Wiele osób uzależnia korzystanie z kolei od jej dostępności. Zwraca uwagę na odległość od stacji, sposób dojścia do peronów i pociągów. By zapewnić lepszy dostęp wszystkim podróżnym do najbardziej ekologicznego środka transportu, montowane są windy i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących montowane są informacje w alfabecie Braille’a. Poprawa dostępności komunikacyjnej jest również możliwa dzięki sukcesywnej budowie nowych i odbudowie linii kolejowych, na które po latach wracają pociągi.
- Kolej jest coraz częściej wybierana jako środek transportu zarówno w codziennych podróżach, jak i okazjonalnych. To pokazuje, że dzięki modernizacji, odbudowie i budowie linii kolejowych, stwarzamy lepsze warunki do rozwoju ekologicznego środka transportu – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Podlaskie – dostępne!
Największy w historii program inwestycji Krajowy Program Kolejowy, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwiększył dostępność komunikacyjną w województwie podlaskim. Tylko w ostatnich latach poprawiły się warunki na stacjach i przystankach na trasach: Białystok - Bielsk Podlaski - Hajnówka - Siemiatycze. Są też nowe przystanki, które ułatwiły dostęp do kolei: Orzechowicze, Hryniewicze, Białystok Nowe Miasto, Mikłasze. Do lepiej dostępnych stacji dołączają Białystok, Szepietowo i Czyżew.
"Poprawa dostępności kolei jest możliwa dzięki sukcesywnej modernizacji, odbudowie i budowie linii kolejowych. Wykorzystujemy do tego środki budżetowe i unijne." Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kleszczele - pasażerowie wsiadają do pociągu z nowego peronu, w dogodniejszej lokalizacji
Ważnym efektem realizacji inwestycji jest przywrócenie pociągów na liniach lub odcinkach nieczynnych przez wiele lat. Prezes Ireneusz Merchel podkreśla, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., poprzez realizację KPK, walczą z wykluczeniem komunikacyjnym w regionach.
- W wielu miejscach w Polsce po latach wracają lub wkrótce wrócą pociągi. W województwie podlaskim, od stycznia 2023 r., czyli po 14 latach, pociągi regionalne pojadą ponownie z Białegostoku do Czyżewa i dalej do Małkini – mówi Ireneusz Merchel. W efekcie prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. od września 2022 r. do Czyżewa zaczęły dojeżdżać również pociągi regionalne z Warszawy.
Program przystankowy
W walce z wykluczeniem komunikacyjnym sprzyja też realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Jego celem jest zwiększenie dostępu lokalnych społeczności do transportu kolejowego – ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego i umożliwienie pasażerom dostępu do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.
– Zwiększanie dostępu do kolei sprzyja wyborowi tego środka transportu przez mieszkańców. Dzięki „Rządowemu programowi budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” także na Podlasiu nowe i przebudowane przystanki ułatwią podróże – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Dzięki realizacji tzw. programu przystankowego, w województwie podlaskim wygodniej podróżuje się z przystanków w Kleszczelach i Suchowolcachna linii Białystok – Czeremcha. Na tej samej linii będzie jeszcze budowany nowy peron w Gregorowcach. Na linii kolejowej Sokółka – Suwałki zaplanowano modernizację przystanków: Gliniszcze, Sidra, Różanystok, Dąbrowa Białostocka, Balinka, Augustów, Augustów Port, Szczepki, Płocicznko k. Suwałk. Na trasie Rail Baltica od stycznia 2023 r. mieszkańcy powiatu wysokomazowieckiego zyskają też dostęp do kolei ze zmodernizowanych przystanków Dąbrowa - Łazy oraz Kity na linii Białystok - Warszawa.
"Uzupełnieniem wielkiej modernizacji kolei są programy rządowe – Program budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 oraz program Kolej Plus, których celem jest zwiększanie dostępności kolei i walka z wykluczeniem komunikacyjnym". Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Kolej Plus
Kolej Plus jest programem pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, którego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości (o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców), które nie mają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, w których trzeba połączenia kolejowe usprawnić. – Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Takie działania polski rząd realizuje m.in. z Programu Kolej Plus. Mieszkańcy wielu miast, które obecnie nie mają dostępu do kolei, zyskają dostęp do ekologicznego transportu, jakim jest kolej – mówi minister Andrzej Bittel.
Łomża – miasto, które uzyska dostęp do kolei pasażerskiej dzięki programowi Kolej Plus.
W województwie podlaskim zgłoszony został jeden projekt do programu Kolej Plus. To inwestycja dotycząca rewitalizacji linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz odbudowy infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy. Dzięki inwestycji mieszkańcy Łomży zyskają wygodne połączenie kolejowe z Białymstokiem.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?