pociąg Białystok - Hajnówka wraca od stycznia. Ostatni pokonał tę trasę w latach 90. ubiegłego wieku

Planowana umowa o świadczenie usług publicznych na lata 2021-2030 między podlaskim samorządem a Polregio zakłada stopniową reaktywację ruchu pasażerskiego również na innych odcinkach. Prócz tego zwiększyć ma się liczba połączeń na liniach, po których już kursują pociągi.

- Transport kolejowy jest szybszy, bezpieczniejszy i, co nam leży na sercach, ekologiczny – zaznaczył wicemarszałek Olbryś.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie